Zelf hok bouwen; tips?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Zelf hok bouwen; tips?

Berichtdoor Lies » 17 jul 2008 01:47

wodkacola schreef:
Lies schreef:
Dan zou ik vierkantie dubbeltjesgaas gebruiken


:?:
Voor zover ik weet hebben kippen heel goed zicht, ook van dichtbij en is vierkant gaas daarom niet geschikt voor ze. Daarom heeft kippengaas 6 hoeken, dat is rustiger voor hun ogen. Of heb ik dit verkeerd?


kippen zijn kippig ;)

nieuwe dieren hier lopen rustig tegen het vierkante gaas, wat ik op hun veranda heb. ze zien het dus blijkbaar niet goed.


Ik kan dat bijna niet geloven Tino. Kippen selecteren hun voer op het zicht, van heel dichtbij.. Ik weet niet of jou nieuwe dieren tegen het gaas botsen omdat ze het niet zien. Misschien zien ze het wel maar hebben ze het 'niet erdoorheen kunnen' op de nieuwe locatie nog niet in hun systeem geïntegreerd? Of ze willen gewoon weg. Kwee nie? Maar kippen doen soms opmerkelijke dingen die je oppervlakkig gezien gemakkelijk voor dom verslijt. Wie kan uitkomst geven?

Gebruikersavatar
Loex
Berichten: 7524
Lid geworden op: 23 sep 2002 19:12
Land: NL
M/V: V
Locatie: Tussen Arnhem en Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zelf hok bouwen; tips?

Berichtdoor Loex » 17 jul 2008 06:34

Lies schreef:Voor zover ik weet hebben kippen heel goed zicht, ook van dichtbij en is vierkant gaas daarom niet geschikt voor ze. Daarom heeft kippengaas 6 hoeken, dat is rustiger voor hun ogen. Of heb ik dit verkeerd?


Gaas met honingraatstructuur is goedkoper (minder materiaal per m2) dan het vierkante gaas en werd/wordt daarom gebruikt voor kippenhokken etc en heet in de volksmond kippengaas. Verder heeft het nergens iets mee te maken.

Gebruikersavatar
kippenvrouwtje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 05 feb 2008 11:35
Land:
M/V: V

Re: Zelf hok bouwen; tips?

Berichtdoor kippenvrouwtje » 17 jul 2008 06:52

Dat is echt nieuws voor ons , wij hebben zolang we kippen hebben vierkant gaas , nog nooit hebben wij gemerkt dat ze er tegen aan gaan , gooi eens een worm naar binnen ze hebben hem gelijk, en ze laten rustig de gerst korrels liggen als ze er geen zin in hebben , en de rest zeven ze er uit , haar scherp , en als er een vlieg in het hok komt dan weet je niet wat je ziet , ik moet een paar keer slaan in de kamer , maar hun hebben hem in een of twee keer , zelfs de kuikens van 4 weken , ;)

Gebruikersavatar
Loex
Berichten: 7524
Lid geworden op: 23 sep 2002 19:12
Land: NL
M/V: V
Locatie: Tussen Arnhem en Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zelf hok bouwen; tips?

Berichtdoor Loex » 17 jul 2008 06:53

Er is ook niks mis met vierkant gaas. Het is alleen duurder.

Gebruikersavatar
baru0501
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20 jun 2008 22:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Warfstermolen (Friesland)
Contacteer:

Re: Zelf hok bouwen; tips?

Berichtdoor baru0501 » 17 jul 2008 09:49

Als je kuikens hebt, ben je sowieso al gauw aangewezen op vierkant gaas. De mazen van dit gaas zijn namelijk vaak kleiner en dan kunnen de kuikens er niet tussendoor. Voordeel is dat er van buitenaf ook niet zoveel door het gaas naar binnen kan komen. Ik heb het nu ook om de ren zitten, is inderdaad duurder dan het zeshoekige gaas.Ik heb het over het zeskantige aangebracht (dat had ik al op de ren zitten, maar bleek dus te grote mazen te hebben), maar dan wel zo dat ik het later kan verwijderen als de kuikens groot genoeg zijn. Dan houden ze dus het zeskantige over en kan ik het vierkante hergebruiken.

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Re: Zelf hok bouwen; tips?

Berichtdoor wodkacola » 17 jul 2008 09:51

Lies schreef:Ik kan dat bijna niet geloven Tino. Kippen selecteren hun voer op het zicht, van heel dichtbij.. Ik weet niet of jou nieuwe dieren tegen het gaas botsen omdat ze het niet zien. Misschien zien ze het wel maar hebben ze het 'niet erdoorheen kunnen' op de nieuwe locatie nog niet in hun systeem geïntegreerd? Of ze willen gewoon weg. Kwee nie? Maar kippen doen soms opmerkelijke dingen die je oppervlakkig gezien gemakkelijk voor dom verslijt. Wie kan uitkomst geven?


:offtopic:

ik weet het niet precies hoe het zit met het kijk vermogen van kippen, er zijn alleen aan aantal rare dingen, ze zien vaak niet dingen die zo voor de hand liggen.

als er nieuwe dieren zijn, dan durven die vaak nog niet tussen de grote groep te eten. dus zoek ik die dieren altijd op ( buiten ergens in de weide), en strooi wat graan, daar waar ze zitten, die nieuwe zijn meestal nog wat schuwwer, ze zitten dan meestal dus ook niet stil. maar 9 van de 10 keer, zien ze het voer gewoon niet, terwijl ik een gewone mengeling gebruik, met gebr. mais, hun ogen zijn gevoeliger voor rood en geel, dus ga ik er van uit dat ze het wel zien. mooi niet, of ik het nu vlak voor ze gooi, of 1 a 2 meter, heb nu al heel veel geprobeerd. maar ze zien het niet. hetzelfde als ik een broedse van haar nest pak. tegen de tijd dat we bij de eetplek zijn, dan is ze allang van dat suffe af. ik heb een ruime plek, waar ik het graan strooi, dit om te zorgen dat een ieder een beetje rusitg kan eten, dat de kleintjes dus niet vertrapt worden door de grote, het is dus niet 1 grote berg, dan zet ik ze altijd daar neer waar aardig wat graan ligt. en ze zien het niet, ze moeten eerst lopen, en dan komt er pas iets. ik denk dat ze een probleem hebben met het omschakkelen van wijdblik, naar dichtbij kijken, het zal wel zitten, dat hun ogen zo raar geplaatst zitten.

daarnaast met dat gaas, ik heb hier een kip zitten, die kwam zomaar aanlopen van de week, met een stel kuikens.

die kon ik niet tussen de rest laten lopen, te gevaarlijk en te druk, maar al mijn dichte rennen zitten vol met kuikens of fokdieren. dus moest haar maar even in een konijnen ren laten slapen. maar merk dat zei, dan ook weer problemen heeft met dat gaas, zei loopt er uit, 3 kuikens lopen mee, 3 zijn te laat en zitten dus binnen, kuikens aan de ene kant van het gaas, snapen niet dat ze er door heen kunnen, zij buiten, snapt ook niet waarom die kleintjes niet bij haar komen.

het maakt in een ren niet uit, want ze zijn er snel aan gewend, en hun geheugen is niet slecht ;)

Gebruikersavatar
eenhoorn
Berichten: 1096
Lid geworden op: 11 nov 2006 23:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: V´mond (Zuid-Oost Drenthe)
Contacteer:

Re: Zelf hok bouwen; tips?

Berichtdoor eenhoorn » 17 jul 2008 15:43

baru0501 schreef:Als je kuikens hebt, ben je sowieso al gauw aangewezen op vierkant gaas. De mazen van dit gaas zijn namelijk vaak kleiner en dan kunnen de kuikens er niet tussendoor. Voordeel is dat er van buitenaf ook niet zoveel door het gaas naar binnen kan komen. Ik heb het nu ook om de ren zitten, is inderdaad duurder dan het zeshoekige gaas.Ik heb het over het zeskantige aangebracht (dat had ik al op de ren zitten, maar bleek dus te grote mazen te hebben), maar dan wel zo dat ik het later kan verwijderen als de kuikens groot genoeg zijn. Dan houden ze dus het zeskantige over en kan ik het vierkante hergebruiken.


Ik heb zelf Hollandse Krielen en heb ook dus het 6 kantige gaas in het grote hok en kwam er dus achter dat de kuikens (tot een bepaalde leeftijd) er doorheen kunnen.

Ook kwam ik er achter dat sommige mussen er ook doorheen kunnen. Tot mijn grote verbazing.

Dus vandaar vierkante gaas.

Gebruikersavatar
eenhoorn
Berichten: 1096
Lid geworden op: 11 nov 2006 23:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: V´mond (Zuid-Oost Drenthe)
Contacteer:

Re: Zelf hok bouwen; tips?

Berichtdoor eenhoorn » 17 jul 2008 15:45

nel schreef:
eenhoorn schreef:Of kijk eens op mijn site bij Hokken en Rennen

.


Ja, kijk daar vooral om te zien hoe in het in de meeste gevallen juist NIET moet.
Bijna alle rennen zijn veel te klein.

-


Stuur mij dan even voorbeelden die wel volgens jou goed zijn want de foto's die ik heb zijn allemaal met toestemming van de eigenaars geplaatst en ik plaatst alleen foto's met toestemming. :frown: :frown: :frown: :gna: :gna: :twisted: :evil: :twisted: :evil: :twisted: :evil:

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Zelf hok bouwen; tips?

Berichtdoor nel » 17 jul 2008 15:57

eenhoorn schreef:
nel schreef:
eenhoorn schreef:Of kijk eens op mijn site bij Hokken en Rennen

.


Ja, kijk daar vooral om te zien hoe in het in de meeste gevallen juist NIET moet.
Bijna alle rennen zijn veel te klein.

-


Stuur mij dan even voorbeelden die wel volgens jou goed zijn want de foto's die ik heb zijn allemaal met toestemming van de eigenaars geplaatst en ik plaatst alleen foto's met toestemming. :frown: :frown: :frown: :gna: :gna: :twisted: :evil: :twisted: :evil: :twisted: :evil:


Het gaat er niet om of je wel of geen toestemming hebt gekregen om de foto's te plaatsen.

Hokjes als deze ( ik pik er maar eentje tussen uit ) zijn veel te klein. Zo hoort het dus niet.

Afbeelding

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Re: Zelf hok bouwen; tips?

Berichtdoor wodkacola » 17 jul 2008 16:01

nel schreef:
Hokjes als deze ( ik pik er maar eentje tussen uit ) zijn veel te klein. Zo hoort het dus niet.

Afbeelding


Nel geen spijkers op laag water zoeken he.

dit hokje is ongeveer 1m2 groot, en er zitten maar 4 krieltjes in, dat is zelfsruim, want de NHDB norm is 5 krielen per m2


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten