wat werk heb ik nog, moet ik een nieuw hok?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
tamara_kip
Berichten: 491
Lid geworden op: 30 nov 2007 13:24
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Hellevoetsluis

Berichtdoor tamara_kip » 25 mar 2008 19:54

ik heb eraan gedacht om alles vlak te trekken en gras te zaaien


nee niet doen, dit is een kippen paradijs kwa scharrelen ;)

veel succes ermee

gr. tamara

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Berichtdoor Jan Bollen » 25 mar 2008 20:18

Zeker niet meer dan 4 kippen anders heb je binnen de kortste keren een modderbad waar geen spiertje meer kan groeien. Het hok en de ruimte zijn prima voor 4 grote Brahma's. Alleen het afdakje wat aanpassen zoals Gonda heeft uitgelegd en de zit stokken moet je een kwartslag draaien zodat ze op de brede kant kunnen zitten.

Gebruikersavatar
perk
Berichten: 167
Lid geworden op: 25 mar 2008 10:19
Land: Belgie
M/V: M

Berichtdoor perk » 25 mar 2008 21:29

ik zal dit weekend eens wat knutselen, nog zo'n golfplaat tegen het afdak en de zijkant proberen te zetten, zonder dat de boel instuikt.

En die stokken omdraaien, alhoewel dat breken zal worden want dit is prefab. Koop je eigenlijk een stok -voor kippen op te zetten- of maak je dit zelf van een balkje?

PS, geen hanen voor ons. Dit gaat de buren wellicht niet gelukkig maken, alhoewel er een huis of 4 verder al ene zit die ik tot bij ons hoor. Er is hier al genoeg lawaai van vliegtuigen :-)

Patrick

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Berichtdoor Jan Bollen » 25 mar 2008 21:55

Die palen waar je afdak op staan die gebruik ik in alle hokken als zitstok. Ze zijn afgerond op de zijkanten en zeer stevig. Ik heb die in de hokken en dan denk je dat op 1 stok 3 hennen gaan zitten en op de andere stok de overige 3 met de haan maar als je dan gaat kijken zitten ze met 7 op 1 stok.

Gebruikersavatar
Seth
Berichten: 1666
Lid geworden op: 02 apr 2007 12:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Houten(utrecht)
Contacteer:

Berichtdoor Seth » 25 mar 2008 21:59

perk schreef:ik zal dit weekend eens wat knutselen, nog zo'n golfplaat tegen het afdak en de zijkant proberen te zetten, zonder dat de boel instuikt.

En die stokken omdraaien, alhoewel dat breken zal worden want dit is prefab. Koop je eigenlijk een stok -voor kippen op te zetten- of maak je dit zelf van een balkje?

PS, geen hanen voor ons. Dit gaat de buren wellicht niet gelukkig maken, alhoewel er een huis of 4 verder al ene zit die ik tot bij ons hoor. Er is hier al genoeg lawaai van vliegtuigen :-)

Patrick

dan kan een haan er toch nog wel bij?:d

Gebruikersavatar
perk
Berichten: 167
Lid geworden op: 25 mar 2008 10:19
Land: Belgie
M/V: M

Berichtdoor perk » 26 mar 2008 21:19

over die haan... 'k weet het zo nog niet. Ik heb teveel verhalen over geluidsoverlast gehoord. Momenteel kom ik goed met de buren overeen (zo van 'niemand klaagt en niemand volgt alle regels' stijl.

Ook, als er een haan bij komt dan gaan we kweken en is het hek van de dam. Ik mag namelijk de ren van de chef - euh mijn vrouw- (nog) niet groter maken.

hehe :evil: we zien wel als die Brahma's lieve beestjes zijn. Dan schakel ik de kinderen wel in als zeurmachientjes.

Ik zou durven naar een kipje of 6 te gaan, inderdaad gaat er dan wel geen sprietje groen meer staan maar da's ook geen ramp. Het nachthok is wel te klein dan.

Vraagje... waarom zie ik hier geen foto's van hokken in betonplex? Dat is toch watervast, geen kieren en makkelijk te verwerken?

Patrick

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Berichtdoor Ron » 26 mar 2008 21:55

Betonplex is ideaalen inderdaad watervast.

Vaak maken mensen er nog een mooie buitenkant omheen.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Berichtdoor Jan Bollen » 26 mar 2008 22:52

Ik vind het niet meer te betalen : 64 euro voor 1 plaat en je hebt minimum 2 platen nodig per hok.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Berichtdoor Ron » 26 mar 2008 22:59

De prijs is inderdaad belachelijk hoog.
Ik heb mijn broedmachine hiervan gemaakt.
18 mm dik en uiteraard net iets meer nodig dan 1 plaat.
:(

Gebruikersavatar
perk
Berichten: 167
Lid geworden op: 25 mar 2008 10:19
Land: Belgie
M/V: M

Berichtdoor perk » 26 mar 2008 23:04

Jan,

het is inderdaad niet goedkoop. Ik heb al eens een konijnenhok ermee gemaakt, het gewicht is trouwens ook de moeite.

Gewoon geperst hout zoals voor rolluikkasten zuigt water op, en blokplaat is ook niet watervast. Geimpregneerd hout kan je wel in planken krijgen denk ik, maar dan heb je spleten en kieren waar ongedierte in kan kruipen.

Dan heb je nog het aspect isolatie, betonplex is nu niet direct warm te noemen.

echter, wat is er anders nog?

Patrick


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten