Wel of geen tegels in de ren.

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 mei 2012 09:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gouda

Wel of geen tegels in de ren.

Berichtdoor Mart » 27 mei 2012 14:13

Hallo allemaal ik ben dus met de ren bezig en ik had eerst het idee om de helft met gras te doen en de helft met zand.
Nu dacht ik als ik de ene helft met zand doe en de rest tegels laat en op een gedeelte graszoden op leg, die schep ik hier eens in de zoveel tijd weg bij een veld er zit daar ook veel onkruid en bloemetjes tussen.
Is dit dan ook voldoende?
Zo kan ik namelijk het stenen gedeelte goed reinigen.
En het zand wat onder de tegels ligt moet ik dit eerst weg scheppen voor het zand gedeelte?
Of kan ik dit daarvoor gebruiken?

Alvast bedankt.

Nynke
Berichten: 1220
Lid geworden op: 18 nov 2010 13:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wel of geen tegels in de ren.

Berichtdoor Nynke » 27 mei 2012 17:16

Ik zou zoveel mogelijk gras doen en maar een beetje zand, in verhouding bedoel ik. Tegels zijn niet nodig, eventueel zou je die onder het nachthok kunnen doen, zodat ze bij een plensbui droog kunnen zitten?

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Wel of geen tegels in de ren.

Berichtdoor Lies » 27 mei 2012 17:49

Tegels als je die strak tegen elkaar aan legt zijn ideaal omdat je het perfect schoon kan houden. IK had problemen met wormen bij de kippen totdat ik de ren betegelde en er stro op deed. Scharrelen deden ze in de tuin.

Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 mei 2012 09:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gouda

Re: Wel of geen tegels in de ren.

Berichtdoor Mart » 27 mei 2012 22:44

Nynke schreef:Ik zou zoveel mogelijk gras doen en maar een beetje zand, in verhouding bedoel ik. Tegels zijn niet nodig, eventueel zou je die onder het nachthok kunnen doen, zodat ze bij een plensbui droog kunnen zitten?



Het nachthok ga ik in de schuur zetten met een hekje eromheen, dus droog kunnen ze zitten :)
En een gedeelte van de ren word overdekt daar komt ook het zand stuk zodat als het regent dat geen modderpoel word.
Wat voor zand is daar het beste voor?

Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 mei 2012 09:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gouda

Re: Wel of geen tegels in de ren.

Berichtdoor Mart » 27 mei 2012 22:46

Lies schreef:Tegels als je die strak tegen elkaar aan legt zijn ideaal omdat je het perfect schoon kan houden. IK had problemen met wormen bij de kippen totdat ik de ren betegelde en er stro op deed. Scharrelen deden ze in de tuin.


Stro ga ik er sowieso niet op doen. Het is in de open lucht en dat word teveel een bende.
Wil het of met gras en wat boomstammen enzo doen. Of dus een stuk gras op de tegels en de rest tegels met daar wat struiken tussen.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Wel of geen tegels in de ren.

Berichtdoor Lies » 27 mei 2012 22:53

Tegels zonder bodembedekking is niks.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Wel of geen tegels in de ren.

Berichtdoor Lieve » 28 mei 2012 09:14

een rijtje tegels is wel interessant op de plaats waar je het eten en drinken wil neerzetten. Voor de rest ben ik niet zo pro tegels. Gewoon gras vind ik prima.

amarins
Berichten: 701
Lid geworden op: 04 jul 2009 10:17
Land: Friesland
M/V: V

Re: Wel of geen tegels in de ren.

Berichtdoor amarins » 28 mei 2012 09:25

De vierkante meter onder het nachthok is de enige plek waar ze droog kunnen zitten bij regen (de rest van de ren is niet overdekt) en hier liggen wel een paar tegels, zodat ze ook echt droog kunnen zitten. En ze kunnen er hun snavel aan slijpen. De rest is modder en gras, dat is voor kippen veel interessanter m.i.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Wel of geen tegels in de ren.

Berichtdoor viefpief » 28 mei 2012 13:09

Je kan best een klein deel van je ren betegelen. Zolang ze maar niet de hele dag op harde tegels lopen is het goed, en een beetje variatie in het verblijf maakt het ook wat spannender allemaal :gutgut:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten