Mechelse breekt steeds uit!

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
3kiekskes
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 okt 2007 22:22
Land:
M/V: V
Locatie: ergens in het mooie Limburg

Mechelse breekt steeds uit!

Berichtdoor 3kiekskes » 19 sep 2009 12:53

Ik heb een probleem met mijn mechelse koekoekhen. Ze doet niet liever dan uitbreken!

In het begin is er lang niks ad hand geweest en ineens ontdekte ze dat onder de grote poort wel draad hing tot de grond maar dat ze die weg kon duwen in het midden waar de poorten samenkomen, dus hup...daar ging ze. Ik heb dan een stenen bloembak daar gezet en het was oké. Maar ineens stond ze weer onder het raam van de slaapkamer, blijkbaar is ze harder gaan duwen tegen die draad en kon ze er zo alsnog onderdoor!
Het is een dubbele bekaertpoort die zo'n 15 à 20 cm boven het gras hangt, ik heb er vanonder kuikendraad aan vastgemaakt (dubbel) zodat 't tot de grond dicht zou zijn.

Ik leg nu elke dag bakstenen tegen die draad zodat ze er echt niet meer onderkan! Maar toch bleek ze op een dag weer over straat te lopen toen ik thuis kwam (gelukkig rustig straatje). geen idee hoe ze dat deed. Tot ik haar vorig weekend betrapte bovenop de omheining van 150cm hoog! Er stond nog een oud hokje tegen die omheining , maar da's amper 30cm hoog! Dus heb ik dat hok omgezet, nu zo'n 2 meter van de omheining en nog steeds gaat ze erover. Dus ze moet nu zeker 2 meter ver en 130 cm hoog gaan! (die weide loopt af) Maar ze doet het.
Ik kan natuurlijk dat hokkie wegzetten maar dan gaat ze weer iets anders vinden. De trampoline en schommel van de kids staan namelijk ook in die weide. Dan zal ze van daaraf wel iets proberen.
Vroeger was die weide in 2 gedeeld met 1 meter omheining, maar daar gingen de kippen over dus mogen ze nu overal lopen.

Ik heb 2 kippen, ze hebben een hok waar ze amper binnengaan, ze slapen op de schommel, enkel in de winter in hun hok. De weide is zo'n 6 are, dus gebrek aan ruimte zal het niet zijn.

Ik zie als enige oplossing haar pennen van 1 vleugel te knippen, maar doe dat eigenlijk niet graag. Dus als iemand een andere oplossing weet?

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Mechelse breekt steeds uit!

Berichtdoor gonda » 19 sep 2009 13:15

Ik vrees dat je maar één oplossing hebt, en dat is één vleugel kortwieken.
een mechelse met dit karrakter, blijft dit doen... ik spreek van ondervinding..

Gebruikersavatar
3kiekskes
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 okt 2007 22:22
Land:
M/V: V
Locatie: ergens in het mooie Limburg

Re: Mechelse breekt steeds uit!

Berichtdoor 3kiekskes » 21 sep 2009 23:58

Ik vrees het ook, toen ik vanavond thuiskwam zat ze op de grote poort 160cm hoog. Waarschijnlijk de trampoline als platform gebruikt die daar een dikke meter vanaf staat.
Jammer. Ik jaag ze niet graag op, en ze laat zich niet zomaar vangen.

Tante
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 sep 2009 11:57
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mechelse breekt steeds uit!

Berichtdoor Tante » 22 sep 2009 09:16

Het is natuurlijk een vervelend probleem, wil er ook niet lacherig over doen.
Maar moet eerlijk zeggen dat ik het helemaal voor me zie, de kip op de trampoline, joehoeeee :yes: springen springen springen, kopje duikelen, salto en hup over de omheining heen. :daag:

Gebruikersavatar
3kiekskes
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 okt 2007 22:22
Land:
M/V: V
Locatie: ergens in het mooie Limburg

Re: Mechelse breekt steeds uit!

Berichtdoor 3kiekskes » 26 sep 2009 13:46

Oh jee... maar als ze dat gaat doen gaat die knipbeurt van gisteren niet helpen vrees ik!

Donderdagochtend belde de buurman al voor 8u dat ze over de straat liep... dat was de druppel, gisteren een vriendin ingeschakeld en de schaar erin gezet. Hopelijk blijft ze nu achter!

Tante
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 sep 2009 11:57
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mechelse breekt steeds uit!

Berichtdoor Tante » 26 sep 2009 15:17

3kiekskes schreef:Oh jee... maar als ze dat gaat doen gaat die knipbeurt van gisteren niet helpen vrees ik


nee joh dat kan een kip toch niet, je moet wel gewicht in de schaal leggen wil je hoog komen.
was meer mijn verbeelding :roll:

Karin
Berichten: 75
Lid geworden op: 12 feb 2007 13:23
Land:
M/V: V
Locatie: zwolle

Re: Mechelse breekt steeds uit!

Berichtdoor Karin » 27 sep 2009 16:42

Mijn kippen (welsumers) vlogen rustig over de omheining van 2 meter hoog! Sommigen gebruikten het hok als opstapje, maar dat is ook al gauw meer dan anderhalve meter hoog. Niks tegen te doen. Kortwieken hielp wel een poosje (was minder eng dan ik vantevoren gedacht had, maar na de rui...hup daar gingen ze weer! Vooral de verse sla en spinazie in de tuin van de buurman was in trek!
Nu dus de hele ren afgedekt met gaas.helaas pindakaas, maar niets aan te doen. als ze de vrijheid geroken hebben. blijft deze lokken!

Succes met de schaar!

Karin

Gebruikersavatar
3kiekskes
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 okt 2007 22:22
Land:
M/V: V
Locatie: ergens in het mooie Limburg

Re: Mechelse breekt steeds uit!

Berichtdoor 3kiekskes » 30 sep 2009 00:31

Tante schreef:
3kiekskes schreef:Oh jee... maar als ze dat gaat doen gaat die knipbeurt van gisteren niet helpen vrees ik


nee joh dat kan een kip toch niet, je moet wel gewicht in de schaal leggen wil je hoog komen.
was meer mijn verbeelding :roll:


Weet ik wel, het antwoord was maar een grapje...

Gebruikersavatar
3kiekskes
Berichten: 265
Lid geworden op: 19 okt 2007 22:22
Land:
M/V: V
Locatie: ergens in het mooie Limburg

Re: Mechelse breekt steeds uit!

Berichtdoor 3kiekskes » 30 sep 2009 00:39

Karin schreef:Mijn kippen (welsumers) vlogen rustig over de omheining van 2 meter hoog! Sommigen gebruikten het hok als opstapje, maar dat is ook al gauw meer dan anderhalve meter hoog. Niks tegen te doen. Kortwieken hielp wel een poosje (was minder eng dan ik vantevoren gedacht had, maar na de rui...hup daar gingen ze weer! Vooral de verse sla en spinazie in de tuin van de buurman was in trek!
Nu dus de hele ren afgedekt met gaas.helaas pindakaas, maar niets aan te doen. als ze de vrijheid geroken hebben. blijft deze lokken!

Succes met de schaar!

Karin


We zullen zien... dan zal ik ze toch na iedere rui moeten knippen want ik zien mezelf geen 6 are afdekken met gaas. Hoewel ik eraan denk hun kleiner behuisd te zetten. Zo'n 1,5 à 2 are dacht ik te omheinen met kastanjepaaltjes, dat staat vertikaal en daar kunnen ze dus niet op gaan zitten en dan gaan ze er niet zo makkelijk over. Althans dat lees ik hier en daar, klopt dit?
Ik wilze ook wat kleiner zetten zodat de hond ook in die weide kan lopen, dan kan niet als de kippen los zijn.

Tante
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 sep 2009 11:57
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mechelse breekt steeds uit!

Berichtdoor Tante » 30 sep 2009 09:50

3kiekskes schreef:
Tante schreef:
3kiekskes schreef:Oh jee... maar als ze dat gaat doen gaat die knipbeurt van gisteren niet helpen vrees ik


nee joh dat kan een kip toch niet, je moet wel gewicht in de schaal leggen wil je hoog komen.
was meer mijn verbeelding :roll:


Weet ik wel, het antwoord was maar een grapje...


hahaha je had me hoor, ik dacht ze denkt dat die kip dat echt gaat doen :gulzig:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten