Het nieuwe kippenverblijf

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Berichtdoor Jan Bollen » 29 apr 2008 15:47

Die stokken staan op 60 cm daar zaten de jonge maransen verleden jaar en dat was gemakkelijk om ze aan mij te laten wennen. Iedere avond even strelen of vastpakken voor dat ze gingen slapen. Geeft dan geen problemen als je ze op een tentoonstelling wil zetten.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 29 apr 2008 16:04

Jan Bollen schreef:Die stokken staan op 60 cm daar zaten de jonge maransen verleden jaar en dat was gemakkelijk om ze aan mij te laten wennen. Iedere avond even strelen of vastpakken voor dat ze gingen slapen. Geeft dan geen problemen als je ze op een tentoonstelling wil zetten.

we zijn gek bezig, als jouw hok lager van de grond staat, dan de mijne, dan heb je 60 cm nodig om ze gemakkelijk te kunnen strelen
Dus alles is weer eens relatief.
Als mijn stokken op dertig cm ten opzichte van de bodem van het hok staan, maar mijne bodem van het hok staat hoger ten opzichte van de grond dan die hokken van jou, dan kan ik ze ook perfect op ooghoogte strelen
lol
Want je weet, jan, bij mij moet onder de hokken een kruiwagen kunnen staan, en dan is het nog bepalend welke kruiwagen ik als maat heb gebruikt, een eerder lage of een eerder hoge kruiwagen :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 29 apr 2008 17:31

Dus die zitstokken dan toch wat afronden ? Daar hebben wij de apparatuur niet voor, ofwel moet ik nieuwe ronde stokken kopen.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Berichtdoor Jan Bollen » 29 apr 2008 17:53

Je koopt voor 99 cent zo een grovve vijl in de Gamma en ga er eens over aan ene kant en dan aan de andere kant en dan met een blad schuurpapier de splinters even wegschuren en klaar is het.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Berichtdoor Jan Bollen » 29 apr 2008 17:59

Als mijn stokken op dertig cm ten opzichte van de bodem van het hok staan, maar mijne bodem van het hok staat hoger ten opzichte van de grond dan die hokken van jou, dan kan ik ze ook perfect op ooghoogte strelen


In dat hok voor de jonge dieren staan stokken waar ze twee keer met een stuk of acht naast elkaar kunnen zitten. Dat staat gewoon op de grond. Nu zitten daar 3 dames Orpington en 3 dames Amrock zusterlijk naast elkaar.

Gebruikersavatar
shamma
Berichten: 916
Lid geworden op: 16 feb 2007 10:06
Land:
M/V: V
Locatie: Voerendaal, NL en Aachen, D

Berichtdoor shamma » 29 apr 2008 20:49

shamma schreef:...
Ach nog iets. Ik vond de stok redelijk klein. Zou het kunnen, dat die onder het gewicht van de dieren meegeeft, zodat de dieren zich er op onzeker voelen. Op de foto hebben ze zich namelijk ook nog niet omgedraaid. Als je ze een paar dagen (of weken) op stok hebt gezet, dan snappen ze dat wel.
De scherpe randen zijn niet het probleem, anders zouden ze niet op de rand van het nest gaan zitten.
Ik zou overigens eerder gewoon een vlinke metselsteen of boomstronk naast de plank zetten om een afstapje voor ze te maken als je ze aan de hoogte wilt wennen. Dat is steviger dan een schuin plankje en misschien dat ze dan sneller steeds een stapje hoger gaan zitten.
nogmaals Groet Shamma

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 30 apr 2008 06:57

Gisteren heb ik de legnesten afgeplakt met krantenpapier. We hebben de trap ook in het midden geplaatst. Rond 9 uur zaten de kippen weer te draaien rond de ingang en deden ondanks de regen geen poging om naar binnen te gaan. Ik heb ze dan maar alle 3 op stok gezet en daar zitten ze nu nog steeds. Ze zijn echt bang van de grote ruimte want als ik ze op de grond in het hok zet gaan ze spontaan op de grond liggen. Heb zo een idee dat het nog een paar dagen zal duren voor ze begrijpen dat er geen gevaar zit in dat grote hok :? tja, ik heb nu zitten zeuren voor een groot hok voor mijn kippen en vond het zo zielig dat ze daar allemaal opeengeprakt zaten in het kleinere hok... en nu blijkt eigenlijk dat mijn kippen het veel fijner vonden om in het kleine hokje te slapen :?

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Berichtdoor Lieve » 30 apr 2008 08:14

Chantal schreef:Dus die zitstokken dan toch wat afronden ? Daar hebben wij de apparatuur niet voor, ofwel moet ik nieuwe ronde stokken kopen.

niks apparatuur ;) : gewoon een strook schuurpapier heen en weer over die balk trekken en je zal zien dat dat al voldoende afrondt.
Afbeelding
Begin met een grover en ga er dan nog eens over met een erg fijn. Gaat vlugger dan je denkt :-D

Gebruikersavatar
magreth rozenveld
Berichten: 6694
Lid geworden op: 20 mei 2006 20:41
Land:
M/V: V
Locatie: Maarheeze

Berichtdoor magreth rozenveld » 30 apr 2008 12:27

Meisje, meisje toch....
Wat een zorgen voor en met je kippen toch.

Eventueel kaan je vrij snel met een schaaf de hoeken van de stok afschaven.
Het hoef niet veel te zijn, als jij de afronding niet meer als een scherpe hoek ervaard, zit je goed ;)

Van de legnesten heb ik geen ervaring, maar het ziet er allemaal keurig uit.
Lekker makkelijk voor jou, en een paradijsje voor de kippen lijkt mij :-D

Gebruikersavatar
Ephesus
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 apr 2007 13:42
Land:
M/V: M

Berichtdoor Ephesus » 30 apr 2008 13:21

Chantal schreef:
Ephesus schreef:Wauw Chantal, dat is een mooi stekje voor je kippen! Ach, ze zullen er na een tijdje zeker heel veel plezier aan beleven hoor, maak je maar geen zorgen, het is een beetje een kwestie van wennen. Blijf er dus zeker niet over piekeren... Maar ik had ook nog een vraagske voor jou: welke bodem heb jij eigenlijk gebruikt voor je nachthok? Zelf heb ik het niet kunnen achterhalen :oops: . Maar voor de rest vind ik het hok mooi ruim, knus en ideaal voor je prachtige cochins!


Nee, geen cochins, het zijn brahma's. Die twee rassen lijken natuurlijk erg op elkaar, ik ken ook het verschil eigenlijk niet. Als bodembedekking leg ik wat kranten om de natte poep op te vangen en houtzaagsel. In de legnesten leg ik hooi, ik vind dat dit lekker ruikt en de kippen zitten er graag in om hun ei te leggen of te broeden.


Och ja, sorry! Ik dacht dat het cochins waren.... :lol: Ik denk dat je mijn vraag anders hebt opgevat: ik bedoelde welke soort bodem je had, dus niet je bodembedekking, maar je vloer :lol: . Is die bv van beton, hout, kunstof? Ik kon dit niet achterhalen uit de foto's. Voor de rest wens ik je nogmaals succes!


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten