Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
nickdd
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 mei 2021 09:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor nickdd » 28 mei 2024 20:12

Nog even een update.
- De kip is terug volledig in orde. Nog 2 daagjes de antibiotica doorgeven om de kuur af te maken.
- De nieuwe kippen (2xBrahma en bruine legkip) zijn nog steeds niet buiten geweest en vertoeven dus een ganse dag in het hok. De brahma's steken soms hun kop eens buiten en liggen wat in de ingang.
Ze zitten dus al 3,5 volledige dagen in het hok. Zal ze morgen een handje helpen.
- De vorwerks en de genezen blue de landes gaan wel regelmatig buiten maar gaan overdag ook graag terug eens in het hok.
- Ze gaan allemaal vanzelf naar binnen en op tijd + willen allemaal op stok. Maar blijkbaar is dit toch niet zo eenvoudig voor hun. De stok hangt om 70 cm hoogte vanaf de bodem van het hok.
Sommige vliegen er vlot op, andere durven precies niet en doen er een uur over.
De vorwerks nemen het trapje (rechts op de foto) dat ik er nu gisteren bijgezet heb.

De bruine legkip is helaas geleewiekt (wist ik eigenlijk niet tot ze al in de doos zat) en heeft zeker moeite met fladderen.
De blauwe (asgrijze) Brahma heeft meerdere pogingen nodig en is minder handig dan de bruine Brahma.
Amusant om zien, maar ik vraag me af of ik nog wat wijzigingen moet doorvoeren of dat ze gewoon nog wat handiger moeten worden.

Afbeelding

De "problemen" die ik zie:
- als ze vanaf de treeplank willen springen hebben ze precies wat te weinig ruimte en moeten ze direct omhoog.
- vanaf de rand van het legnest lukt het ze ook niet, te meer omdat de vorwerks eerst op stok gaan en die kant van de legstok blokkeren.

Ik had nu toch gedacht dat ze wat handiger gingen zijn :gutgut:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5714
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor tuff cookie » 28 mei 2024 21:22

Fijn te horen dat de Bleu de Lande weer hersteld is :duimop:
Voor een Brahma kan ik me voorstellen dat 70 cm. wat hoog is en weinig aanvlieg ruimte hebben.
Als idee kun je in het midden tussen de 2 stokken een blok zetten of een dik stuk boomstam of een ander soort verhoging zodat ze en soort van opstapje hebben. Eventueel op 2 plaatsen voor het geval er al een kip op stok zit vlak bij het blok.

nickdd
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 mei 2021 09:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor nickdd » 29 mei 2024 21:15

Vandaag zijn ze allemaal vanzelf op stok geraakt: sommige via het trapje, anderen er vlot op gevlogen.
Oefening baart kunst.

Deze ochtend heb ik de bruine legkip en de 2 Brahma's een zetje gegeven zodat ze ook naar buiten konden. Ze durfden niet naar buiten en na 4 dagen binnen te zitten mochten ze ook wel eens de buitenwereld ontdekken vond ik.
Ze hebben het zich niet beklaagd en zijn vrijwel heel de dag als groep van 6 samengebleven en lopen scharrelen.

Helaas nog wisselvallig weer maar deze vooravond was er toch een zonnetje en daar hebben ze duidelijk van genoten.

Afbeelding


Vraagje: de 2 vorwerks zijn echt wel een stukje kleiner dan de Brahma's, legkip en bleu-de-landes.
Ik vraag me af of het geen kriel-variant is. Heb ze nochtans gekocht met de bedoeling dat het groothoenders zijn.
Wat denken jullie op basis van de foto? Of groeien die gewoon trager of zouden ze toch een stuk jonger zijn ipv 20-22 weken?

Op deze instagram post van de zaak staan ze "aangekondigd" en zaten samen met de lakenfelders (2e stukje na de parelhoenders).
https://www.instagram.com/p/C60PqXBNeG1/

Misschien ziet jullie getraind oog of het wel groothoenders zijn of niet :-)

Morgen toch eens bellen naar die zaak waar ik ze van gehaald heb.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5714
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor tuff cookie » 30 mei 2024 05:37

Ze hebben het heerlijk en het ziet er uit of ze goed samen kunnen leven.
Ik heb Vorwerk kippen (groot) gehad. Ze groeien inderdaad iets trager en blijven iets kleiner maar het verschil zoals nu wordt minder.

Pearlsofpassion
Berichten: 4484
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 mei 2024 07:40

Ze zijn gewoon veel kleiner.
Je sprak van 2,5kg max. Een brahma hen weegt 4kg en ziet er nog groter uit dan ze weegt. Dus zowat het dubbele in grootte gaat het lijken. Een Bleu de Landes is ook geen kleine kip, vermoed ik.
Die gaan gewoon kleiner blijven hoor, los van de leeftijdsverschillen.

Een kriel versie zou nog geen kg wegen en ik weet zelfs niet of dat bestaat van vorwerks.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5714
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor tuff cookie » 30 mei 2024 08:23

Vorwerk krielen heb ik ook gehad, dat zijn voor krielen niet de kleinste.

Pearlsofpassion
Berichten: 4484
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 mei 2024 13:21

Heb ze eens opgezocht op internet en zouden 800-900gr wegen. Dan zijn deze kippen toch duidelijk groter.
Ze moeten nog wat uitzwaren ed maar 2kg lijkt me zo op de foto wel realistisch.

nickdd
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 mei 2021 09:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor nickdd » 03 jun 2024 14:58

Nog even een update als nieuwe kippenhouder hier :cool:

1. ze gaan allemaal vanzelf op stok en worden er ook handiger in. Ook het laddertje om in het hok te gaan wordt door de helft al echt als trap gebruikt, anderen lopen nog onhandig en fladderend op het randje ipv hun voorgangers te volgen. Bizar :-)

2. In het stuk dat ik afgezet had staat veel klimop maar daar scharrelen ze niet. Ik zet nu het hekje open en ze beginnen meer en meer de tuin te verkennen.
Als er een keertje wat zon is dan leggen ze zich in het gras te zonnen, maar anders kan ik ze vooral onder de struiken vinden. Vandaag zitten ze weer in een nieuw stukje wat verderop (60 meter in van het nachthok schat ik). Ondertussen zijn ze terug wat dichter richting hun hok opgeschoven, ik denk dus niet dat ze snel zullen gaan lopen.

3. Mijn eenvoudige bruine legkip staat duidelijk het laagst in de pikorde en kreeg er van langs als ze een plekje zocht op de zitstok. De vorwerks zijn het kleinst maar duidelijk de baas, gevolgd door de bleu-de-landes en dan de 2 Brahma's.
Na een week hebben de 2 vorwerks beslist om niet meer rechts op de zitstok te slapen maar links waar de bleu-de-landes altijd zat. Die heeft nu op haar beurt haar plek opgegeven en slaapt nu rechts.
Grappig om zien wel, maar de rust lijkt nu teruggekeerd te zijn.
Je merkt ook de koppeltjes op: de 2 vorwerks blijven vaak bij elkaar (samen opgegroeid) en idem voor de 2 Brahma's.
Ze gaan dus wel scharrelen als groep en blijven in elkaars buurt, maar dan merk je dat die duo's nog extra dicht bij elkaar in de buurt blijven.

4. Als het slecht weer is blijven ze graag langer in het nachthok (ook al regent het niet). 's ochtends zijn ze niet gehaast om uit het hok te komen en zitten er vaak om 10u nog in.
's avonds keren ze plichtsbewust ook terug en rond 19u30 gaan ze vanzelf binnen.

5. Qua voedsel heb ik een graanmengeling met legkorrel er in en dacht ik dat ze als vuistregel zo'n 100 gram per kip per dag gingen eten. Nu ze buiten veel scharrelen eten ze toch veel minder. Ze komen wel eens graantjes pikken maar ze lijken geen reuze honger te hebben. Ik vermoed dat ze genoeg hebben met het scharrelen.
Qua voeding hebben ze ook wel wat keuze: ik heb 3 merken graanmengeling gekocht, ook een potje oesterschelpen staan en qua snacks gedroogde meelwormen en gedroogde insecten (vooral de vorwerks eten dit graag). Heb ook nog country's best minivital supplement staan.
Het is dus nog wat zoeken wanneer en hoe ik ze best voeder.
Ik lees dat de vertering ongeveer 4u in beslag neemt en kippen dus graag meermaals per dag eten. De voedingstoren kunnen ze momenteel altijd aan.
's nachts zet ik hem ook binnen voor als ze 's ochtends honger zouden hebben, maar daar wil ik binnenkort wel mee stoppen.

6. Nog geen eieren of kippen die aanstalten maken om eiren te leggen. De legkip en bleu-de-landes zouden toch bijna moeten gaan leggen. Kan je uiteraard niet forceren maar ik ben dus benieuwd wanneer ze gaan beginnen.
Ze hebben ook nog niets met het legnest gedaan, dus benieuwd wanneer ik ga merken dat ze gaan leggen en of ze dit dan in het nachthok gaan doen waar de legnesten voorzien zijn. Heb er nu een paar kunsteieren in gelegd en benieuwd of dat hun instict zal triggeren.

7. Elk van de kippen is rustig te benaderen. Je kan rustig in de buurt komen. Als mijn vrouw dit weekend in de tuin werkte waren ze ook "in de buurt".
Ik kan er rustig tussen lopen maar ze zijn nog wat bang als je ze opneemt. Ik doe dit ook enkel om hun te helpen: bvb. eentje die de verkeerde kant van de draad zat en niet wist hoe ze bij de rest kon komen of eentje die niet van stok durfde. Ze hebben denk ik wel door dat ze dan altijd terecht komen waar ze wilden zijn, maar zijn dus wel licht angstig en willen snel terug met de pootjes op de grond staan.

Afbeelding

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5714
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor tuff cookie » 03 jun 2024 18:21

Leuk te lezen hoe het groepje zich ontwikkeld onder elkaar. En ze hebben een eldorado wat betreft leefruimte, echt zoals menige kip zich zou wensen !

Pearlsofpassion
Berichten: 4484
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 jun 2024 07:45

Mijn kippen kennen en vertrouwen mij, de ene al wat beter dan de ander, maar als ik ze opneem schreeuwen ze zonder uitzondering moord en brand. :mrgreen: Het zijn prooidieren he. Dus dat is niet gek.
Klinkt als heel goed en vriendelijk opgevoedde kippen. Ik heb wel eens wat anders meegemaakt.
Geniet ervan! :-)

Ze doen het prima he. Ze vinden hun weg wel.
En een duidelijke pikorde hoort er gewoon bij.
Klinkt heel gezellig, zo in hun groepje.

Eitjes komen wel eens. Wss zijn ze toch iets jonger dan gedacht.
Als de lellen en gezicht duidelijk rood kleuren, kan je een aantal weken later de eerste eitjes verwachten.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten