van plek gewisseld, wanneer terug?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Basje
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2009 15:57
Land:
M/V: V

van plek gewisseld, wanneer terug?

Berichtdoor Basje » 04 mar 2010 15:39

Toen het begin december zo streng winter werd hebben we de kippen vanuit het hok/ren naar de schuur verplaatst. De kippen kwamen met de sneeuw het nachthok niet meer uit (onze ren is niet overdekt dus daar lag sneeuw, ze kunnen wel onder het nachthok droog buiten zijn met regen bijvoorbeeld maar dan moesten ze nu eerst door een pak sneeuw en dat deden ze mooi niet!). We hebben heel de schuur opgeofferd met een dikke laag stro en het was daar ook warmer dan in het houten hok natuurlijk, zodat ze wel de beweging kregen. De dames hebben het hier giga naar hun zin, maar ja, de fietsen moeten toch wel weer een keer van zolder af en naar de schuur terug en we hebben sinds december ook geen bitterballetje meer op omdat we in de schuur frituren maar niet met de kippen erin natuurlijk! :gutgut: Wanneer en hoe kunnen de dames weer terug naar hun oude stekkie??? Nog even wachten nu het toch weer vriest?

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: van plek gewisseld, wanneer terug?

Berichtdoor Marti » 04 mar 2010 15:43

Als je gezonde, volwassen kippen hebt dan is er geen enkele reden om ze in de winter te verkassen, ze kunnen dan gewoon terug nu.

Heb je kwetsbare rassen (Ko Shamo, bepaalde Serama's) dan ligt het iets anders, maar ik denk niet dat het hier om zo'n uitzonderings-ras gaat?

Geef ze dus vooral weer lekker de ruimte! Een beetje vrieskoude kunnen ze wel hebben :mrgreen:

/Edit: ik ga er van uit dat de schuur niet verwarmd werd verder, als je dat wel hebt gedaan moet je dat nog even laten weten.

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: van plek gewisseld, wanneer terug?

Berichtdoor Frank- » 04 mar 2010 15:44

Wat is de temperatuur in de schuur ongeveer?

Ik verwacht dat het niet zoveel problemen moet geven als je ze nu terugplaats, tenzij het natuurlijk vrij warm is in de schuur. De nachtvorst stelt niet zoveel voor en overdag is het 'lekker warm'.

Edit: Tegelijk met Marti.
Het is inderdaad niet nodig om gezonde volwassen kippen (indien geen kwestbaar ras) naar binnen te halen.

Basje
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2009 15:57
Land:
M/V: V

Re: van plek gewisseld, wanneer terug?

Berichtdoor Basje » 04 mar 2010 16:44

We deden het ook niet voor de kou, maar voor de ruimte! Ze durfden niet naar buiten in die sneeuw en bleven maar in het nachthok, nou dan vond ik het net een legbatterij... Een hele schuur voor de dames was wat rianter. Het is in de schuur wel koud, maar niet onder 0.
Het zijn Zijdehoender-krieltjes.

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: van plek gewisseld, wanneer terug?

Berichtdoor Frank- » 04 mar 2010 17:36

Ik zou ze gewoon lekker terugplaatsen, moet geen problemen opleveren. ;)

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23293
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: van plek gewisseld, wanneer terug?

Berichtdoor Kip La La » 04 mar 2010 18:40

Ik zou zelf nog even wachten, het weer nog een weekje aanzien; het zou nu toch ook nog -4 tot -6 worden des nachts.( Misschien waar jij woont niet.)
Daarna: lekker bitterballen en patattekes snacken ! :patat:

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: van plek gewisseld, wanneer terug?

Berichtdoor Frank- » 04 mar 2010 20:49

Kip La La schreef:Ik zou zelf nog even wachten, het weer nog een weekje aanzien; het zou nu toch ook nog -4 tot -6 worden des nachts.( Misschien waar jij woont niet.)


Al wordt het -4 of -6 dan nog hebben ze er geen problemen mee. ;)
Kippen kunnen het makkelijk hebben!

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23293
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: van plek gewisseld, wanneer terug?

Berichtdoor Kip La La » 04 mar 2010 21:40

Jawel maar behaaglijk is misschien anders als ze het minder koud gewend zijn.
(ik kan ook op een matje op de grond slapen maar ik lig liever in een lekker bed )


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten