Twijfels

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
picobello
Berichten: 207
Lid geworden op: 08 mei 2006 16:59
Land: Curacao
M/V: V
Locatie: Curacao

Twijfels

Berichtdoor picobello » 10 dec 2008 16:05

Ik twijfel. Ik heb een redelijk grote ren voor mijn 3 leghybrides, maar daar is niet veel afleiding in qua groen en struiken. Als ik thuis ben lopen de dames dan ook altijd los in de tuin, dit gaat prima en ik denk dat ze dat wel leuk vinden, ze zijn altijd druk rond aan het scharrelen.
Maar nu is het winter en als ik thuiskom uit mijn werk is het donker, dus komen de dames alleen in het weekend buiten. Dit vind ik te weinig maar ik durf ze niet de hele dag alleen in de tuin te laten....terwijl ik er niet ben.
Er is nog nooit iets gebeurd maar de tuin grenst aan de achterkant aan een sloot en er lopen veel katten in de buurt los. Nu is mijn twijfel dus: zal ik ze voortaan overdag gewoon los laten en er op gokken dat dat goed gaat of is dat geen slim plan?
Hoe doen jullie dat??

Gebruikersavatar
Bernard
Berichten: 432
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:44
Land:
M/V: V
Locatie: Provincie Drenthe

Re: Twijfels

Berichtdoor Bernard » 10 dec 2008 19:34

Wij hoeven zeker niet bang te zijn voor de katten, die vinden kippen wel grappig, als de kippen maar niet te dicht bij de kat komen want dat is de kat bang! ;) , maar overdag laat ik ze nu tijdelijk ook niet meer los, maar dit i.v.m roofvogels als haviken en valken, een voordeel: onze buurman is valkenier, (heeft ongeveer 100 roofvogels) en hij houd ook het territorium van wilde dieren in de buurt in de gaten , er zijn een paar jonge roofvogels die geen territorium hebben, die gaan naar huizen (kippen) maar die gaaat hij vangen en een eigen terrotorium geven waar het dier meer kans heeft te overleven, maar katten, ik heb nog nooit een kat een kip kwaad zien doen, maar kijk in dit jaargetij ook goed uit voor roofvogels met loslaten v.d kippies!

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Twijfels

Berichtdoor Jan Bollen » 10 dec 2008 23:42

Die van mij lopen altijd los. De katten van de buren lopen tussen de kuikens en de roofvogels pakken regelmatig een wilde duif. Nog geen kippen dood gehad.

Gebruikersavatar
magreth rozenveld
Berichten: 6694
Lid geworden op: 20 mei 2006 20:41
Land:
M/V: V
Locatie: Maarheeze

Re: Twijfels

Berichtdoor magreth rozenveld » 11 dec 2008 09:28

Katten zijn vaak bang voor kippen, die kunnen lelijk te keer gaan als ze zich bedreigd voelen.
Ik heb daar in tegen een ruime ren, en laat ze los als ik thuis ben i.v.m de vijver.

Gebruikersavatar
anke x
Berichten: 1765
Lid geworden op: 03 okt 2008 19:24
Land: belgie
M/V: V
Locatie: oost-vlaanderen/lokeren
Contacteer:

Re: Twijfels

Berichtdoor anke x » 11 dec 2008 13:31

Bernard schreef:(heeft ongeveer 100 roofvogels)

:crazyeyes:

Gebruikersavatar
picobello
Berichten: 207
Lid geworden op: 08 mei 2006 16:59
Land: Curacao
M/V: V
Locatie: Curacao

Re: Twijfels

Berichtdoor picobello » 11 dec 2008 15:59

magreth rozenveld schreef:en laat ze los als ik thuis ben i.v.m de vijver.


Daarom twijfel ik dus, onze tuin grenst aan een sloot.... Nou komen ze daar eigenlijk nooit in de buurt maar ja...
Plus dat onze tuin ook grenst aan een klein openbaar speeltuintje vanwaaruit iedereen ons tuinhek open zou kunnen zetten.

Op zich gun ik mijn kipjes alle vrijheid, ben alleen erg bang om er 1 kwijt te raken o.i.d.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Twijfels

Berichtdoor Ron » 11 dec 2008 19:02

Vrijheid wat misschien kan de dood kan betekenen is altijd nog beter dan geen vrijheid.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14497
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Twijfels

Berichtdoor lnge » 11 dec 2008 20:09

Voor de sloot kan je een gaashek neerzetten (hoewel er zoveel kippen op landjes lopen met een sloot), en op je tuinhek een slot. Wij doen ook ons tuinhek op slot als we er niet zijn.
En de katten zijn nog wel het minste gevaar, zeker voor leghybriden die flink bijdehand kunnen doen.
Vind ik ook, liever een leven in vrijheid met een (klein) risico, dan een veilig gevangen leven!

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Twijfels

Berichtdoor Marti » 15 dec 2008 17:00

Hier lopen ze ook de hele dag lekker vrij door te tuin te banjeren.
Ik zet 's ochtends de schuurdeur open en de rest regelen ze zelf ;)

De meeste katten zijn bang voor de kippen - hetzij van nature, hetzij omdat ze al de tuin uit gepikt zijn.

Zoals hier boven ook al is aangegeven: liever vrijheid met een beetje risico dan opgesloten ...

Gebruikersavatar
jmdushi
Berichten: 2834
Lid geworden op: 21 apr 2006 07:41
Land:
M/V: V
Locatie: Willemstad

Re: Twijfels

Berichtdoor jmdushi » 15 dec 2008 19:26

Ook hier lopen ze gewoon los, gaan ook niet in een nachthok, maar ik moet er wel bij vertellen dat er weinig natuurlijk vijanden zijn. Onze kat waakt over de kippen en jaagt alle andere katten de tuin uit :gutgut: het ergste wat hier kan gebeuren is als ze uit paniek over de afzetting zouden vliegen (tuin is opgedeeld in twee, deel voor de honden, deel voor de kippen) dan worden ze gegrepen door onze honden.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten