Kippen willen niet in nachthok op stok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Esje
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2008 20:12
Land: Nederland
M/V: V

Kippen willen niet in nachthok op stok

Berichtdoor Esje » 09 sep 2008 20:18

Hoi iedereen,

Vraagje: hoe lang duurt het voordat kippen doorhebben dat ze op de stok moeten slapen? Ik heb de kippen nu al 2 maanden en toen ik ze kreeg waren ze 8 weken.
Ik heb een voormalig konijnenhok verbouwd voor ze. Het bovenhok is dus open met een nachthok eraan (en legnest dus aan het nachthok vast) Onder is de ren.
Nu willen ze elke avond gaan slapen bij het trapje (dus niet in het nachthok met de stok) en ik zet ze sinds ik ze heb al op de stok elke avond. Dat gaat goed als het donker is (en ze dus echt suf zijn) maar alshet schemert en ze zitten al op hun gekozen slaapplek, lopen ze gewoon weer terug.
Ze willen echt niet in het nachthok.
Hoe krijg ik ze daarin? Want in de winter lijkt me buiten het nachthok maar wel boven toch te koud.

groetjes,
Esje

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Kippen willen niet in nachthok op stok

Berichtdoor Jan Bollen » 09 sep 2008 20:52

Als ze dat trapje al als slaapplek gebruikt hebben is het ze heel moeilijk af te leren. Misschien iets veranderen of er iets op leggen zodat ze er niet meereop kunnen

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Kippen willen niet in nachthok op stok

Berichtdoor Lieve » 10 sep 2008 08:44

Waarom een kip niet in het nachthok wil, kan aan veel zaken liggen:
is het er pikkedonker misschien?
zit er bloedluis? (zeker eens checken met een zaklamp, 's avonds als het donker is)

Esje
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2008 20:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen willen niet in nachthok op stok

Berichtdoor Esje » 10 sep 2008 09:49

Bloedluis zit er niet (nieuw hok + regelmatig controleren). Idd is het heel donker. Ik zou alleen niet weten hoe ik dat op moet lossen. Het is een klein hok dus een lamp (ik heb ook geen stroom in de tuin) lukt niet. Tot nu toe breng ik ze elke avond op stok. Als het donker genoeg is (buiten) slapen ze er wel.

groetjes,
Esther

Esje
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2008 20:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen willen niet in nachthok op stok

Berichtdoor Esje » 10 sep 2008 10:06

Hoi Lieve,

Ik heb je fotos bekeken en ik zie dat je als scheiding tussen nachthok-rest van het hok/ren glas hebt of plexiglas.
Ik heb als scheiding gewoon hout. Daardoor is het erg donker. Denk je dat het uit zou maken als ik de scheiding van plexiglas zou maken?

groetjes,
Esther

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Kippen willen niet in nachthok op stok

Berichtdoor Lieve » 10 sep 2008 10:33

Plexiglas hebben weinig forumleden, maar een venstertje in je hok , dat je kan toedoen als ze eenmaal binnenzitten, is misschien wel te doen. (eens ze op stok zitten, vinden ze donker geen probleem)

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Kippen willen niet in nachthok op stok

Berichtdoor gonda » 10 sep 2008 11:27

Lieve schreef:Plexiglas hebben weinig forumleden, maar een venstertje in je hok , dat je kan toedoen als ze eenmaal binnenzitten, is misschien wel te doen. (eens ze op stok zitten, vinden ze donker geen probleem)

ik heb in al mijn hokken, deels glas, deels plexiglas, als venster erin.
In twee hokken niet, maar daar zijn er doorschijnende golplaten en hebben ze lichtinval van het dak.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Kippen willen niet in nachthok op stok

Berichtdoor Lieve » 10 sep 2008 14:01

gonda schreef:ik heb in al mijn hokken, deels glas, deels plexiglas, als venster erin.
In twee hokken niet, maar daar zijn er doorschijnende golfplaten en hebben ze lichtinval van het dak.

Die golfplaten, kalk je die dan wit tegen de hitte? Of staat het hok in de schaduw? (oorspronkelijk hadden wij dat ook maar dat werd zo warm in de zomer en toen hebben we er en plafond in gemaakt)

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Kippen willen niet in nachthok op stok

Berichtdoor gonda » 11 sep 2008 07:23

Lieve schreef:
gonda schreef:ik heb in al mijn hokken, deels glas, deels plexiglas, als venster erin.
In twee hokken niet, maar daar zijn er doorschijnende golfplaten en hebben ze lichtinval van het dak.

Die golfplaten, kalk je die dan wit tegen de hitte? Of staat het hok in de schaduw? (oorspronkelijk hadden wij dat ook maar dat werd zo warm in de zomer en toen hebben we er en plafond in gemaakt)

die twee hokken staan gedurende een gedeelte van de dag in de schaduw, dus was het niet nodig om te witten.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten