araucana

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
dirkp
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2012 13:42
Land: belgie
M/V: M

araucana

Berichtdoor dirkp » 16 feb 2012 17:46

Hoi

Wij hebben ni een ren die een draad heeft van 120 cm hoog. Hierin komen volgende week een trio brama kriel.
Nu is de ren 3 op 15 m en zou ik er graag nog iets anders bijzetten.
We waren aan het denken om een paar hennen van araucana .
Aangezien deze blauwe eikes leggen zien we het verschil goed tussen de brahma eikes en de andere . En als we dan geen haan nemen van araucana dan blijven onze brahma's raszuiver en krijgen we geen kruisingen.

Nu kan ik van een nonkel araucana kippen krijgen maar bij hem vliegen die echt wel hoog en gaan over een draad van 180 cm. en slapen in de bomen.
Als ik deze nu hier zet en knip hun vleugelpennen aan 1 kant gaan die dan nog over een draad gaan 120 cm.
Of kan ik beter wachten er later wat extra brahma hennen bijzetten?

Alvast bedankt
Dirk

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: araucana

Berichtdoor henkzeeland » 16 feb 2012 19:24

Ik ben bang dat 120 cm voor deze Araucana's geen probleem zal blijken.
Misschien kun je wachten tot 1 van je Brahma's broeds is en dan eieren van de Araucana's laten uitbroeden ?
Als ze bij jou geboren worden en bij een Brahma-kloek opgroeien blijven ze misschien wat rustiger, alhoewel het geen garantie is voor het uitblijven van toekomstige ontsnappings-avonturen.
De overtollige haantje mogen misschien terug naar je oom ?

Gebruikersavatar
Stefaan
Berichten: 450
Lid geworden op: 28 sep 2008 18:28
Land: B
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: araucana

Berichtdoor Stefaan » 18 feb 2012 06:00

Tja, je hebt Araucana's en Araucana's, hé.

Die van mij zijn zelfs te lui om eens op het dak van hun hok te springen, laat staan dat ze vliegen.

De buitenste omheining van de ren, palend aan de weide van de buren, is 1,70 m hoog. De binnen omheining die de ren afbakent met de rest van de tuin is slechts 80 cm hoog (houten sierhek). Ze hebben er zelfs nog nooit bovenop gezeten, laat staan dat ze er overheen vliegen/springen.

Het grappige is dat ik de binnenste omheining recentelijk heb verwijderd om een paar rotte planken te vervangen. Ze blijven netjes binnen hun niet-afgebakende ren, niettegenstaande ze momenteel volledig vrij door de rest van de tuin kunnen scharrelen. Ze zijn allesbehalve avontuurlijk aangelegd. Als dit zo blijft duren vraag mij af of ik mij wel de moeite moet doen om die binnenste omheining te vernieuwen en terug te plaatsen.

Gepatenteerde luiaards, ja. :roll:
Laatst gewijzigd door Stefaan op 18 feb 2012 06:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Stefaan
Berichten: 450
Lid geworden op: 28 sep 2008 18:28
Land: B
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: araucana

Berichtdoor Stefaan » 18 feb 2012 06:03

Ik heb mij ooit eens laten vertellen dat Ameracauna's (degenen met staart) veel vlieglustiger zijn dan de standaard bolstaart Araucana's. Ik heb enkel de bolstaartversie dus ik weet niet of deze info correct is.

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: araucana

Berichtdoor henkzeeland » 18 feb 2012 10:08

Nou dirkp, het lijkt me dan handiger om je Araucana's bij Stefaan te bestellen ;) .

Ik heb ze zowel met als zonder staart gehad, maar kon geen verschil in vlieglust ontdekken.
Ze waren allemaal erg rustig.

Gebruikersavatar
Stefaan
Berichten: 450
Lid geworden op: 28 sep 2008 18:28
Land: B
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: araucana

Berichtdoor Stefaan » 18 feb 2012 18:53

henkzeeland schreef:Nou dirkp, het lijkt me dan handiger om je Araucana's bij Stefaan te bestellen ;) .


:lol:

Tja, ik heb nochtans lang getwijfeld om mij wat meer op dit ras toe te leggen, gelet op de verhalen over hun vliegcapaciteiten. Dit blijkt dus heel goed mee te vallen (in mijn geval dan toch). Hout vasthouden! Maar ik kan mij voorstellen dat andere stammen een stuk vitaler van aard zijn. Ik denk dat er moeilijk een algemene richtlijn kan worden gegeven?

PS. Volgens de rassenlijst op de voormalige kippenpagina staat als vlieghoogte vermeld : 1,5 meter.

henkzeeland schreef:
Ik heb ze zowel met als zonder staart gehad, maar kon geen verschil in vlieglust ontdekken.
Ze waren allemaal erg rustig.


Aha. oké.

Wel, de uitleg die ik destijds kreeg was dat de staart, zoals bij alle andere vogels, wordt gebruikt als roer tijdens het vliegen, wat dus niet kan bij bolstaarten. Vandaar dat deze laatste instinctief veel minder geneigd waren om (ver of hoog) te vliegen. Klonk mij toen heel logisch in de oren. Ik heb enkel bolstaarten dus ik zou het niet weten.

dirkp
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2012 13:42
Land: belgie
M/V: M

Re: araucana

Berichtdoor dirkp » 19 feb 2012 21:36

Ik heb vandaag 2 van die vliegkippen gehaald 1 met rechte staart en 1 bolstaart.
Bij thuiskomst ze eerst in een lege voliere gezet en idd zonder enige moeite zaten ze onmiddelijk o de stokken die 2 meter hoog hangen.

Deze namiddag hebben we ze dan terug gepakt en aan 1 vleugel de pennen geknipt .
Nu komen ze niet meer van de grond . Ze zitten op hun stok die op 30 cm hangt maar omhoog gaan ze niet meer.

Moet ik dit nu jaarlijks herhalen of gaan die nu het vliegen verleren ?

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: araucana

Berichtdoor henkzeeland » 20 feb 2012 10:30

Als ze nieuwe veren hebben na de eerstkomende rui kun je het eerst even aankijken.
Misschien hebben ze dan die vliegbehoefte niet meer zo sterk.
Opnieuw kortwieken kan altijd nog.

dirkp
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2012 13:42
Land: belgie
M/V: M

Re: araucana

Berichtdoor dirkp » 20 feb 2012 21:31

Wanneer is de rui bij een kip?
Bij vogels is dit 2 keer per jaar is dat ook zo bij kippen?

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: araucana

Berichtdoor henkzeeland » 20 feb 2012 23:44

Bij kippen 1 x per jaar, in september/oktober.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten