Het kippenhok rattenvrij houden

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Het kippenhok rattenvrij houden

Berichtdoor Chantal » 13 mar 2007 09:33

Het zal welliswaar nog een maand of 3 duren voor ik mijn kippen kan houden maar ik wil goed voorbereid zijn en daarom heb ik me geregistreerd op dit leuke forum.
Ik heb al een eerste vraag. Wij wonen in een landelijke gemeente en achter ons is een grote weide.
Heb me nu laten wijsmaken dat het houden van een cavia in je kippenhok of volière ratten en muizen buiten zou houden omdat ze bang zijn van het luide piepgeluid dat zo een cavia kan maken. Is dat waar ?
Want indien dat waar zou zijn dan zou ik misschien wel een hokje in de kippenren zetten met één of twee cavia's.

Gebruikersavatar
Corrie
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 apr 2005 19:26
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeland

Berichtdoor Corrie » 13 mar 2007 10:57

Ik heb er nog nooit van gehoord. Ik zeg niet dat het niet zou kunnen .... maar ik denk dat ratten niet zo gauw bang zijn voor een piepje. Ze durven ook een haan aan te vallen bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Het kippenhok rattenvrij houden

Berichtdoor gonda » 13 mar 2007 11:02

Chantal schreef:Het zal welliswaar nog een maand of 3 duren voor ik mijn kippen kan houden maar ik wil goed voorbereid zijn en daarom heb ik me geregistreerd op dit leuke forum.
Ik heb al een eerste vraag. Wij wonen in een landelijke gemeente en achter ons is een grote weide.
Heb me nu laten wijsmaken dat het houden van een cavia in je kippenhok of volière ratten en muizen buiten zou houden omdat ze bang zijn van het luide piepgeluid dat zo een cavia kan maken. Is dat waar ?
Want indien dat waar zou zijn dan zou ik misschien wel een hokje in de kippenren zetten met één of twee cavia's.

dat wordt inderdaad gezegd, maar dat is een fabeltje
je moet ervoor zorgen dat je geen ratten aantrekt: is er een open riolering in de buurt???
Zijn er ratten gesignaleerd in de buurt?
zo neen, dan moet je geen zorgen maken.
er wel voor zorgen dat het voedsel in afgesloten tonnen is opgeborgen..

Fleurtje
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 feb 2007 09:00
Land:
M/V: V
Locatie: Noord-Holland

Berichtdoor Fleurtje » 13 mar 2007 13:39

Al 't voer opruimen is inderdaad goed; maar kippen eten niet bepaald met nette tafelmanieren en dan blijft her en der toch wel eens wat liggen.

Wij hebben bij 4 krieltjes erg nare rattenbeten in de kippenpoten (zie elders op dit forum) gehad, het bijten kan dus inderdaad voorkomen!

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 13 mar 2007 21:31

oei zeg, arme kippen... nee, een riolering ligt hier gelukkig niet vlakbij. En ik heb totnutoe nog niemand echt horen klagen over ratten. Muizen wel natuurlijk maar ik weet niet of deze kwaad kunnen doen aan kippen.
Dat is dus een fabeltje van die cavia's die ratten weghouden ? Ik heb het vaak horen zeggen maar wist er verder ook niks van.
Naar het schijnt steken ze cavia's bij konijnen om de ratten weg te houden... misschien een verzinsel van iemand die graag cavia's wou hebben en dat een goede reden vond om er te mogen hebben :lol:

Gebruikersavatar
Bianca
Berichten: 3642
Lid geworden op: 20 mar 2006 10:27
Land:
M/V: V
Locatie: West-Friesland

Berichtdoor Bianca » 13 mar 2007 22:57

Nou ik heb 3 cavia's die wonen in een hok, direct naast mijn kippenhok/ren. Maar toch heb ik regelmatig last van ratten. Dus bang
voor de piepjes zijn ze niet.
Ik heb het voer nu binnen staan en 's nachts is alles afgesloten.

Gebruikersavatar
AMITZ
Berichten: 73
Lid geworden op: 25 jan 2007 22:11
Land:
M/V: V
Locatie: midi-pyrenees

Berichtdoor AMITZ » 16 mar 2007 19:40

Het is natuurlijk het beste om het nachthok zo te maken dat de ratten of andere roofdieren helemaal niet bij de kippen kunnen komen .

Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 2201
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:13
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Berichtdoor Sandra » 17 mar 2007 08:51

Ik zelf heb jaren lang ratten gehad als huisdier en geloof mij ze zijn nergens bang voor. En ze komen overal in en uit als het moet. Een rat kan zich door een opening ter groote van een 2 euro munt wrikken als het moet.

Zorg eventueel dat je de onderkant van de ren ook met gaas afdekt en dat dan een klein stukje in de grond zet of zoals wij het doen wij maken gaas onder de houten fundering en zetten daar het hok op . Dan een rij stenen aan binnen en buitenkant hok. Berg inderdaad je voer goed op en meer kun je niet doen.

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 17 mar 2007 09:05

als ik dat allemaal lees zal ik het inderdaad goed in het oog houden dat er 's avonds geen etensresten op de grond blijven liggen om eventueel ratten aan te trekken...

oma Rachel
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 feb 2007 13:04
Land:
M/V: V
Locatie: Herne

ratten in kippenhok

Berichtdoor oma Rachel » 17 mar 2007 12:00

Bij ons in de boerenbond verkopen ze een apparaatje dat men in de electrische stekker steekt, die ook een geluid maakt die de ratten verjagen maar dat wij niet horen. Ik heb er zo een in de garage maar in het kippenhok kan ik niet omdat er geen electriciteit is. 's Avonds geef ik mijn geitjes nog een boterham en dan heb ik ook een rat zien weglopen. Ik zal maar eens aan mijn man vragen om electriciteit aan te leggen.
Groetjes, oma Rachel


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten