Mijn bouwwerk

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Kikie
Berichten: 743
Lid geworden op: 18 apr 2010 08:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Limburg

Re: Mijn bouwwerk

Berichtdoor Kikie » 15 sep 2014 22:16

Ik vind het topic niet meer waar ik dat enkele jaren geleden gelezen heb, maar ik meen mij te herinneren dat het 'bakje' van een eierdopje kwam. Ik vond dat toen ook een super idee, vandaar dat ik de afbeelding ook heb opgeslaan :-)

JetB
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 sep 2014 10:23
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: HIJKEN Drenthe

Re: Mijn bouwwerk

Berichtdoor JetB » 15 sep 2014 22:30

ok, hihi wel toepasselijk hoor, n eierdop :gulzig: . mmmmm dan kunnen we onze fantasie er dus even op los laten. Of gewoon iets zoeken wat er op lijkt. Wij gaan de tip in elk geval gebruiken :duimop:

jebov
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2014 07:12
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mijn bouwwerk

Berichtdoor jebov » 16 sep 2014 20:53

Bedankt voor de reacties!
Het legnest is inderdaad wat kleiner uitgevallen dan de bedoeling was, ik hoop dat de krieltjes er genoeg aan hebben, anders maak ik er nog één bij in het hok zelf. Het dak zit er inmiddels op, de binnenkant zit in de witkalk (nog niet op de foto) en de ren staat er aan. De deur naast het leghok is voor stro, voer, enz.
Ventilatie maak ik nog aan de bovenzijde net onder de dakrand door gaten te boren.
Morgen komt de dakdekker voor een mooi stukje dakbedekking (wat je niet zelf kan moet je een ander laten doen). Dan de zitstok erin (met potje tegen bloedluis!), loopplankje en bijna klaar.


Ik zit nog wel te twijfelen aan het deurtje, moet dat er in? Moet het hok 's avonds ook dicht als de ren helemaal is afgesloten tegen ongedierte of is het ook tegen de kou?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn bouwwerk

Berichtdoor Trea » 16 sep 2014 21:00

Dak zelf waterdicht maken kan heel goed met EPDM als je het over de rand trekt en om het hoekje vastniet. (wel lastig met de verhoging in het dak). EPDM is synthetisch rubber en wordt ook gebruikt voor gras-en sedumdaken. Succes met de afwerking.

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: Mijn bouwwerk

Berichtdoor Martine M » 17 sep 2014 08:50

jebov schreef:Ik zit nog wel te twijfelen aan het deurtje, moet dat er in? Moet het hok 's avonds ook dicht als de ren helemaal is afgesloten tegen ongedierte of is het ook tegen de kou?


Het hok kan best open blijven dat is veel gezonder voor de kippen, als je het sluit moet je goede verluchtingen voorzien of je krijgt condens in je hokken. Een kip heeft meer last van de warmte dan van de kou trouwens.

JetB
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 sep 2014 10:23
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: HIJKEN Drenthe

Re: Mijn bouwwerk

Berichtdoor JetB » 17 sep 2014 11:12

wouw ik vind em heel mooi geworden!! Mooi gedaan! :duimop:

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Mijn bouwwerk

Berichtdoor Swoentje » 17 sep 2014 14:53

Heel mooi hok! Ziet er goed uit :duimop:
Heb je inmiddels al kipjes gevonden?
De deur naast het legnest is die om te voeren en schoon te maken? Of bewaar je daar je voer en je stro achter? Als je jouw zin leest zou dat allebei kunnen nl.

jebov
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jul 2014 07:12
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mijn bouwwerk

Berichtdoor jebov » 17 sep 2014 20:31

De deur naast het legnest is voor opslag van voer en dergelijke, aan de voorkant zit een grote deur met raam erin om het hok te kunnen schoonmaken.

Silverpel
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 aug 2014 15:02
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Mijn bouwwerk

Berichtdoor Silverpel » 18 sep 2014 13:54

Als je voor de ren geen speciaal martergaas hebt gebruikt, wat dikker en steviger is dan de doorsnee soorten, kun je het beste maar 's nachts alles afsluiten (ventilatie gewenst uiteraard). Marters knagen moeiteloos alle andere soorten gaas kapot!! :gutgut:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 6 gasten