automatische hokopener

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
muts
Berichten: 734
Lid geworden op: 13 mar 2008 20:12
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

automatische hokopener

Berichtdoor muts » 16 dec 2008 22:26

ik dacht vandaag ah! zo n automatische hokopener zou toch erg handig zijn maar oh wat schrok ik toen ik de prijskaartjes zag op internet :shock: :shock: :shock:

Weet iemand een iets minder duur alternatief buiten hetgene wat ik nu doe?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: automatische hokopener

Berichtdoor Jan Bollen » 20 dec 2008 00:34

Mijn grootmoeder had een koord aan het luikje die liep langs verschillende katrolletjes tot aan de achterdeur. Even de deur open en luikje laten zakken. 's morgens was het eerste wat ze deed : het luikje open trekken.

Gebruikersavatar
Nicky
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 aug 2003 01:32
Land:
M/V: V
Locatie: Vlaams Brabant

Re: automatische hokopener

Berichtdoor Nicky » 20 dec 2008 11:05

Maar is een luik dat sluit (en dus niet vergrendeld is) wel voldoende. Kan een vos zo'n luik niet omhoogduwen met zijn snuit ?

Gebruikersavatar
liefbeesje
Berichten: 343
Lid geworden op: 18 feb 2008 12:26
Land:
M/V: V
Locatie: Twente

Re: automatische hokopener

Berichtdoor liefbeesje » 20 dec 2008 14:17

Ik heb ooit met mijn vader zitten kijken wat het zou kosten om zoiets zelf te fabriceren. Dan zouden we onderdelen bestellen bij de electronicahandel. Maar qua prijs scheelde dat heel erg weinig. Uiteindelijk dus toch een hokopener gekocht en ik moet zeggen: we hebben er veel plezier van. Het was duur, maar het was het me wel waard.

Gebruikersavatar
liefbeesje
Berichten: 343
Lid geworden op: 18 feb 2008 12:26
Land:
M/V: V
Locatie: Twente

Re: automatische hokopener

Berichtdoor liefbeesje » 20 dec 2008 14:32

Nicky schreef:Maar is een luik dat sluit (en dus niet vergrendeld is) wel voldoende. Kan een vos zo'n luik niet omhoogduwen met zijn snuit ?


Hier, in bosrijk gebied, wemelt het van de vossen. Of er is er in ieder geval ééntje die z'n best erg doet. We hebben sinds een poosje een ren met 1 meter hoog gaas en laatst hadden we per ongeluk één van de kippen buitengesloten. Die kon dus niet met de rest mee het hok in 's avonds en is buiten onder een struik gaan slapen. Rond een uur of vier hoorden we een ijzige kreet in de nacht en ja hoor...Reinaard bleek er met onze kip vandoor. Kip nooit meer teruggezien, alleen wat veren. Bij de buren is trouwens de hele kippenpopulatie al uitgemoord, maar die liepen dan ook los op het erf.
Maar die klep...De vos komt tot nog toe niet op het idee om hem omhoog te schuiven. Ik moet zeggen: hij valt wel ruim over het gat. Eigenlijk is het een erg grote klep in verhouding tot de uitgang, dus hij moet flink schuiven dan. Misschien scheelt dat. Ze zeggen dat vossen heel sluw zijn, maar wie weet is dat alleen in fabeltjes. Die vos hier in in ieder geval nog niet zo slim. :|

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: automatische hokopener

Berichtdoor Jan Bollen » 20 dec 2008 15:25

Zo een schuif bestond waarschijnlijk al bij de Romeinen. Hoe zouden die anders hun kippen in leven gehouden hebben.

Gebruikersavatar
jzuul
Berichten: 701
Lid geworden op: 29 jun 2008 15:00
Land: belgie
M/V: M
Locatie: anzegem(W.VL)
Contacteer:

Re: automatische hokopener

Berichtdoor jzuul » 20 dec 2008 18:45

maak dat gewoon zelf met een motor van een oud rolluik en zet daar een timer op. :mrnono:
met een beetje handigheid en inzicht is dit zeer eenvoudig. ik wil het ook doen. :lol:

Gebruikersavatar
anke x
Berichten: 1765
Lid geworden op: 03 okt 2008 19:24
Land: belgie
M/V: V
Locatie: oost-vlaanderen/lokeren
Contacteer:

Re: automatische hokopener

Berichtdoor anke x » 20 dec 2008 19:26

liefbeesje schreef:
Nicky schreef:Maar is een luik dat sluit (en dus niet vergrendeld is) wel voldoende. Kan een vos zo'n luik niet omhoogduwen met zijn snuit ?


Ze zeggen dat vossen heel sluw zijn, maar wie weet is dat alleen in fabeltjes. Die vos hier in in ieder geval nog niet zo slim. :|

sluw wil nog niet zeggen dat ze slim zijn :-D

Gebruikersavatar
Bernard
Berichten: 432
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:44
Land:
M/V: V
Locatie: Provincie Drenthe

Re: automatische hokopener

Berichtdoor Bernard » 20 dec 2008 20:30

@ jan bollen, ja, ik ken iemand die heeft een hok , met een touw door zijn slaapkamerraam :-D , hoeft hij niet eens naar buiten!! :-D maar dat werkte niet best, want hij had dat voor tijdelijk geprobeerd dus geen katrol en dan sporen in het kozijn! :-D

en @jzuul, nog niet eens zo'n gek ideé, ik heb wel eens nagedacht wat er op lijkt maar dat zou nog wel haalbaar kunnen zijn! op school hebben ze van die dingen, sterk, en kan gewoon in het stopcontact

Gebruikersavatar
liefbeesje
Berichten: 343
Lid geworden op: 18 feb 2008 12:26
Land:
M/V: V
Locatie: Twente

Re: automatische hokopener

Berichtdoor liefbeesje » 21 dec 2008 08:05

anke x schreef:
liefbeesje schreef:
Nicky schreef:Maar is een luik dat sluit (en dus niet vergrendeld is) wel voldoende. Kan een vos zo'n luik niet omhoogduwen met zijn snuit ?


Ze zeggen dat vossen heel sluw zijn, maar wie weet is dat alleen in fabeltjes. Die vos hier in in ieder geval nog niet zo slim. :|

sluw wil nog niet zeggen dat ze slim zijn :-D


Van Dale:  sluw bn, bw (min) listig, doortrapt, slim :cool:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten