lopen/ vliegen kippen ver weg van hun huis?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Krissy
Land: Nederland
M/V: V

lopen/ vliegen kippen ver weg van hun huis?

Berichtdoor Krissy » 22 apr 2012 15:49

Beste allemaal,

Nog even en dan is mijn man echt klaar met het bouwen van een prachtig kippenpaleis. We verheugen ons al maanden op de komst van de nieuwe bewoners: acht barnevelders. De kippen zullen de eerste tijd in hun nieuwe onderkomen en in de ren blijven om te wennen. Daarna mogen ze lekker scharrelen waar ze willen want de tuin is echt groot genoeg. Maar nu vragen wij ons af, hoe ver een kip eigenlijk van haar huis weggaat. Blijven ze binnen een straal van honderd meter? Of vind je ze kilometers verderop terug? Handig om te weten, want dan moeten we misschien nog ergens achter in de tuin een afrastering maken. Wie heeft een antwoord op deze vraag voor deze beginners?

Dank jullie en groet,
Krissy

Beun
M/V: M

Re: lopen/ vliegen kippen ver weg van hun huis?

Berichtdoor Beun » 22 apr 2012 15:51

Kippen blijven bijna altijd bij huis. Ik zou me geen zorgen maken. Als ze al eens ver gaan dan is dat hooguit naar een ander perceel. Verder denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken hoor. Overal lopen kippen los en dat gaat prima ;)

Krissy

Berichtdoor Krissy » 22 apr 2012 15:58

Dank je voor je antwoord, Beun! Dan kijken we gewoon een tijd aan wat de dames doen en dan kan die afrastering altijd later nog...

gerda haubourdyn
Land:

Berichtdoor gerda haubourdyn » 22 apr 2012 17:08

Maak je geen zorgen, hier op de steenweg houden ze kippen zonder omheining en die scharrelen langs de straat.
Ze kunnen er van door gaan, maar blijven steeds in de buurt van hun hok.
Trouwens als je ze roept en je biedt hen lekkers aan, dan mogen ze héél ver zijn als ze je horen klinkt voor hen de "etensbel" en ze komen meteen aangelopen.

Krissy

Berichtdoor Krissy » 23 apr 2012 17:31

Dank je Gerda. Ik ga gewoon met een blikje kippensnoep langs de weg staan roepen en dan merk ik wel hoe de dames reageren!

DannyP
Land: Belgie

Berichtdoor DannyP » 24 apr 2012 21:18

Krissy schreef:Dank je Gerda. Ik ga gewoon met een blikje kippensnoep langs de weg staan roepen en dan merk ik wel hoe de dames reageren!

juist zien dat de alle kippen uit de buurt dan niet mee komen snoepen :gutgut:

Kipje 80

Berichtdoor Kipje 80 » 25 apr 2012 08:39

Hey allemaal, ben een beginner wat kipjes betreft, daarom dat ik bij de ervaren kippenhouders om raad kom vragen en ik denk dat 'k nergens betere raad ga krijgen dan hier ;)

Mijn vraag is eigenlijk een beetje gelijkaardig.
Mijn man en ik gaan ook kipjes houden (zijdehoenders) en nu vindt mijn man dat de kipjes de vrije loop moeten hebben, dat ze vrijheid en ruimte moeten hebben.

We wonen aan een stukje bos, dat omgeven is door huizen, maar het bosje is toch redelijk groot.
Nu wou mijn man de kipjes in het bosje laten rondlopen, zonder omheining.
Maar ik ben bang dat de kipjes zullen verdwalen, of weglopen, of 's avonds niet in hun hok gaan komen... (ben nogal beschermend wat mijn beestjes betreft :? )

Wat vinden jullie hier van?
Is het mogelijk ze vrij te laten, of raden jullie dit ten sterkste af?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

henkzeeland

Berichtdoor henkzeeland » 25 apr 2012 08:51

In het begin hou je ze het best in een ruime ren in je eigen tuin, zodat ze goed weten waar ze thuis horen en waar ze veilig kunnen slapen.
Zijn ze eenmaal gewend, dan zullen ze niet snel verdwalen als ze loslopen (tenzij ze ergens van schrikken en/of opgejaagd worden), en weglopen doen ze al helemaal niet.
Wel moet je voorzichtig zijn met roofdieren, dus ook honden (!) en katten.
Zijdehoenders zijn een makkelijke prooi; ze zijn niet snel en kunnen ook niet vliegend vluchten.
Je weet toch ook wel dat ze om de haverklap broeds zijn en dan geen eieren leggen ?

Kipje 80

Berichtdoor Kipje 80 » 25 apr 2012 08:57

Ben me zeer bewust van de broedsheid van de zijdehoender... :-D

Er lopen geen honden in de bos, katten zitten er wel...

Ik denk dat 'k ze toch in de ren zal houden.
Zou het jammer vinden mocht er iets met hen gebeuren.

En dan kan ik ze nog altijd los laten lopen als we thuis zijn en ze in het oog kunnen houden. :-D

Terug naar “Huisvesting”