grasveldje kaalgevreten.....

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
BarnieAussieChickie
Land: Nederland
M/V: V

grasveldje kaalgevreten.....

Berichtdoor BarnieAussieChickie » 11 jan 2015 19:59

Ok, laat ik maar met de deur in huis vallen, ik ben bang dat ik toch iets te impulsief aan kippen begonnen ben. Daar ben ik niet trots op, maar we moeten er maar mee dealen en het beste er van maken. :oops: Ik heb een tuin van rond de 80m2 voor 2 krielen en 2 grote kippen. Ongeveer 2/3 (heb het niet opgemeten) is gras of aarde.
De dames vermaken zich volgens mij best goed, ze kunnen door de tuin vliegen, op allerlei attributen springen en daar wat lekkers oppeuzelen en naar binnen gluren, genoeg ruimte om te graven, en een lekkere grasmat. Dat wil zeggen, er LAG een lekkere grasmat......
De dames blijken een zeer grote fan van gras, :eet: en in dit jaargetijde krijgt het dus geen kans om op tijd te herstellen.
Om straks niet met 1 grote donkere vlakte te zitten (omgewoelde vlakte waarschijnlijk...), had ik het idee om een aantal graszoden te leggen op een gedeelte van de tuin. En deze dan ontoegankelijk te maken voor de dames tot deze geworteld is.
Ik vroeg mij af of dit binnen afzienbare tijd gebeurd in januari. Of dat ik beter kan wachten tot het voorjaar (met het risico dat er dan nog maar een paar sprietjes in de tuin staan.
En hoe zet je zoiets af? Met een net erover heen? Als ik het omhein, denk ik dat ze er overheen springen/vliegen.

Graag jullie visie hierop. :lol:

Jan Bollen
Land: Belgie
M/V: M

Re: grasveldje kaalgevreten.....

Berichtdoor Jan Bollen » 12 jan 2015 00:40

Ik moet ook weer enkele perceeltjes gaan inzaaien. Het beste verdeel je de tuin in 3 afdelingen en probeer je het nachthok van uit iedere afdeling bereikbaar te houden. Daarom heb ik verplaatsbare hokken. Ik overdek de percelen die niet bewoond zijn met een net zodat de kippen maar ook de mussen en de duiven het zaadgoed niet kunnen opeten. Nu ben ik de percelen die ingezaaid moeten worden aan het voorbereiden. Er zijn er 2 grof omgespit in het najaar en ik moet er nog 2 omspitten en daarna ze nog klaar maken om in te zaaien. Dan zal ik moeten wachten tot het gras enkele keren is afgemaaid en dat het zich goed gezet heeft anders is het binnen de kortste keren weer kaal.

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 12 jan 2015 07:32

Jan, welk zaaigoed gebruik jij om in te zaaien?

KevinAndMe

Berichtdoor KevinAndMe » 12 jan 2015 07:53

Ik zal gewoon je tuin delen in twee stukken.....
Ik doe het zelf ook altijd voor mijn kippen, en mijn konijn.
Ze vreten super veel gras!
En als je, je gras stukken met gaas afzet, Doe er dan voor de zekerheid een net er over.

Groetjes Kevin.

Jan Bollen
Land: Belgie

Berichtdoor Jan Bollen » 12 jan 2015 08:31

Meestal koop ik verschillende pakken van dat gazongras of speelgras in de Blokker of Aldi als ze afgeprijsd zijn. Nu zal ik ergens anders gaan kijken want mijn voorraad is ver uitgeput. Ik zal eens uitzoeken welk grasmengeling het beste is voor de kippen.

jantien

Berichtdoor jantien » 12 jan 2015 12:15

Ik hoor graag als je eruit bent :gulzig:
Mijn toch wel behoorlijke grasvelden worden er met deze overvloed van regen er ook niet beter op, eigenlijk voor het eerst in 26 jaar... :shock:

NatasjaH

Berichtdoor NatasjaH » 12 jan 2015 12:51

Ik sluit me aan bij Jantien.
Gelukkig heb ik nog wel een mooi stukje gras, maar het gaat nu wel erg hard nu mijn dames zo aan het ploegen en eten zijn.
En dan al die regen.....pffff er blijft zo inderdaad niets over.
Moet de boel straks misschien ook maar in twee stukken gaan verdelen en dan wat bijzaaien en er moet nog een nieuw stuk met graszoden komen.
Maar ik zie dat nu veel mensen met de zelfde problemen zitten.
Dus gedeelde smart is halve smart.

Swoentje

Berichtdoor Swoentje » 12 jan 2015 15:46

Mijn dames hebben ook een hele flinke wei, maar die begint op het moment ook flink te slijten. Ach ja, in het voorjaar zetten we dan weer wat stukken af met gaas, waar we dan bijzaaien (of omspitten en helemaal opnieuw beginnen). Ik heb zijdehoenders, dus een stukje gaas van 60 cm is dan voldoende.

Vorig jaar had ik er niet zo'n last van, maar ik heb nu de winter door nogal wat meer hennen aangehouden, en mijn man heeft met zijn slimme (NOT) hoofd de wei voor de winter nog even lekker kortgemaaid.......en dan wil het wel hoor!

jantien

Berichtdoor jantien » 12 jan 2015 15:57

Swoentje schreef: Vorig jaar had ik er niet zo'n last van, maar ik heb nu de winter door nogal wat meer hennen aangehouden, en mijn man heeft met zijn slimme (NOT) hoofd de wei voor de winter nog even lekker kortgemaaid.......en dan wil het wel hoor!

Denkt ie ook zijn best te hebben gedaan :lolbord:

Inkelemekinkie

Berichtdoor Inkelemekinkie » 12 jan 2015 15:58

Hoi Swoentje,

Begrijp ik goed dat ik wanneer ik zo min mogelijk maai (24m2 gras) ik minder kans maak dat de 4 kippen mijn "gazon" ruïneren?
Maar dan komt er meteen een tweede vraag bij mij op. Kunnen kippen teken krijgen? Ik houd het gras extra kort zodat er zo min mogelijk teken in zitten.
Natuurlijk, de groeten van Inkelemekinkie.

Terug naar “Huisvesting”