Laat je kippenhok eens zien

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
MMuts
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 aug 2014 21:37
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor MMuts » 14 dec 2014 13:29

Dit weekend de kerstverlichting eens aangesloten. Uiteraard op een timer zodat de kippen s'nachts ook echt in het donker zitten. s'Avonds zitten de kuikens sowieso nog in de daglichtverlengende lampen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
bonnekip
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2014 19:20
Land: nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor bonnekip » 15 dec 2014 20:23

Afbeelding
Dit is ons kippenhok voor 3 Serama hennetjes.
Eerst liepen ze los in de tuin en hadden ze alleen het rood met witte nachthok.
Maar er is er 1 aangevallen door een kater en nu hebben we de grote ren erbij gebouwd voor als we zelf niet in de tuin zijn.
Het nachthok is volledig geïsoleerd en goed droog. Er hangt een thermometer in en tot nu toe komt het niet onder nul. Maar het heeft ook nog niet hard gevroren.
Er hangen inmiddels wat dikke takken in en ik wil graag nog van het voorjaar wat planten.
Ik denk dat de dames erg tervreden zijn!! :ilove:

paul1982
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2014 19:26
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor paul1982 » 20 dec 2014 19:28

Voor de winter hebben wij onderstaand kippenhok voor onze 3 Cochinkrielen geplaatst.

Afbeelding

Kjepper
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2014 19:58
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Kjepper » 12 jan 2015 20:30

Hierbij mijn kippenhok welke ik gebouwd heb.

Het hok is 1.20m2 met 2 leghokken van 0.35x0.40 en zal komen te staan in een begroeide ren van ongeveer 35m2 naast het huis. Aan de raamkant zit een permanente ventilatie strookje vlak onder het dak en daaronder de mogelijkheid om een raampje open te zetten voor extra ventilatie. Tevens zijn alle kieren afgekit en is alles wit geschilderd.

In het hok heb ik voorziening gemaakt voor grit, legkorrel en water, buiten zal ik nog een extra waterbak zetten. Later zal ook nog een extra afdak gemaakt worden zoals op de tekening.

Het idee is om hier 3 Favorelle hennen in te zetten (vraag me af of 4 ook nog zou kunnen?) mocht iemand nog een adres weten rondom Brabant hoor ik het graag kan dat maar moeilijk vinden, zat te denken deze na februari te halen i.v.m de winter/jonge hennen.

Uiteraard hoor ik graag op of aanmerkingen!

http://imgur.com/a/3YNas

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mvg,
Sander
Laatst gewijzigd door Kjepper op 12 jan 2015 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Cochin84
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2015 12:32
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Cochin84 » 22 feb 2015 12:25

Afbeelding

Mijn kippenhok helemaal zelf gebouwd 2 jaar geleden.

En de bewoonsters (nou ja alleen 's nachts eigenlijk zitten ze er in :cool: )

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tokky
Berichten: 117
Lid geworden op: 03 apr 2013 17:48
Land: Hoofddorp
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Tokky » 27 mar 2015 16:45

Dit is ons eigen gebouwde hok.

Afbeelding

En dit zijn de bewoners

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
HippeKip
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 apr 2014 19:32
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Gelderland

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor HippeKip » 25 apr 2015 13:06

Als ik thuis ben mogen de meiden in de tuin scharrelen, maar omdat er hier af en toe roofvogels op ze azen moeten ze, als ze zonder toezicht zijn, in hun ren. Ik heb het in etappes gemaakt. Eerst had ik de hoge ren gemaakt, later is er de lagere ren bij gekomen. Via een "sluisje" kunnen ze vanuit hun nachthok de ren inlopen. :-)

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
_Mir_
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mei 2015 21:32
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noordoostpolder

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor _Mir_ » 11 mei 2015 13:04

Kjepper schreef:Afbeelding

Wat een geweldig idee voor het voeren. Hoe werkt het in de praktijk? Blijft het heel? En kunnen ze er makkelijk uit eten?

Jasmijnvx
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mei 2015 14:30
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Jasmijnvx » 13 mei 2015 20:40

Ik heb al veel plezier beleefd aan het bekijken van jullie mooie hokken, dus nu vond ik het wel eens tijd om mijn eigen hok eens te laten zien. Nu hopen dat de foto's er in een keer goed in komen :gulzig:

Ik heb het hok niet zelf gebouwd, maar opgehaald in het verre groningen (ik woon zelf in Zuid-Holland aan de kust). Ik heb er zelf en samen met mijn vader wel een hoop aan geklust. Ik denk dat ik steeds weer nieuwe dingetjes bedenk die er weer aan toegevoegd kunnen worden. :gutgut:

Hier het vooraanzicht!
Afbeelding

Hier is het rechterdeel, rechts van het nachthok en onder het nachthok. Met een zelfgemaakte schommel, zandbak en waterbakonderzetter :cool:
Afbeelding
Afbeelding
Op de bodem ligt hennepstrooisel. In de winter doe ik er ook nog wat stro bij. In de zandbak zit speelzand. Leek me het veiligste zand.

Nu dan het linkerdeel, wat pas net nieuw is. Ik noem dit de minituin. Er staat wat lavendel in, wat meestal met rust gelaten wordt (maar het ruikt zo heerlijk).
Afbeelding
Op de bodem ligt aarde (potgrond uit een zak) en houtsnippers (en een hoop graan wat hier rijkelijk rondgeschopt wordt). Hier geef ik ook het groenvoer (in een apart bakje), want hier mag troep gemaakt worden. Er ligt een schildpad van steen voor de nageltjes, er is een klein waterbakje en het maagkiezel staat hier. Ik wil er nog iets van een boomstronk, of een krukje of een houten kistje in zetten, zodat ze ergens op kunnen zitten. Ik ben ook nog bezig met een naambordje, wat of op het kippenhok in de punt komt, of in dit deel.

Dan hier het nachthok! Wat ik bouw en knutsel voor mijn kippen schilder ik met witte grondverf. Lekker fris en makkelijk schoon te maken met heet water en een borstel.
Afbeelding
Mevrouw is net een eitje aan het leggen. "Dit legnest? Of toch maar die ander? Moeilijk kiezen, ze zijn zo verschillend..." Bovenop ligt de uitneembare mestplank en daarboven hangt de uitneembare zitstok. Lekker breed met afgeronde hoeken :gulzig: . Onze kip kan zeer goed vliegen en komt met gemak op de zitstok. Ik had het eigenlijk niet gedacht maar al vanaf het begin is het haar gelukt om daarbovenop te komen. Dus vandaar :gutgut: . Verder is het nachthok best leeg, in de winter staat het voer daar. Ik heb gezien dat het vochtig wordt als ik het in de ren laat staan. En dan is het een klomp die zo de container in kan. Waarna de zaadjes ontkiemen in de groenbak haha :)

Hier is de tuin waar de kippen vrij mogen rondlopen als we thuis zijn.
Afbeelding
Afbeelding

En hier is onze kip Felice :-D
Afbeelding
Onze enige kip nu, is een heel verhaal. Maar ik ben op zoek naar een vriendinnetje. Het liefst een grijs-blauwe zijdehoenkriel of eenzelfde sabelpootkriel, maar dan een witte. Dus als je nog iemand weet...?

x Jasmijn

JetB
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 sep 2014 10:23
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: HIJKEN Drenthe

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor JetB » 15 mei 2015 11:49

Ons kippenhok is eindelijk klaar. We hebben allemaal afval materiaal gebruikt en het is dus een groot maar goedkoop hok geworden. Binnenkort maken we nog tuinafscheiding, zodat ze heerlijk buiten kunnen lopen! Binnenhok heeft een aantal zitstokken en 3 leghokken. We hebben er nog kippen bijgekregen en ik vind het hok nu dus wat klein, maar vanmorgen zag ik dat iedereen eigenlijk wel ruimte genoeg heeft. en straks als ze naar buiten mogen hebben ze helemaal genoeg ruimte. we hebben nog 1 hen, die is voorvluchtig ;) Ze zat in een hok (oud hok), ontsnapte eruit en we weten niet hoe. Ze blijft wel in de buurt en elke keer krijgt mijn man haar weer in het hok, maar elke keer weet ze ook weer te ontsnappen. Dus die moet uiteindelijk er nog bij. Mijn zoon heeft in het buitenhok een kuil gemaakt met daarboven een pallet (lijkt wel een steiger) en daar boven op dakpannen en grond. Een waar festijn voor de familie kip, want er wordt goed gebruik van gemaakt. zo leuk. ik zal ook nog even foto's maken van binnenhok.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten