Plexiglas of gewoon glas

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
ManoPatricia
Berichten: 27
Lid geworden op: 07 apr 2008 14:32
Land:
M/V: V
Locatie: Aartswoud

Plexiglas of gewoon glas

Berichtdoor ManoPatricia » 07 apr 2008 16:04

Hoi allemaal ik heb even een vraagje
Ik ben bezig om een kippenhok te maken en wil er eigelijk echt glas in hebben zodat ik naar binnen kan kijken.

Nu is mijn vraag

Kunnen de kippen tegen dit glas opvliegen zodat ze er doorheen gaan?
Of doen ze dit doorgaans niet?

Ben een leek :|

Gebruikersavatar
BMWtje
Berichten: 384
Lid geworden op: 16 jun 2006 15:52
Land:
M/V: V
Locatie: Heerlen,

Berichtdoor BMWtje » 07 apr 2008 16:20

Dat moet wel een heeeeeel grote kip zijn, die door glas heen kan.

Franco

Gebruikersavatar
perk
Berichten: 167
Lid geworden op: 25 mar 2008 10:19
Land: Belgie
M/V: M

Berichtdoor perk » 07 apr 2008 16:51

bij ons vliegen er regelmatig vogels tegen de ruiten, 6mm glas dus dat geeft geen krimp. natuurlijk is een merel geen hen :-)

Ik zou aan 2 dingen denken, allereerst de dikte van het glas. Geen ultradun spul gebruiken en ook niet overdrijven. Er zijn verschilldende soorten glas en een bezoekje aan de Brico/bouwmarkt kan je tonen wat lokaal beschikbaar is. Er bestaat zelfs gewapend glas. Om aan te tonen dat glas best wat kan hebben : mijn aquarium van 750kg is gemaakt in 12mm glas in platen van 2.5 meter.

Ten tweede... hoe groot is het venster. Als het onderverdeeld is in segmenten (houten frame ofzo) gaan de kippen toch niet proberen erdoor te vliegen? Ik zou vermoeden dat je moet vermijden dat ze het glas zien als uitgang.

Ik heb plexi in het tuinhuis en dat trekt na vele jaren op niets meer. Echter glas gaan gebruiken heeft zijn gevaren. Ik denk dat het frame van het venster sterker moet zijn, niet zozeer voor het gewicht ECHTER om alle torsiekrachten op het glas te vermijden. de minste dwarskracht kan glas breken bij wijze van spreken. Dus een stevig frame dat niet doorplooit is een vereiste.

PS; ik heb dit nog nooit zelf geprobeerd.

Patrick

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Berichtdoor Lieve » 07 apr 2008 16:52

Dat denk ik niet.
Maar hoe zie je het juist? Wordt het een grote oppervlakte glas (bvb de voorkant volledig glas), of zijn het maar een paar raampjes?

Ik heb nogal wat plexi, daar hebben ze geen probleem mee (maar het ook niet zo helder meer :roll: )

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 07 apr 2008 17:08

op een of andere manier, zien kippen glas niet als iets waardoor ze heen kunnen, heb hier in al mijn hokken ramen, en daar is nog nooit een kip tegen aangevolgen, ook niet die gene die echt goed kunnen vliegen.


het heeft mischien te maken met dat kippen kleuren anders zien, en dat glas voor ons helder (lichtgroen) is, maar voor een kip mischien niet.

Gebruikersavatar
Bernard
Berichten: 432
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:44
Land:
M/V: V
Locatie: Provincie Drenthe

Berichtdoor Bernard » 07 apr 2008 19:10

Bij mijn kippenhok werd plexi geadviseerd,

Gebruikersavatar
shamma
Berichten: 916
Lid geworden op: 16 feb 2007 10:06
Land:
M/V: V
Locatie: Voerendaal, NL en Aachen, D

Berichtdoor shamma » 07 apr 2008 19:18

Ik heb verschillende glasplaten in mijn hokken. De bodems uit IKEA kasten zijn van gehard glas en schijnen mij goed genoeg voor de kippen. Ik heb het glas niet in een deur geplaatst om niet een extra stevig frame te moeten maken.
Ik heb een stuk dun glas,dat ik niet vertrouwde, daar heb ik bij het plaatsen van een nieuw dier uit voorzorg een folie op geplakt om een ongeluk te vermeiden. Toen de haan aan het hok gewend was heb ik de stikker er weer af gehaald.
Ik denk niet, dat de waarneming van een kip zo veel anders is dan van een vogel, dus als een merel er tegenop vliegt, zou een kip dat ook doen.
In oude kippen boeken staat altijd, dat je een tralie werk voor ramen moet plaatsen.
Groet Shamma

Gebruikersavatar
rubenv
Berichten: 381
Lid geworden op: 22 jan 2008 20:59
Land:
M/V: V
Locatie: Hoevenen Antwerpen

Berichtdoor rubenv » 07 apr 2008 19:32

Ja ken er inderdaad een stikker opplakken.

Rovertje
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mar 2008 14:21
Land:
M/V: V
Locatie: Hoogstraten

Berichtdoor Rovertje » 07 apr 2008 20:42

Polycarbonaat ?? Is klaarder dan glas en is onbreekbaar... Ik weet niet of het duurder is dan glas of plexi.

Gebruikersavatar
BMWtje
Berichten: 384
Lid geworden op: 16 jun 2006 15:52
Land:
M/V: V
Locatie: Heerlen,

Berichtdoor BMWtje » 08 apr 2008 08:24

In mijn kippenhokkie zit gewoon glas!! Geen probleem.

Afbeelding

Franco


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten