Het nieuwe kippenverblijf

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Berichtdoor Jan Bollen » 29 apr 2008 10:13

Ik denk dat die zitstok te smal en te scherp is op de kanten. Als je een balkje neemt van 5 cm en dan de kanten met een vijl afrond denk ik dat ze er wel op willen. kan je de legnesten na 19 uur niet afsluiten met een stuk karton of zo(dat hoeft maar enkele dagen tot ze het gewoon zijn.

Ik heb hier die dikke orpingtons die vinden de zitstokken te hoog. Ze staan 's avonds netjes te wachten tot ik ze op stok kom zetten en 's morgens wachten ze tot ik ze er af haal. Ik weet niet wat ik het beste zou doen, het zo laten - het is wel grappig als ze zo staan te wachten, of de zitstokken een 20 cm lager zetten.

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 29 apr 2008 10:27

Of zou ik misschien een ronde zitstok kopen ? Een smalle weidepaal of zo ? De zitstokken in hun ander verblijf waren ook vierkant, maar eigenlijk wel wat afgeronder aan de randjes.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 29 apr 2008 10:30

Jan Bollen schreef:Ik heb hier die dikke orpingtons die vinden de zitstokken te hoog. Ze staan 's avonds netjes te wachten tot ik ze op stok kom zetten en 's morgens wachten ze tot ik ze er af haal. Ik weet niet wat ik het beste zou doen, het zo laten - het is wel grappig als ze zo staan te wachten, of de zitstokken een 20 cm lager zetten.

Jan, gij hebt die gewoon verwend hahah
Mijn zitstokken voor de dikke mechelsen zijn op hoogte van 27 cm ongeveer.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 29 apr 2008 10:31

Chantal schreef:Of zou ik misschien een ronde zitstok kopen ? Een smalle weidepaal of zo ? De zitstokken in hun ander verblijf waren ook vierkant, maar eigenlijk wel wat afgeronder aan de randjes.

mijn zitstokken zijn ook rechte balken, helemaal niet afgerond.

Gebruikersavatar
shamma
Berichten: 916
Lid geworden op: 16 feb 2007 10:06
Land:
M/V: V
Locatie: Voerendaal, NL en Aachen, D

Berichtdoor shamma » 29 apr 2008 10:51

Het is echt een leuk huisje. En ik vind de kleur erg mooi.
Ik heb hier even gemeten. Ik heb 30cm onder de poep plank en 22cm van plank tot stok.
En hoewel het nachthok niet groot is vladderen ze er wel op.
Ik heb het hier wel niet over zulke kanjers als jouw Brahmas, maar Cochin krielen, maar die vliegen uiteindelijk prezies zo slecht als de jouwe.
Ik denk, dat je niets hoeft te veranderen. Gewoon laten wennen aan de nieuwe omgeving.

Heb je het huisje nog ingedeelt in een opslag ruimte en een kippen ruimte?

Groet Shamma

Ach nog iets. Ik vond de stok redelijk klein. Zou het kunnen, dat die onder het gewicht van de dieren meegeeft, zodat de dieren zich er op onzeker voelen. Op de foto hebben ze zich namelijk ook nog niet omgedraaid. Als je ze een paar dagen (of weken) op stok hebt gezet, dan snappen ze dat wel.
De scherpe randen zijn niet het probleem, anders zouden ze niet op de rand van het nest gaan zitten.
Ik zou overigens eerder gewoon een vlinke metselsteen of boomstronk naast de plank zetten om een afstapje voor ze te maken als je ze aan de hoogte wilt wennen. Dat is steviger dan een schuin plankje en misschien dat ze dan sneller steeds een stapje hoger gaan zitten.
nogmaals Groet Shamma
Laatst gewijzigd door shamma op 29 apr 2008 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 29 apr 2008 11:13

gonda schreef:
Chantal schreef:Of zou ik misschien een ronde zitstok kopen ? Een smalle weidepaal of zo ? De zitstokken in hun ander verblijf waren ook vierkant, maar eigenlijk wel wat afgeronder aan de randjes.

mijn zitstokken zijn ook rechte balken, helemaal niet afgerond.


Die zitstok mag dus blijven ? Ik zat al te denken dat dit de reden was dat ze er niet wilden op springen :?

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 29 apr 2008 11:16

shamma schreef:Het is echt een leuk huisje. En ik vind de kleur erg mooi.
Ik heb hier even gemeten. Ik heb 30cm onder de poep plank en 22cm van plank tot stok.
En hoewel het nachthok niet groot is vladderen ze er wel op.
Ik heb het hier wel niet over zulke kanjers als jouw Brahmas, maar Cochin krielen, maar die vliegen uiteindelijk prezies zo slecht als de jouwe.
Ik denk, dat je niets hoeft te veranderen. Gewoon laten wennen aan de nieuwe omgeving.

Heb je het huisje nog ingedeelt in een opslag ruimte en een kippen ruimte?

Groet Shamma


Nee, ik zet alles van de kippen in onze garage, eten, stro, zaagsel enz. De garage is aangebouwd aan ons huis en de kans dat er muizen binnenkomen (met 4 katten niet dus haha) is klein. Ik wil niet dat je dan knaagdieren aantrekt door eten in het tuinhuis te zetten. Tja, en eigenlijk is 180m x 180m niet zo groot al je begint te vullen....

Gebruikersavatar
Ephesus
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 apr 2007 13:42
Land:
M/V: M

Berichtdoor Ephesus » 29 apr 2008 11:17

Wauw Chantal, dat is een mooi stekje voor je kippen! Ach, ze zullen er na een tijdje zeker heel veel plezier aan beleven hoor, maak je maar geen zorgen, het is een beetje een kwestie van wennen. Blijf er dus zeker niet over piekeren... Maar ik had ook nog een vraagske voor jou: welke bodem heb jij eigenlijk gebruikt voor je nachthok? Zelf heb ik het niet kunnen achterhalen :oops: . Maar voor de rest vind ik het hok mooi ruim, knus en ideaal voor je prachtige cochins!

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 29 apr 2008 12:24

Ephesus schreef:Wauw Chantal, dat is een mooi stekje voor je kippen! Ach, ze zullen er na een tijdje zeker heel veel plezier aan beleven hoor, maak je maar geen zorgen, het is een beetje een kwestie van wennen. Blijf er dus zeker niet over piekeren... Maar ik had ook nog een vraagske voor jou: welke bodem heb jij eigenlijk gebruikt voor je nachthok? Zelf heb ik het niet kunnen achterhalen :oops: . Maar voor de rest vind ik het hok mooi ruim, knus en ideaal voor je prachtige cochins!


Nee, geen cochins, het zijn brahma's. Die twee rassen lijken natuurlijk erg op elkaar, ik ken ook het verschil eigenlijk niet. Als bodembedekking leg ik wat kranten om de natte poep op te vangen en houtzaagsel. In de legnesten leg ik hooi, ik vind dat dit lekker ruikt en de kippen zitten er graag in om hun ei te leggen of te broeden.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Berichtdoor Lieve » 29 apr 2008 15:25

Ziet er goed uit :-D

Chantal schreef:Of zou ik misschien een ronde zitstok kopen ? Een smalle weidepaal of zo ? De zitstokken in hun ander verblijf waren ook vierkant, maar eigenlijk wel wat afgeronder aan de randjes.

Ik vind de stok ook wel erg hoekig. De 2 bovenste hoeken mogen ietsje worden afgerond volgens mij.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast