nieuw nachthok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

nieuw nachthok

Berichtdoor José » 10 mar 2010 19:08

Na lang wikken en wegen dan besloten welk nachthok we voor de kippen willen als de nieuwe boomgaard rondom van een hekwerk is voorzien. Deze is het geworden:
Afbeelding
Maar dan donkergroen met crème-witte raampjes, moet wel een beetje in de omgeving passen. De maat is 3.00 x 2.60 meter. De ramen worden geblindeerd aan de binnenzijde met zwarte folie. Het hok wordt aan de binnenzijde geïsoleerd met spijkerflens en daartegen aan underlayementplaten. Die worden dan na het afkitten van de naden 2 x afgewerkt met witte latex en daaroverheen nog 2 lagen alkydverf wit. Dat geeft een goede isolatie en een gladde schrobvaste binnenkant. Voor de ventilatie doen we aan 2 zijden voldoende roosters die per stuk afsluitbaar zijn. Zodat, als de wind hinderlijk op 1 kant staat, je die kant kan dimmen.
Het voordeel van deze blokhut is naar mijn idee dat je bij die ruime overstek links van 1.20 x 2.60 m. die kant met glaspanelen kan afschermen zodat het (nog te maken) deurtje altijd windvrij is. Ook hebben ze dan daar wat scharrelruimte met slecht weer en bescherming tegen buizerds. Als ze daar op tijd heen kunnen vluchten uiteraard.

Het voordeel van dit nachthok is dat je het in 3 segmenten kan opdelen, met gaaswanden ertussen. Zo heb je ook altijd een aparte ruimte voor een broedse hen/kloek met kuikens.

De boomgaard is vastgesteld op 35 x 15 meter en ziet er zo uit:
Afbeelding
Hier waren de oude fruitbomen er net ingezet. Er staan 8 bomen in: 2 Elstar, 1 handpeer, 1 stoofpeer, 1 moesappel, 2 kersen en 1 walnoot. Er komt uiteraard nog een omheining en verdere aankleding in de vorm van bessenstruiken, vlier, meidoorn, en verdere inheemse soorten als omzoming bij. En een houtwal voor de beschutting. Het is nog even werk, maar dan gaat het toch dit voorjaar vorm krijgen. Het ziet nu nog wat schraal maar als de bloesem dan straks een feit is... Ze kunnen hun lol zo wel op, lijkt me. En als ze vanaf nu geen gouden eieren gaan leggen dan onterf ik ze :gluiplach:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: nieuw nachthok

Berichtdoor Isabel » 10 mar 2010 19:14

:duimop: Ziet er goed uit! :duimop:
Die gouden eieren komen er vast wel en anders worden wit of bruine met een gouden randje, vast wel gewaardeerd. ;)

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: nieuw nachthok

Berichtdoor Kip La La » 10 mar 2010 19:23

Zo, dat lijkt Het kleine huis op de prairie wel ! :grinnik:

harmony
Berichten: 746
Lid geworden op: 08 feb 2010 10:43
Land: Drenthe
M/V: V

Re: nieuw nachthok

Berichtdoor harmony » 10 mar 2010 19:51

Hé! Dat lijkt onze boomgaard wel! Wij hebben ook net een tuinhuisje gekocht, iets kleiner, 2 x 2,5 we willen voorlopig toch geen kuikens, anders hebben we nog een hele grote schuur ;) Ik ben het huisje nu aan het beitsen, plankje voor plankje rondom. Dan zetten we hem in elkaar, zagen een opening voor de kippen erin, die we ook af kunnen sluiten en wij gebruiken natuurlijk gewoon de deur. Mooie zitstok erin en eronder een mestplank, dan nog 3 legnesten. Wat is alkyd verf en waarom latex je de binnenkant eerst 2 keer? Underlayment planten, is dat zachtboard? Zo ja, houd er dan wel rekening mee dat het niet tegen vocht kan.
Wij gaan eerst nog een betonnen vloertje storten, leek ons wel handig. En net als jullie, werken we de binnenkant ook zo glad mogelijk af. Ik heb nog wat blikken gebroken wit staan (hoogglans), die kan ik daar mooi voor gebruiken.
Succes!
Groetjes, Monique

Gebruikersavatar
marjolijn1957
Berichten: 5915
Lid geworden op: 12 jan 2009 12:01
Land: NL
M/V: V
Locatie: Vlakbij een zeer bekend knooppunt in het midden van NL

Re: nieuw nachthok

Berichtdoor marjolijn1957 » 10 mar 2010 19:55

Nou dat is dus weer een kippenpaleis erbij. En wat een ruimte. Om jaloers op te worden ;)

harmony
Berichten: 746
Lid geworden op: 08 feb 2010 10:43
Land: Drenthe
M/V: V

Re: nieuw nachthok

Berichtdoor harmony » 10 mar 2010 19:56

Oh ja, de omzoming zit er bij ons voor een deel in . Meidoorn, vlier, lijsterbes, appelbes, kardinaalsmuts, een beetje hulst en brem en aan het eind, de straatkant, hebben we een berkensingel.
Geen idee wat voor appelen wij hebben. Ze stonden er al toen we kwamen. Een soort lijkt op jonagold, een ander op golden delicious. We hebben een paar bomen van elk. Verder nog wat handperen, een walnoot (maar die ziet er erg slecht uit) en 3 kersen.
Verderop, dichterbij huis, hebben we een heel oud perenboompje staan, die geeft fantastische stoofpeertjes waar we nu nog van eten.
Ga je nog een moestuin houden, heb je die misschien al, of vind je dat niks?
Nogmaals, groetjes, Monique
P.S. wat heb je voor kippen uitgezocht?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: nieuw nachthok

Berichtdoor José » 10 mar 2010 20:15

harmony schreef:Oh ja, de omzoming zit er bij ons voor een deel in . Meidoorn, vlier, lijsterbes, appelbes, kardinaalsmuts, een beetje hulst en brem en aan het eind, de straatkant, hebben we een berkensingel.
Geen idee wat voor appelen wij hebben. Ze stonden er al toen we kwamen. Een soort lijkt op jonagold, een ander op golden delicious. We hebben een paar bomen van elk. Verder nog wat handperen, een walnoot (maar die ziet er erg slecht uit) en 3 kersen.
Verderop, dichterbij huis, hebben we een heel oud perenboompje staan, die geeft fantastische stoofpeertjes waar we nu nog van eten.
Ga je nog een moestuin houden, heb je die misschien al, of vind je dat niks?
Nogmaals, groetjes, Monique
P.S. wat heb je voor kippen uitgezocht?


Eh jeetje, wat veel reakties...
Ik begin bij de laatste, die van Harmony:

Een moestuin hebben we al. Die is net omgespit voor het komende seizoen. De kippen eten er de hele zomer en herfst van, en wij ook. En deze winter nog een paar leuke maaltjes boerenkool voor ze geoogst. Ze hebben net gisteren de laatste stronkjes gehad.

Kippen hebben we al bijna 2 jaar sinds we hier wonen. 10 stuks Noord-Hollandse blauwen, 3 hanen en 7 hennen van het grote slag.
Het is even afwachten of de hanen elkaar gaan verdragen (vader en 2 zonen, de zonen lopen bij elkaar en vader zit apart met zijn hennen). Voor de jongste haan ben ik nog op zoek naar 2 hennen, dit keer Barnevelders dubbelgezoomd. Heeft hij ook zijn eigen harem. Desnoods houden we dat trio voorlopig nog apart van de rest in de oude ren. En als het samenvoegen niet gaat zien we wel weer.

Dat klinkt goed, die omzoming bij jou. Niets zo mooi als een al wat oudere struikenpartij. Maar ja, je moet ergens beginnen. Heb je er misschien foto's van ter inspiratie? ;)

De vraag over underlayementplaten en latex. Underlayement is een multiplexplaat, dus geen zachtboard. Het is gewoon hard bouwmateriaal van 18 mm dik, op basis van grenenfineer. Als je het eerst 2 x in de latex zet, de naden goed dichtkit met acrylaatkit, dan gladschuurt en er dan alkydverf op zet (alkydverf is verf op terpentinebasis), heb je een mooi dichte en glad en afschrobbare wand. Kan je zelfs de hogedrukspuit op loslaten.

Het voordeel van primen met latex is dat het de kieren in het hout goed dicht, goed schuurbaar is en een uitstekende primer met goede hechting voor de toplaag van alkyd. Ook een tip voor mensen die hun nieuwe kozijnen willen schilderen trouwens. Je krijgt het spiegelglad afgewerkt en het hecht uitstekend. Oude schilderstruc.

En verder: Little house on the prairy vind ik prima. Zolang ik die John-boy Walton hier maar niet zie rondlopen. Hoewel, misschien is hij heel goed in kippenhokken schoonmaken.... :gulzig:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: nieuw nachthok

Berichtdoor Kip La La » 10 mar 2010 21:04

Ahum, John Boy is niet van Het kleine huis , dat weet je toch wel ? :gutgut:
Good night Jose
(Good night John Boy,
goodnight Kip La La enz)

Gebruikersavatar
mintaka
Berichten: 4471
Lid geworden op: 17 mei 2005 11:42
Land: Belgie
M/V: V

Re: nieuw nachthok

Berichtdoor mintaka » 10 mar 2010 21:32

Ziet er goed uit in elk geval!
Als ik nog eens naar huis rijd van een vakantie-tje Texel, kom ik dat eens bewonderen ;)

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: nieuw nachthok

Berichtdoor José » 10 mar 2010 21:48

Kip La La schreef:Ahum, John Boy is niet van Het kleine huis , dat weet je toch wel ? :gutgut:
Good night Jose
(Good night John Boy,
goodnight Kip La La enz)


Ahum, je hebt gelijk! John-boy was van die andere glijpartij: de Waltons. Hoe kan ik dat nou toch vergeten.... :gutgut: Nou ja, hoe dan ook: zo'n mierzoete bende wordt het hier vast niet!
(zeker niet met 2.5 haan en 7 hennen)

Maar wel jammer, ik zag het wel zitten met zo'n uitmest-boy :mrgreen:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten