Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
nickdd
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 mei 2021 09:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor nickdd » 18 jun 2024 15:30

Klopt. Dat was ook initieel de bedoeling maar in die groep zaten dus enkel de columbia buff hanen en ik wou dus ook eens andere kleurslag.
Toen ik er was dacht ik ook "Wir schaffen das" en het ook rustige dieren zijn.

Als er zich ooit een probleem stelt zal ik wel een oplossing voorzien.

Ik moet mezelf nu al bedwingen om verderop in de tuin een 2e hok te bouwen ;-)

Daarnet zaten ze nog allemaal te schuilen op 3m² oppervlakte en nu het even gestopt is met regenen zie ik dat ze nu samen in groep aan het scharrelen zijn. Oud en nieuw samen. Enkel de 3 lemon pyles nog wat op een kleine afstand, maar komt ook wel goed.

Toffe beestjes wel :-)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5725
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor tuff cookie » 18 jun 2024 21:12

Tot nog toe heb je geluk met de hele groep wat tolerantie betreft. Inderdaad is het met de 2 hanen nog afwachten. De schuil/slecht weer gelegenheid, zou die groot genoeg zijn ? Het afgelopen jaar en nog steeds is het vaak regenachtig weer tot stortbuien toe. Misschien een idee om een grotere droge plek te maken nu je een grotere groep hebt. Gelijk ook minder kans op kibbelen.

nickdd
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 mei 2021 09:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor nickdd » 18 jun 2024 21:37

Het schuilen onder het hok heeft wel voor de nodige "bonding" gezorgd. Ze zitten nu allemaal vredig in koppeltjes van 3 te slapen op stok.
Enkel de haan heb ik er weer moeten opzetten, dat is de snuggerste niet heb ik de indruk. De rest gebruikt het laddertje maar dat heeft hij nog niet door.

Je hebt gelijk dat er onvoldoende schuilplek is. Ik heb vorige week al wat leuke planken samen gezocht om een schuilhok te maken.
Bij de kweker zag ik ook dat er buiten zitstokken/balken stonden op zo'n 30 cm hoogte. Dus ik denk dat ik zo ook een balk ga zetten en die overdekken.
Ik wou dit eerst rustig in de zomer doen, maar het weer beslist er duidelijk anders over en dit weekend ga ik er mee aan de slag.

Ook moet ik nog even denken waar ik ze drinken en eten wil geven. Momenteel is dat met zo'n eenvoudige silo die ik onder het hok zet en een pot water die ik 2 keer per dag ververs.

Ik denk dat ik iets verderop ook een mooi overdekte constructie ga maken waar ze kunnen komen eten en drinken.
Heb vaste waterleiding voorzien en ben van plan met een pvc buis te werken met daar van die drink nipples/rode kruisjes in gedraaid. Zo is het water ook altijd vers.
Ik ben nog aan het nadenken of ik een mogelijkheid kan voorzien om dan ook additieven zoals vitaminnes of medicatie toe te voegen in zo'n systeem.

Voor de voeding mogelijk ook een systeem met PVC buizen en een constructie om ongedierte buiten te houden.

En naar de herst/winter toe wil ik toch overwegen om eventueel groter deel te overdekken zodat ze toch wat meer uitloop hebben bij slecht weer.

Nog veel werk aan de winkel dus, maar vooral denk werk over hoe en waar ik dat moet plaatsen.
Het is nu een vrij natuurlijke omgeving en ik wil het ook niet verpesten door lelijke constructies op te trekken.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5725
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor tuff cookie » 19 jun 2024 08:00

Je doet het goed ! Is ook heel leuk om al die plannen uit te voeren :-D

nickdd
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 mei 2021 09:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor nickdd » 25 jun 2024 21:27

Nog een paar vraagjes:

- Om welk uur gaan jullie kippen op stok in deze periode? Hier zijn de 2 nieuwste Brahma's al om 18u20 op stok gegaan. De rest is iets later gevolgd maar tegen 19u zaten ze allemaal vanzelf binnen.
Het is nochtans nog prachtig weer en heel licht. Deze ochtend waren ze precies wel ook wat vroeger wakker en zijn om 7u naar buiten gegaan.
Gisteren was het ook zo, maar iets later naar buiten.

- Gisteren en vandaag was het behoorlijk warm maar ze hebben de hele dag rustig los gezond en gescharreld en ook de schaduw opgezocht.
Als ze echter op stok gaan zit de helft met hun bek open te ademen. Ze zijn wel rustig maar het ziet er net uit alsof ze oververhit zijn en bijna kunnen doodvallen.
Ik heb rondom rond raampjes die open staan en vind het nu ook niet zo overdreven warm in het hok.
Is dit dus normaal gedrag?

Vandaag is mijn vochtigheid- en temperatuursensor toegekomen en dus ga ik dit ook beginnen monitoren.
Het hok is ook nog proper met vers ontstoft vlaslemen. Uiteraard beperkt aantal uitwerpselen maar geen echte geur.
Ik heb wel de indruk dat er nog wat warmte in de nok van het dak blijft hangen, dus boven de ramen.
Aangezien ik met kleipannetjes werk zal er wat meer massa opgewarmd raken en dit blijven afgeven aan de omgeving vermoed ik. Ik kan het dak nog wat isoleren om de warmte tegen te houden.
Het hok staat ook in de schaduw en vangt niet heel veel zon.

Ik kan misschien ook nog zo'n plafondventilator hangen die traag draait, maar tocht is toch ook niet aan te raden.

Mijn kleinere vorwerks hebben er precies geen last van.

Benieuwd dus wat ik kan verbeteren.

Groeten,
Nick

Gebruikersavatar
Kippenboerke4
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 dec 2023 10:48
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor Kippenboerke4 » 25 jun 2024 21:45

Mijn hennen en haan lopen nu nog buiten en het is 21:43.
En bij mij lopen ze ook met hun bek open en ze lopen met hun vleugels op.
Ze hebben het heel warm maar dat is normaal want eerst is het de hele tijd regenen en koel en dan ineens 30 graden.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5725
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor tuff cookie » 25 jun 2024 22:15

Mijn kippen zitten ook al rond 7 uur op stok terwijl het nog uren licht blijft.
Kippen kunnen goed tegen kou maar slecht tegen hitte. Ze gaan hijgen om warmte kwijt te kunnen maar daar is een grens aan. Koel water geven helpt ook. Je kunt ook nog googlen op "kippen hittestress".
In jouw geval kun je het dak afschermen tegen de zon met een wit zeil zodat de dakpannetjes niet opwarmen.
Erg goed dat je hebt opgemerkt dat er warmte in het dak blijft hangen want de ventilatie boven in het hok moet in het hoogste punt zitten vooral waterdamp van de kippen zelf geeft een vochtig hok. Maar in de winter kun je daardoor bevroren kammen krijgen als de waterdamp op de kammen neerslaat. Dit heb ik vroeger een keer mee gemaakt dat er in het puntje van het hok geen verluchting was, alle puntjes van de haan zijn kam zijn bevroren geraakt, werden zwart en vielen af. Het schijnt nogal pijnlijk te zijn.
Misschien kun je in het puntje van het geveltje van je hok een verluchting maken.
Een ventilator zou ik zelf niet durven doen omdat ze mogelijk snot krijgen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen gaan (nog) niet vanzelf naar buiten

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 jun 2024 22:48

Ik denk dat het vooral in overwegend gesloten hokken kans is op neerslaan.
Maar goed, beetje ventilatie bovenin is idd altijd goed.

Ik weet niet of die warmte in de nok zoveel kwaad kan als het hok toch zo mooi verlucht is ter hoogte van de kippen. Zolang het boven hun hoofd is en niet dat ze er middenin zitten.
Maar als die warmte daar ook wegkan is dat natuurlijk beter..

Het is wel normaal dat ze gaan hijgen ja. Als ze ook nog met de vleugels open gaan staan hebben ze het echt lastig.
Zorg dat ze een stofbad kunnen nemen in de schaduw. Daar zullen ze dan normaal gretig gebruik van maken.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten