Het nieuwe kippenverblijf

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 30 apr 2008 13:43

Ephesus schreef:
Chantal schreef:
Ephesus schreef:Wauw Chantal, dat is een mooi stekje voor je kippen! Ach, ze zullen er na een tijdje zeker heel veel plezier aan beleven hoor, maak je maar geen zorgen, het is een beetje een kwestie van wennen. Blijf er dus zeker niet over piekeren... Maar ik had ook nog een vraagske voor jou: welke bodem heb jij eigenlijk gebruikt voor je nachthok? Zelf heb ik het niet kunnen achterhalen :oops: . Maar voor de rest vind ik het hok mooi ruim, knus en ideaal voor je prachtige cochins!


Nee, geen cochins, het zijn brahma's. Die twee rassen lijken natuurlijk erg op elkaar, ik ken ook het verschil eigenlijk niet. Als bodembedekking leg ik wat kranten om de natte poep op te vangen en houtzaagsel. In de legnesten leg ik hooi, ik vind dat dit lekker ruikt en de kippen zitten er graag in om hun ei te leggen of te broeden.


Och ja, sorry! Ik dacht dat het cochins waren.... :lol: Ik denk dat je mijn vraag anders hebt opgevat: ik bedoelde welke soort bodem je had, dus niet je bodembedekking, maar je vloer :lol: . Is die bv van beton, hout, kunstof? Ik kon dit niet achterhalen uit de foto's. Voor de rest wens ik je nogmaals succes!


Het is een vloer van zware vezelplaat. Het geheel staat op lossen stenen een eindje van de grond zodat het niet gaat rotten van de vochtigheid. Als ik merk dat de vloer wat begint te slijten kan ik er eventueel nog een stenen vloertje op leggen.

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 3494
Lid geworden op: 14 jul 2006 00:46
Land: nederland
M/V: M
Locatie: berkel en rodenrijs

Berichtdoor sjaak » 30 apr 2008 15:04

hey Chantal wat een groot en mooi hok :duimop: :duimop:

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 3494
Lid geworden op: 14 jul 2006 00:46
Land: nederland
M/V: M
Locatie: berkel en rodenrijs

Berichtdoor sjaak » 30 apr 2008 15:16

Chantal wat heb je toch een mooie katten site

Gebruikersavatar
Mar2
Berichten: 381
Lid geworden op: 10 dec 2007 20:45
Land:
M/V: V
Locatie: zuid-holland

Berichtdoor Mar2 » 30 apr 2008 17:49

Chantal ik heb 'n vraagje.
Ik weet niet precies welk materiaal er is gebruikt voor die schuurtjes maar zal het net te warm voor ze worden van de zomer of als de zon er op schijnt?Soms wordt het bloedheet in zulke schuurtjes!

Marja

Brahmajantje
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2007 19:19
Land:
M/V: V
Locatie: Dalerveen

Berichtdoor Brahmajantje » 01 mei 2008 13:10

Lieve schreef:Ziet er goed uit :-D

Chantal schreef:Of zou ik misschien een ronde zitstok kopen ? Een smalle weidepaal of zo ? De zitstokken in hun ander verblijf waren ook vierkant, maar eigenlijk wel wat afgeronder aan de randjes.

Ik vind de stok ook wel erg hoekig. De 2 bovenste hoeken mogen ietsje worden afgerond volgens mij.


Volgens mij is dat echt niet nodig, de mijne zitten ook gewoon op een recht hoekige balk.. dat slijt vanzelf wel een beetje af hoor;)..

Laat lekker zo zou ik zeggen:)

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 01 mei 2008 16:41

Mar2 schreef:Chantal ik heb 'n vraagje.
Ik weet niet precies welk materiaal er is gebruikt voor die schuurtjes maar zal het net te warm voor ze worden van de zomer of als de zon er op schijnt?Soms wordt het bloedheet in zulke schuurtjes!

Marja


Dit tuinhuis is van hout, net als het nachthok dat ze eerst hadden. Tja, en warm worden... met de frisse zomers die wij hier tegenwoordig hebben denk ik niet dat mijn kippen van hun stok zullen vallen van de hitte hoor... wat moeten de kippen dan zeggen die in zuiderse landen leven :roll: zoals in Turkije vorig jaar waar de kippen in temperaturen van 45° en meer moesten rondlopen... zonder nachthok om in te schuilen...
De deur van het hok staat bovendien de ganse dag op een grote kier en mochten we (joepiee dat hoop ik ) een tropische zomer krijgen dan zal het hok dag én nacht open blijven om afkoeling te brengen.
Aan de zijnkanten van het hok komen twee wanden samen en daar was nog een sierlat aan de buitenkant voorzien om de fijne spleet af te sluiten. Die hebben we niet geplaatst. Er is dus geen tocht maar wel verluchting in het huisje, zelfs als de deur dicht is.

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 01 mei 2008 16:47

Brahmajantje schreef:
Lieve schreef:Ziet er goed uit :-D

Chantal schreef:Of zou ik misschien een ronde zitstok kopen ? Een smalle weidepaal of zo ? De zitstokken in hun ander verblijf waren ook vierkant, maar eigenlijk wel wat afgeronder aan de randjes.

Ik vind de stok ook wel erg hoekig. De 2 bovenste hoeken mogen ietsje worden afgerond volgens mij.


Volgens mij is dat echt niet nodig, de mijne zitten ook gewoon op een recht hoekige balk.. dat slijt vanzelf wel een beetje af hoor;)..

Laat lekker zo zou ik zeggen:)


Ik zal niks veranderen aan de vorm maar we hebben ze vandaag wel een klein beetje lager gezet. Gisteravond stond ik op een afstand te kijken hoe de kippen naar binnen zouden gaan. De hennen die gingen voorzichtig de trap op en toen merkte ik toch dat die een beetje te glad was. Ze bleven bovenaan de trap staan en wisten niet goed hoe ze op de balk moesten springen. Ik heb ze er dan maar opgezet, en de haan ook. Deze morgen stond ik aan het hok toe ze naar buiten zouden gaan en ik zag dat ze wat stonden te wiebelen op de stok die blijkbaar toch een beetje hoog was voor mijn kippen. Nu staat het ideaal. Ik heb de trap van hun ander hok geplaatst, die is ruwer en breder. Als ze nu bovenaan de trap staan staat die gelijk met de zitstok. Ze moeten maar een stapje doen en ze zitten erop. Het zal nu wel ideaal zijn.
Binnenkort krijgen de kippen nog een aangename verrassing. We zullen hun buitenren uitbreiden. Het stuk grasveld aan de zijkant van de tuin gebruiken we nooit en dat zullen de kippen krijgen. Ze zullen dus een L-vormige buitenren hebben. Ik heb het stuk eens uitgemeten, dat is 1m80 breed en 19 meters lang. Aan het einde zijn er struiken waar ze altijd graag in scharrelen als ze los lopen in de tuin. Daar zullen ze in de toekomst naar hartelust kunnen in scharrelen want het zal deel uitmaken van hun ren. Wat ze dan niet meer zullen doen is loslopen in onze tuin want ze poepen het terras vol en je krijgt het er soms bijna niet meer af :?

moneypenny
Berichten: 269
Lid geworden op: 02 jul 2007 09:53
Land:
M/V: V
Locatie: IJmuiden (NH)

Q

Berichtdoor moneypenny » 01 mei 2008 17:41

Binnenkort krijgen de kippen nog een aangename verrassing. We zullen hun buitenren uitbreiden. Het stuk grasveld aan de zijkant van de tuin gebruiken we nooit en dat zullen de kippen krijgen. Ze zullen dus een L-vormige buitenren hebben. Ik heb het stuk eens uitgemeten, dat is 1m80 breed en 19 meters lang. Aan het einde zijn er struiken waar ze altijd graag in scharrelen als ze los lopen in de tuin.


ARRRRGGGGGGG :roll: , wat erg......!!!!!! Nog een stukje tuin over waar je niks mee deed en dit is dan gewoon 1,80x19 meter :evil: ,
schaam je, om dat over het hoofd te zien :twisted: ;) ;) .

Ik ben zo jaloersssss....
Ik moet het met een tuintje van 5x8 m doen, daarin staat een BBQ een vaste tafel een kippenhok en in een hoekje een stukje rotstuin..... tis zo oneerlijk verdeeld. Maaaaarr wel gezellig hoor ;)

Afbeelding
Afbeelding
[/quote]

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 01 mei 2008 18:58

Ach, het is bij jou misschien wat kleiner maar het ziet er best gezellig uit hoor ;) eigenlijk heb ik geluk dat mijn echtgenoot geen groene vingers heeft en wegens tijdsgebrek (tis al voor de voetbal) baalt als hij gras moet maaien... dus alles wat kippenren is... moet niet meer gemaaid worden. En zo zijn er drie blij... ik omdat ik mag uitbreiden... Geert omdat hij minder moet maaien en de kippen omdat ze meer plaats krijgen haha ;)

moneypenny
Berichten: 269
Lid geworden op: 02 jul 2007 09:53
Land:
M/V: V
Locatie: IJmuiden (NH)

Berichtdoor moneypenny » 01 mei 2008 23:23

Chantal schreef:Ach, het is bij jou misschien wat kleiner maar het ziet er best gezellig uit hoor ;) eigenlijk heb ik geluk dat mijn echtgenoot geen groene vingers heeft en wegens tijdsgebrek (tis al voor de voetbal) baalt als hij gras moet maaien... dus alles wat kippenren is... moet niet meer gemaaid worden. En zo zijn er drie blij... ik omdat ik mag uitbreiden... Geert omdat hij minder moet maaien en de kippen omdat ze meer plaats krijgen haha ;)


Hihi, iedereen lekker blij, heerlijk!! :-D
Maar hoe gaat het nou met die "lastige" kippies die last van hoogtevrees hebben??? ;)


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten