Hok maken of kopen?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Bowie
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2014 13:17
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hok maken of kopen?

Berichtdoor Bowie » 12 aug 2014 20:10

Volgens mij bedoelt iedereen het goed! :bloem:

Nou maak ik me toch wel weer zorgen hoor, haal ik mezelf te veel op de hals door zelf een hok te willen bouwen?

@Noekie: Dat is ook sterk, van alle hokken die ik bekeken had online vond ik die Olivia ook het leukst! Maar inderdaad helaas dus een beetje te klein voor mij. Ik vraag me wel af of ik bij zelfbouw wel zoiets leuks qua uiterlijk kan maken.

@Motor-Muisje: Leuk, een partner in crime! Ik ben benieuwd waar jij voor gaat.

@Jan Sch: ja, een hok waar ik in kan staan zou ik ook wel heel mooi vinden, en praktisch ook. Geen gedoe met je in moeilijke bochten wringen. Ik ben dan wel nog bezorgder over mijn twee linkerhanden! Zou een blokhut / tuinhuisje kopen en die verbouwen en aanpassen misschien een middenweg zijn? Zoiets als deze en dan een uitgang erin zagen, deurtje maken, misschien binnenin een schot zodat je binnen het huis de eitjes kan bereiken maar de kipjes niet kunnen ontsnappen...

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Hok maken of kopen?

Berichtdoor Jan Sch » 12 aug 2014 23:12

Zou op marktplaats eens kijken voor een tuinhuisje. Laatst kreeg ik een hokje voor niets van de buurman.

Het kippenhoudertje
Berichten: 344
Lid geworden op: 15 jun 2013 17:46
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hok maken of kopen?

Berichtdoor Het kippenhoudertje » 13 aug 2014 01:29

Noekie 2014 schreef:Zeg toch ook niet dat ze dat hok moet nemen. zeg alleen dat er niet veel mis is als je het bij houd. En dat je het met kalk kan behandelen meer niet hoor. Er zijn ook grotere hokken voor meer kippen zeg alleen wat ik heb. En ik heb kleine tuin met twee kippen. Meer bedoel ik er niet mee hoor. Kunt ook gewoon reageren met respect voor ander mans tips. Hoeft niet meteen zo te doen.


Heb het verkeerd gelezen /opgepakt sorry hiervoor

Leghorn99
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2014 13:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hok maken of kopen?

Berichtdoor Leghorn99 » 13 aug 2014 06:39

Wij hebben ook een tuinhuisje als kippen hok.
Het bevalt goed moet alleen wel ieder jaar geverfd worden.(dit is. Best wel een werk om iedere keer te doen.(maar voor je kipjes moet je ets over hebben toch?? :duimop:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hok maken of kopen?

Berichtdoor Isabel » 13 aug 2014 10:02

Ik weet niet of je een stenen schuur hebt... Ikzelf heb een gat in de muur gemaakt en in de schuur een nachthok gemaakt. Heel simpel met wat gaas en stokken. Sindsdien - nu een jaar of twee - geen bloedluis meer gezien. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Motor-Muisje
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jul 2014 20:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hok maken of kopen?

Berichtdoor Motor-Muisje » 13 aug 2014 18:01

@ Bowie, ik ben zelf ook benieuwd wat jij maakt / koopt en waar het van mij bij eindigt :gutgut:

Ik heb ergens op dit forum gelezen ( ik weet niet meer waar ) dat als je een hok of ren maakt, het draad aan de buitenkant van de paal moet zitten.
Moet dit en waarvoor is dit?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Hok maken of kopen?

Berichtdoor Jan Bollen » 13 aug 2014 20:18

Motor-Muisje schreef:@ Bowie, ik ben zelf ook benieuwd wat jij maakt / koopt en waar het van mij bij eindigt :gutgut:

Ik heb ergens op dit forum gelezen ( ik weet niet meer waar ) dat als je een hok of ren maakt, het draad aan de buitenkant van de paal moet zitten.
Moet dit en waarvoor is dit?


Dit moet niet. Ik zou niet weten waarom.
Hier staan mijn hokjes en ook een bouwplan. Sommige hokjes zijn al 10 jaar oud.
viewtopic.php?f=12&t=48628&hilit=hokken&start=20

Gebruikersavatar
Brahma Gijs
Berichten: 1788
Lid geworden op: 27 jul 2011 10:17
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Hasselt

Re: Hok maken of kopen?

Berichtdoor Brahma Gijs » 13 aug 2014 20:24

Jan Bollen schreef:
Motor-Muisje schreef:@ Bowie, ik ben zelf ook benieuwd wat jij maakt / koopt en waar het van mij bij eindigt :gutgut:

Ik heb ergens op dit forum gelezen ( ik weet niet meer waar ) dat als je een hok of ren maakt, het draad aan de buitenkant van de paal moet zitten.
Moet dit en waarvoor is dit?


Dit moet niet. Ik zou niet weten waarom.
Hier staan mijn hokjes en ook een bouwplan. Sommige hokjes zijn al 10 jaar oud.
viewtopic.php?f=12&t=48628&hilit=hokken&start=20


Dit word gezegd zodat roofdieren niet langs de schuine hoekpalen kunnen omhoog kruipen ;)

tamaraguido
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2014 08:34
Land: belgie
M/V: V

Re: Hok maken of kopen?

Berichtdoor tamaraguido » 13 aug 2014 20:53

Wij hebben ons hokje gemaakt met kepers die bij elke verbinding verlijmd zijn met tec7, om zo weinig mogelijk spaties te hebben waar luizen en andere beestjes in kunnen nestelen. Daarna hebben we de 'muren' gemaakt uit planken die gebruikt worden voor tuinhuisjes (doe-het-zelf winkel). Heel het hokje is behandeld met kleurloze vernis, zowel binnen als buiten. De bodem en de indeling voor het leg-gedeelte is gemaakt uit betonpex.

Zelf ben ik binnenhuisarchitect en weet ik dat natuurlijk hout voor een goede vochtregulatie zorgt, maar voor de bodem hebben we omwille van hygiënische redenen toch betonplex genomen. Onze dieren-winkel wist wel te vertellen dat het nest maken heel belangrijk is. Stro zou minder vocht opnemen en veel spaties hebben, waardoor kleine beestjes zich hierin kunnen nestellen. wij hebben nu een soort van hout-schaafsel gekocht dit zou meer vocht opnemen en beter zijn voor ongedierte.

We zijn zelf nog maar beginners, maar ik was heel blij met de tips van de dierenwinkel.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hok maken of kopen?

Berichtdoor Fryske » 13 aug 2014 22:21

Je zou ook voor en iets kleinere versie tuinhuis kunnen gaan. Een houten speelhuisje :-) Wij hebben er één via de de MP gekocht. Dit is het blokhut/stapel principe dus je kunt het raam heel simpel lager plaatsen. De kippeningang. Verder bepaal je zelf aan welke kant de deur komt. Stok erin monteren klaar is......


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten