Het nieuwe kippenverblijf

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Berichtdoor nyckle » 28 apr 2008 14:39

dat is mooi geworden chantal!

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 28 apr 2008 14:59

de klubkraaiers schreef:Prachtige kippen :lol: .
Mag ik eens vragen waarom er kranten in het hok liggen? Is dat om het gemakkelijker te kuisen? Dan lijkt mij dat een goed ideetje! :lol:


Ik vind dat wel handig. Als de poep een beetje nat is wordt dat direct opgeslorpt door het papier. Zo wordt je hout toch minder vuil vind ik. Ik moet dan gewoon de boel samenrollen als ik het hok reinig.

Ondertussen zijn mijn kippen hun nieuwe hok nog steeds niet gewoon. De twee patrijzen die zijn nu al uren aan een stuk rond het ganse hok aan het wandelen. Ze blijven dan telkens staan in de deuropening en durven toch niet naar binnen gaan. Ik denk dat ze wel een eitje moeten leggen. Benieuwd of het er vandaag nog van zal komen.
Wat ze volgens mij ook niet begrijpen dat is dat ze nu niet meer onder het hok kunnen :shock: ze zitten de ganse tijd aan de onderkant van het hok te kijken. Daar is een opening van ongeveer 10 centimer want we hebben het hok op stenen gelegd om het te beschermen tegen de vochtigheid.

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 28 apr 2008 16:24

De patrijshennen hebben de weg naar de legnesten gevonden. Ze hebben elk hun eigen nest gekozen :lol:

Afbeelding

Na een drukke herschikking van het vulsel konden ze eindelijk beginnen met leggen haha

Afbeelding

Afbeelding

Het is wel opvallend dat ze beiden ontzettend zenuwachtig zijn :? ze zaten de hele tijd met open bekkies in hun nieuwe hok te wroeten.. ik moet zeggen dat het in dat nieuwe tuinhuis wel erg warm is. De deur staat nochtans op een kiertje en aan de zijkanten is er hier en daar wel een spleetje waar verse lucht tussen kan circuleren.

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 29 apr 2008 05:32

Mijn kippen hebben duidelijk problemen met hun nieuw verblijf :? gisteravond duurde het weer héél lang voor ze naar binnen gingen. De hennen waren al binnen en de haan die bleef daar maar draaien in de regen en was bang om in het hok te gaan. Ik heb hem dan maar zelf binnen gezet. Toen ik binnen was zag ik dat de kippen niet op de zitstokken zaten. Eén hen zat op de rand van het legnest en de andere was in het legnest gaan liggen. De haan gaf de hen die op de rand van het legnest zat een duw met zijn kop, zij vloog het legnest in en hij ging er ook in liggen :? dat is dus helemaal niet de bedoeling. Ik heb er dan de rest van de avond over zitten piekeren... zou ik misschien de zitstok te hoog hebben geplaatst ? De mestplank is 50 cm hoog en daarboven hebben we de zitstok geplaatst. Ik vrees dat de zitstok te hoog geplaatst is, die moet dus een stuk lager, dichter bij de mestplank dus. De loopplank staat nu opzij maar we zullen hem in het midden plaatsen. Misschien zullen de kippen dan begrijpen dat ze omhoog moeten klimmen. Nochtans was hun eerste hok ook 55 cm hoog. Ze moesten dus ook langs het trapje naar boven om te gaan slapen. Ik was nu zo blij dat ik een ruim verblijf had voor mijn kippen en nu is het een beetje een teleurstelling om vast te stellen dat mijn kippen er niet zo blij mee zijn :( Misschien moet ik ze de volgende dagen zelf op stok zetten ?
*Toen ik deze morgen het hok open ging doen lagen ze dus alle drie samen in het hooi van de legnesten. Er lag ook een vers eitje :roll: ik zal dus een manier moeten vinden om ze terug op stok te krijgen :? *

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 29 apr 2008 08:05

Chantal: ik vrees dat jij de legnesten veel te gezellig hebt gemaakt.
Misschien iets minder aanlokkelijker maken?

Gebruikersavatar
BMWtje
Berichten: 384
Lid geworden op: 16 jun 2006 15:52
Land:
M/V: V
Locatie: Heerlen,

Berichtdoor BMWtje » 29 apr 2008 08:11

O wat een leuk onderkomen hebben ze daar!! :lol:
Zullen ze blij mee zijn.

Franco

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 29 apr 2008 09:53

gonda schreef:Chantal: ik vrees dat jij de legnesten veel te gezellig hebt gemaakt.
Misschien iets minder aanlokkelijker maken?


Amaai, meen je dat nu echt Gonda ?

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 29 apr 2008 10:02

Chantal schreef:
gonda schreef:Chantal: ik vrees dat jij de legnesten veel te gezellig hebt gemaakt.
Misschien iets minder aanlokkelijker maken?


Amaai, meen je dat nu echt Gonda ?

Chantal ik meen dat echt, dat lekkere stro is veel te aanlokkelijk....

Gebruikersavatar
Swen
Berichten: 2024
Lid geworden op: 16 jun 2006 18:45
Land:
M/V: V
Locatie: doetinchem

Berichtdoor Swen » 29 apr 2008 10:09

Heeeel mooi chantal kunnen er nog makkelijk 3 bij hahah

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 29 apr 2008 10:10

We zullen vanavond het trapje in het midden zetten en de zitstok zelf een beetje verlagen. Ik vrees dat hij wel een beetje te hoog staat van de witte plank. Mijn kippen zijn echt bang van die grote ruimte waar ze nu over beschikken. Als ik ze in het hok zet dan gaan ze direct op de grond zitten. Ik hoop dat ze het algauw gewoon zullen worden. Ze komen natuurlijk van een klein hok waar ze dan wel knus tegen elkaar konden zitten. Fluffy zit er momenteel ook niet bij, zo een groot hok voor slechts 3 kippen is misschien wel een beetje eng :?


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten