Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
nickdd
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 mei 2021 09:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor nickdd » 13 jun 2024 12:01

Nog maar eens een update van mijn kant :gutgut:
De vorwerkers en bleu de landes heb ik van 18 mei en de bruine legkip en 2 brahma's van 25 mei.

- Ze geraken ondertussen allemaal vlot op de trap en de zitstokken. De hoogte is dus geen probleem voor hun en ze schatten het beter in.
- Elke avond gaan ze op tijd naar binnen. Tegen de vooravond gaan ze dichter bij het hok scharrelen en dan is er altijd wel eentje die als eerste naar binnen gaat en de rest volgt dan wel binnen het kwartier.

- Op de zitstokken is het elke avond wel een andere opstelling. Soms zitten ze alle 6 samen, soms eentje alleen, soms met koppeltjes. Elke avond doen ze er wel 20 minuten over om hun favoriet plekje te zoeken. Sommige slapen dan al maar dan wil er een een andere kip toch ergesn de andere kant gaan zitten en trapt ze doodleuk over de slapende kippen heen. Grappig om te zien.
Eens gesettled slapen ze rustig door tot 's ochtends.

- Scharrelen: ze lopen graag los in de tuin rond. Ontdekken altijd wel een plekje. Als we niet thuis zijn laten we het hekje dicht en hebben ze "maar" 200m², maar staan dan altijd te wachten aan het hek om naar buiten te kunnen. Denk dat ze een beetje verwend zijn.
We werken nog veel thuis maar als we weg zijn sluit ik ze liever op omdat ik bang ben dat er hier toch eens een vos zal passeren overdag.

- Voederen: Ze eten eigenlijk amper gemengd graan sinds ze rondscharrelen. Af en toe komen ze wel eens wat graan pikken maar ik denk dat het alles samen maar 100 gram per dag is (voor 6 kippen).
Ze voelen zich soms verplicht er wat in te pikken maar heb de indruk dat ze voldoende halen uit het scharrelen (wormen, gras, ...)
Ook heb ik gedroogde meelwormen gekocht en vrees ik dat ik ze iets te veel verwen: dan komen sommigen al op mijn schoot gesprongen om meelwormen te eten.
Ze lopen dan vaak achter me aan omdat ze denken dat ik meelwormen zal geven. Zal het een beetje moeten bewaken dat ik ze niet te veel verwen vermoed ik.
Heb wel de indruk dat ze allemaal al gegroeid zijn dus zal het wel ok zijn vermoed ik.

Heb ook de indruk dat ze de gebroken legkorrel ook uit de graanmengeling pikken en die wel graag eten. Misschien moet ik later dan eens pure legkorrel proberen. Had het namelijk eerder andersom verwacht.

- Eieren: "bijna aan de leg, 1 tot 3 weken na aankoop leggen ze": nog geen enkel ei gezien maar dat komt wel. Denk dat de bruine legkip het eerst zal zijn: de kam is toch al wat roder geworden en ik heb de indruk dat ze ook wat meer zoekende is en vaak wat verloren loopt. Ze heeft zo'n klagerig toontje en laat zich ook vrij gewillig oppakken.
Omdat ze nu los rondscharrelen vraag ik me af of ze wel naar het legnest gaan trekken. Bij wijze van experiment heb ik de bruine legkip daarnet even in het legnest gezet (waar ook een kunstei ligt) en is ze vanzelf begonnen een nestje te maken met het lange hooi.
Daarna is ze in het andere legnest gegaan om ook mooi een nestje te maken en zit ze daar nu nog.

Wie weet :-)

Ik vind het alvast nog steeds dikke fun om ze in de gaten te houden.

Groeten,
Nick

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5714
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor tuff cookie » 13 jun 2024 16:00

Echt leuk om je verhaal te lezen. Kippen houden blijft toch altijd boeiend :-D.
Ook heel leuk dat je de legkip in het nest hebt gezet en blijkt dat 't een ontdekking voor haar is.

nickdd
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 mei 2021 09:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor nickdd » 14 jun 2024 13:31

Het eerste ei is gelegd.
Daarnet zag ik maar 5 van de 6 kippen en ging ik even in het nachthok lijken: de bruine legkip is er vanzelf in gegaan. Op de beelden kon ik zien dat ze een uurlang alle legnesten heeft getest.
Ze zit er nog steeds maar stond half recht en ik zag er naast het kunstei een echt ei liggen :mrnono:

Ze blijft er nog wat rondhangen/zitten dus ik laat ze maar doen. Hoop dat ze niet direct broeds is vanaf het eerste ei.
Misschien heeft ze de afgelopen dagen ook al ergens een ei gelegd onder de struiken. Blij dat ze dan vandaag wel naar het legnest ging.
Hopelijk gaan de andere kippen dat nu ook automatisch doen.

Straks eens gaan kijken of ze weg is en het eerste ei gaan rapen.

nickdd
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 mei 2021 09:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor nickdd » 14 jun 2024 13:49

ok ze is weg uit het legnest en heeft de groep vervoegd.

the result:
Afbeelding

Wie het kleine niet eert...

Pearlsofpassion
Berichten: 4484
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 14 jun 2024 15:07

Proficiat! :-D

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5714
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor tuff cookie » 14 jun 2024 16:50

:duimop: Legkippen worden niet broeds :-D

nickdd
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 mei 2021 09:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor nickdd » 17 jun 2024 21:36

Ondertussen 3 kleine eitjes van de bruin legkip: 38g, 45g, 45g. Ze gaat vlot naar het legnest en zit daar dan toch een uur of 3. Blij dat ze het zo goed doet.

Vandaag merkte ik dat de bleu de landes ook kuren begint te krijgen: ging ook automatisch zitten om zogezegd bereden de worden en laat zich dan aaien.
Nadat de bruine dat begon te doen volgde het eerste ei snel. Ook de indruk dat ze met meer interesse naar het legnest begon te kijken.

Nu terug wat verhoogde aandacht nodig voor de kippen: ik ben gisterennamiddag namelijk bij een lokale Brahma kweker er 6 gaan halen:
- 2 hennen +1 haan "lemon pyle", zijn van begin maart en ongeveer zo groot als de bruine legkip.
- 2 hennen +1 haan "columbia buff": zijn van januari maar echt enorm groot al. Het is zo'n kweker die aan tentoonstellingen mee doet en al paar keer de eerste prijs heeft gepakt. Dus heb er 3 mee van welke hij niet verder zal kweken.
Zijn echt wel zeker 2 keer zo groot en zwaar dan de blauwe en buff-blauwe die ik reeds had.
Ook de haan vind ik wel enorm. Toen ik hem vast had, had ik beide handen/armen vol :gutgut:

Is nu natuurlijk weer wat heibel tussen die groepen: de 6 die ik had liepen overdag nog buiten en de nieuwe had ik dus opgesloten in het nachthok.
's avonds heb ik het deurtje dan opengezet zodat de eerste 6 naar binnen konden. Dan hebben de nieuwe zich ook nog even buiten gewaagd.
Een paar eerst kleine confrontaties gisteren, maar ze mijden elkaar toch nog.

Uiteindelijk met wat hulp iedereen binnen gekregen en een al bij al rustige nacht: heb de nieuwe allemaal op stok gezet, behalve die grote haan. Die heeft de nacht op de grond doorgebracht.

Vandaag overdag wilden de originele 6 graag terug dat het hekje open ging ipv in het afgezette stuk te blijven waar ik ze eerst wou laten socializen met de nieuwkomers.
Op suggestie van vrouw en zoon heb ik ze dan toch maar hun zin gegeven en hebben ze met hun 6 terug apart los in de tuin gelopen. Vormt zo'n mooi kliekje ondertussen die dan met 6 samen liggen te zonnen. Geen gekibbel of gepik meer tussen die groep.

Bij de nieuwe moeten de lemon pyles als kleinste het ontgelden. Ze blijven wel samen maar de columbia buffs pikken er toch regelmatig eens naar als ze te dicht in de buurt komen.
Qua pikorde hebben ze nog werk aan de winkel: de kleine vorwerk die nu leidster was is wel de baas over de nieuwe grotere brahma columbia buff hennen, maar van de grote haan krijgt ze op haar donder.
Maar de bleu de landes die net de onder de vorwerks stond, die jaagt dan weer de grote haan weg.

De bruine legkip stelt zich altijd onderdanig op maar kreeg dus van de nieuwe columbia buff hebben wat gepik te verduren.
De lemon pyles moeien zich niet en ook mijn eerste 2 brahma hennen gaan liever het conflict uit de weg.

Zal nog wat gekibbel worden de komende dagen.
Hopelijk geen slachtoffers maar ik probeer toch regelmatig in de buurt te zijn.

Groeten,
Nick

Pearlsofpassion
Berichten: 4484
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 jun 2024 13:34

Wat jij heibel noemt. :mrgreen:
Gaat verbazend vlot als je ze samen opgesloten hebt. Dat is bij kippen geen goed idee. Altijd zoveel mogelijk ruimte geven. ;)
Zijn de hanen samen opgegroeid?
Het is niet omdat ze van dezelfde kweker komen dat ze elkaar kennen. En die ene is al veel ouder, begrijp ik?

nickdd
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 mei 2021 09:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor nickdd » 18 jun 2024 13:59

Bij de kweker zaten ze niet samen en komen ze ook uit 3 groepen:
- de lemon piles (hanen en hennen) zaten wel samen en kennen elkaar
- de columbia buff haan zat samen met 25-tal andere hanen (zonder hennen bij)
- de columbia buff hennen kwamen uit groep van 100-tal hennen

Gisterenavond: ze zijn allemaal zelf binnen gegaan. De nieuwe nog wat moeite met de ladder maar hebben het toch allemaal geklaard. Ze zijn zelfs allemaal op stok gegaan zonder echt ruzie.

Enige uitzondering: de dikke columbia buff haan (ondertussen als "Kentucky" gedoopt). Die liep zag dat alle andere kippen binnen zaten en liep te ijsberen rond het nachthok maar het concept van de ladder had hij duidelijk niet door.
Ben dan een lange plank gaan halen en die er als "ramp" gelegd. Daar is hij vrijwel onmiddellijk opgesprongen en 2 minuten later zat hij binnen.
Die heb ik zelf ook op stok gezet en deze ochtend afgehaald. Het zou de baas moeten zijn maar heeft duidelijk nog wat bij te leren :gutgut:

Nacht is vlot verlopen en ook deze ochtend toen ze nog in het nachthok zaten geen problemen.

Het is hier daarnet hard beginnen regenen: nu zitten ze allemaal onder het nachthok om te schuilen. Dat gaat goed. Enkel de 3 lemon pyles zijn onder een struik gaan schuilen omdat ze eens licht weggejaagd werden.
Het lemon pyle haantje is zeker niet assertief of agressief en zit ook al vaak bij de groep, maar zet het snel op een lopen als er een hen zijn richting uit komt.

Heb de indruk dat het wel in orde komt.

Ik hou nu ook wel de camera's in de gaten en ga er regelmatig bij. Voordelen van thuiswerk.
Zoon zit ook in de examens en vindt het een leuke ontspanning om eens te gaan kijken tussendoor.

Groeten,
Nick

Pearlsofpassion
Berichten: 4484
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 jun 2024 15:01

Tja, dat wordt dan afwachten als de 2e haan volwassen wordt.
Je had beter 2 hanen die het met elkaar konden vinden uit die groep van hanen gekozen zoals ik je voorheen uitgelegd had. Dat was een ideale situatie om 2 hanen te houden.
Nu is de kans niet onbestaande dat de oudere haan, wanneer hij zijn draai gevonden heeft, de jongere zal verdrijven wanneer deze volwassen wordt.
Zal afwachten worden. Het is gelukkig een tolerant ras en ze hebben veel ruimte en hennen. Het kan ook goed blijven gaan.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten