Zelf hok bouwen; tips?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Zelf hok bouwen; tips?

Berichtdoor nel » 17 jul 2008 16:09

He...verdorie.
Vergeet ik toch steeds die norm :oops:

Waar zouden we zijn zonder normen en waarden.

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: Zelf hok bouwen; tips?

Berichtdoor Chantal » 17 jul 2008 17:25

Ik heb ook pas van vorig jaar kippen en nu merk ik dat een kippenhok eigenlijk best groot mag zijn. Mijn eerste aankoop was een gewoon kippenhok met 1 m x 1m slaapruimte en nu heb ik sinds een paar maanden een tuinhuis gekocht voor de kippen, 180 x 180 m. Het tuin huis heeft alleen maar voordelen. Het is makkelijk om te onderhouden, zeker als je de binnenkant verft met een witte afwasbare verf. Omdat het ruim is kan je het ook mooi inrichten met zitstokken, mestplanken en legnesten. Als het regent en je moet het kippenhok reinigen dan sta je gewoon binnen, wat ook heel handig is. Als je er plaats voor hebt in je tuin oogt het bovendien ook mooi en je kan er een persoonlijke toets aan geven door de buitenkant in een vrolijk kleurtje te verven. De kans op spleten en kieren die tocht veroorzaken zijn ook kleiner omdat de wanden van een tuinhuis toch meestal goed in elkaar passen. Ik merk ook dat het bij héél warm weer veel frisser is in het tuinhuis dan in het kleine nachtverblijf die nu gebruikt wordt voor broedende hennen.

bettine
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 apr 2008 12:11
Land:
M/V: V

Re: Zelf hok bouwen; tips?

Berichtdoor bettine » 17 jul 2008 18:03

Iedereen bedankt voor de tips! Eerst gaan we nog op vakantie, en dan kijken we eens weer. Misschien kopen we nu toch een kant-en-klaar hok, want we hebben wel mooie gezien op marktplaats. Volgens mij ben ik dan ook nog goedkoper uit. Ik wil graag een redelijk ruim hok, ook al mogen de kippen straks vááááák in de tuin scharrelen:).
Wat zijn volgens jullie de voors en tegens van zelf een hok maken/een hok kopen? (voor de mensen die het zich gaan afvragen; vanaf zaterdag ben ik op vakantie dus als ik dan niet meer reageer...)

Gebruikersavatar
malle molen
Berichten: 6398
Lid geworden op: 10 mei 2007 12:52
Land:
M/V: V
Locatie: Niederrhein (Duitsland)

Re: Zelf hok bouwen; tips?

Berichtdoor malle molen » 18 jul 2008 08:31

Wij hebben het hok ook zelfgemaakt en het was een stuk voordeliger dan de kant en klare hokken.
Ik merk wel dat het voor de kippen niet veel uitmaakt hoe groot het hok is,zolang ze zich als ze op stok zitten maar met gemak kunnen omdraaien (en dan bedoel ik wel puur het nachthok)maar dat het voor ons gewoon praktischer is.
Eerst hadden we een kleiner hok,de kippen zaten vrij dicht tegen elkaar aan als ze op stok zaten,nu is het hok 2 x 2 meter en ze kruipen nog steeds dicht tegen elkaar aan,het halve hok is dus leeg :roll:

Gebruikersavatar
kippenvrouwtje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 05 feb 2008 11:35
Land:
M/V: V

Re: Zelf hok bouwen; tips?

Berichtdoor kippenvrouwtje » 18 jul 2008 10:38

Ja dat hebben wij ook , ze zitten zo graag tegen elkaar aan , behalve als er een nieuwe bij zit , die is genootzaakt om op de grond te slapen , maar als het donkerder is geworden dan zet mijn man haar er altijd bij , ze liggen overdag ook altijd als een pak veren , of ze nu ruimte hebben of niet , maandag ging ik naar onze vrienden om foto's te maken van de haan en hennen , die hebben werkelijk een heel weiland voor de kippen , maar wat zagen wij , alles lag als een bos kippen tegen elkaar aan , en het weiland leeg , dus ik dacht gelijk , ze zitten bij ons goed en lekker in de ren , en wij kunnen van dicht bij alles beleven ! ;)

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Zelf hok bouwen; tips?

Berichtdoor nel » 18 jul 2008 11:36

kippenvrouwtje schreef:Ja dat hebben wij ook , ze zitten zo graag tegen elkaar aan , behalve als er een nieuwe bij zit , die is genootzaakt om op de grond te slapen , maar als het donkerder is geworden dan zet mijn man haar er altijd bij , ze liggen overdag ook altijd als een pak veren , of ze nu ruimte hebben of niet , maandag ging ik naar onze vrienden om foto's te maken van de haan en hennen , die hebben werkelijk een heel weiland voor de kippen , maar wat zagen wij , alles lag als een bos kippen tegen elkaar aan , en het weiland leeg , dus ik dacht gelijk , ze zitten bij ons goed en lekker in de ren , en wij kunnen van dicht bij alles beleven ! ;)


Jaaaa :| .....maar dat is maar een moment opname.
Kippen zitten vaak te lummelen, hun veren te poetsen, lekker in het zonnetje.....om daarna lekker aan de scharrel te gaan. Ze kunnen dus kiezen en dat kan niet als ze in een rennetje zitten.
Hier hebben de kippen ook zo hun ritueel. 's Morgens zitten ze hier, dan gaan ze met z'n allen een stuk verder zandbadderen, dan zoeken ze weer een ander stekkie....en zo gaat het de hele dag door.

Ik blijf erbij : Kippen in een kaal rennetje vervelen zich te pletter. Ze hebben geen keus, dus het lijkt alleen maar alsof ze het naar hun zin hebben. Ze kunnen niet anders.
Het is puur egoisme om ze voor je eigen plezier op te sluiten.

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Re: Zelf hok bouwen; tips?

Berichtdoor wodkacola » 18 jul 2008 12:35

nel schreef:Hier hebben de kippen ook zo hun ritueel. 's Morgens zitten ze hier, dan gaan ze met z'n allen een stuk verder zandbadderen, dan zoeken ze weer een ander stekkie....en zo gaat het de hele dag door.


en als je nog meer kippen, en nog meer keuze hebt.

dan zullen ze het ook niet meer met zijn alle doen, want de een houd hier siesta, in de schaduw van het hok, de ander onder een paar stoelen, en dan weer een stel gewoon in het hok, er staan 2 deuren open, dus dat waait lekker door. maar andere zoeken de boomgaard op, en gaan, op en aangepast tempo, rusitg nog wat lekkere dingetjes zoeken.

des te meer keuze, des te meer je zal zien dat kippen niet het zelfde zijn, zeker geen groepsdieren zijn, en dus echt allemaal hun eigen ding doen, in deze tijd van het jaar zitten de eerste om 17.00 op stok, en gaat de laatste om 22.00 eens een keerjte naar stok.
en nee smorgens kijk ik niet waneer ze op staan :lol:

Gebruikersavatar
border
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2008 13:59
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: Zelf hok bouwen; tips?

Berichtdoor border » 20 jul 2008 14:06

hallo kippenvrienden

Na lang nadenken gaat het er van komen; er komen kippen.
Vooraf veel informatie opgezocht over rassen, huisvesting, voeding ed.
Over twee weken gaan we beginnen met het hok en de ren en als dat klaar is ga ik de kippen ophalen die ik gereserveerd heb. Ik heb nog wel wat vragen. We willen een nachthok aanschaffen van 80 bij 90, is dit voldoende voor 3 Orpington hennen (geen kriel). Qua afmetingen van ren zijn we niet gebonden, ik denk dat die zo'n 15 m2 gaat worden. En wat is nu de beste ondergrond voor de ren: gras (wat er nu al ligt), stoeptegels met zand of gewoon kale grond? Afijn alvast bedankt voor jullie reactie. ;)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Zelf hok bouwen; tips?

Berichtdoor Ron » 20 jul 2008 15:10

Het Nachthok zou ik toch een stuk groter maken, er moet wel 11 kg aan kip in.

De ren zou ik ook groter maken, een opppervlak van 25-30 m2 zou beter zijn.
Als het moet kunnen ze wel in minder ruimte gehouden worden, maar ze worden gauw vet op een kleinere oppervlakte.

Gras is een mooie ondergrond, kunnen ze goed scharrelen. De kans is groot dat er op den duur kale plekken ontstaan maar ook dat is prima om in te wroeten.

Gebruikersavatar
border
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2008 13:59
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: Zelf hok bouwen; tips?

Berichtdoor border » 20 jul 2008 15:16

ja, dat dacht ik eigenlijk wel, aan de andere kant lees ik dat ze wel bij elkaar kruipen op stok, dus als het hok 125 breed is is het volgens mij toch wel ruim voldoende, afijn we zullen het nog even allemaal op een rijtje zetten, het hok is namelijk nog niet besteld. De buitenren wordt denk ik 20 m2, ze mogen er namelijk ook geregeld uit en onze tuin is een kleine 900 m2, dus dat is denk ik wel voldoende.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten