wat werk heb ik nog, moet ik een nieuw hok?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
perk
Berichten: 167
Lid geworden op: 25 mar 2008 10:19
Land: Belgie
M/V: M

wat werk heb ik nog, moet ik een nieuw hok?

Berichtdoor perk » 25 mar 2008 16:30

Hoi,

'k ben nieuw en heb me net ingeschreven, hierzo mijnen achtergrond : http://www.schutters.net/phpBB2/viewforum.php?f=23

Mijn bedoeling is Brahma's te houden, een 4 tal hennen. Nu... ik heb hier al die prachtige rennen en kippenhokken gezien en vraag me af of ik wel klaar ben ervoor.

Het kippenhok heeft er een jaartje brak gelegen en ook gebruikt als stortplaats voor aarde uit de vijver (kippenhok had toch wat ophoging nodig)

Hier een fotoimpressie

schaduwplaats
Afbeelding
voederplaats en tegels voor de drankemmer
Afbeelding
het hok
Afbeelding
binnenin hok
dit is 60cm op 1 meter.
Afbeelding

het zootje
Afbeelding

afmetingen : 5 x 10m

ik heb eraan gedacht om alles vlak te trekken en gras te zaaien... maar ergens denk ik dat dit moeite voor niets gaat zijn met kippen. Mijn plan was eigenlijk de 4 nieuwe kipjes deze jungle eens goed te laten doorspitten en zich eens te laten uitleven. Momenteel is het een beetje een mix van modder, gras en ander spul met serieus bulten en heuvels.

qua planten, staat hier wat netels, geraniums, jasmijn, lavendel, enkele vaste planten en het normale onkruid. Niets dat bij mijn weten giftig is.

Onze vorige kippen hebben altijd in het nachthok gegaan MAAR nooit op stok, altijd gewoon om de grond in een dikke laag houtzaagsel (van bij Aveve te koop voor gebruik in paardenstallen). Dit is eigenlijk altijd goed gegaan, wel elke 2 weken een nieuw pak houtkrullen en de oude op de composthoop.

Het nachthok is een wat gammel aan het worden na 5 jaar buiten, ik heb het wel altijd een laagje houdbeits (buitenkant alleen) gegeven.

Zou ik een nieuw hok moeten plaatsen? Zien jullie ergens problemen met dit kippenhok (aka jungle) ?

groeten,

Patrick

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 25 mar 2008 16:36

je kippen vinden die ruimte zo prachtig, die hebben dit veel liever dan een mooi grasveldje.

aanpassingen, zou ik doen in het hok, de stokje zien er dun uit en zitten nogal op elkaar, ik zou 1 langen sok over de breedte zetten, inplaats van die 2 stokjes dwars.

maak bij dat afdakje 1 of 2 wandjes dicht, diegene die op de wind staan.
kan zelfs met een rieten mat ofzo. ze zullen bij slecht weer toch het meest hier gaan zitten.

mischien is het iets, om een losse nestkast te plaatsen, een beetje hoge kist met een deksel er op, want je hebt nu maar 1 legkast, en die is oook niet echt ruim.

als je meer gras wil hebben, dan hier en daar gewoon wat inzaaien, en dan nog vooral, aan de kant waar het hok niet staat, daar eten ze het minst.


en een kleinigheidje, maar met die voerbakjes kom je er niet.

voor de rest veel plezier met je kippen
Laatst gewijzigd door wodkacola op 25 mar 2008 17:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Jimmy
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 jan 2007 17:05
Land:
M/V: V
Locatie: Woerden

Berichtdoor Jimmy » 25 mar 2008 16:42

is 60x100 niet een beetje weinig voor 4 brahma's?

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 25 mar 2008 17:12

met 60m2 buiten ren, nee dat kan wel,

oke het is geen hilton,

en 60x120 was beter geweest.

Gebruikersavatar
de klubkraaiers
Berichten: 1299
Lid geworden op: 07 dec 2007 18:26
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Nazareth
Contacteer:

Berichtdoor de klubkraaiers » 25 mar 2008 17:15

De kippen zullen heel blij zijn met zo'n scharrelruimte. :lol:

Gebruikersavatar
perk
Berichten: 167
Lid geworden op: 25 mar 2008 10:19
Land: Belgie
M/V: M

Berichtdoor perk » 25 mar 2008 17:19

tja... het nachthok is inderdaad nogal klein, en die stokjes zijn nooit gebruikt.
Ik zie ook geen Brahma op zo'n stokje wippen, kan goed zijn dat ie hoofdpijn heeft daarna van het deksel.

Geef gerust maar jullie mening. Ik had graag nog het hok gehouden, maar indien nodig draai ik mijn hand niet om voor zelf iets nieuw te maken. (mits wat hulp op ontwerp niveau)

hoeveel kippen kan je trouwens houden op deze 40-50 m2? Wij dachten aan 4 maar misschien kan ik direct meer kippen en verschillende kleuren zetten?

Patrick

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 25 mar 2008 17:28

je kan wel tot een kip of 10-15 gaan, maar dan zal je er zeker een nachthok bij moeten bouwen. en als je naar krielen gaat dan is 20-30 zelfs heel goed te doen.


mocht je trouwens een bramha haan willen nemen,
dan voldoet dit hok zeker niet. en moet je zeker gaan timmeren ;)

Jimmy
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 jan 2007 17:05
Land:
M/V: V
Locatie: Woerden

Berichtdoor Jimmy » 25 mar 2008 17:28

qua scharrelruimte hebben ze toch 1,5 à 2 m in de ren nodig toch?
Ik denk dat 4 zeker kan, misschien wel 10-20 ofzo
Ik heb er geen verstand van dus negeer mij anders maar :P

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 25 mar 2008 19:25

wat ik zeker zou doen:
je afdak dat zou ik aan drie kanten dicht maken, en daar een palet onder leggen, zodat ze kunnen gaan rusten en goed beschut zijn tegen de regen en de sneeuw
Want anders staan ze met hun poten in de natigheid.
De meeste kippen gaan niet schuilen in hun hokken, en op die manier heb je toch een goede schuilplaats

Gebruikersavatar
tamara_kip
Berichten: 491
Lid geworden op: 30 nov 2007 13:24
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Hellevoetsluis

Berichtdoor tamara_kip » 25 mar 2008 19:53

ik heb eraan gedacht om alles vlak te trekken en gras te zaaien


nee niet doen, dit is een kippen paradijs kwa scharrelen ;)

veel succes ermee

gr. tamara[/quote]


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten