grasveldje kaalgevreten.....

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
tukker
Land: ned
M/V: M

Re: grasveldje kaalgevreten.....

Berichtdoor tukker » 14 jan 2015 17:35

Ik heb mijn kippen in een grote afgezet stuk land gehad, maar dat deed alleen in de maanden als het gras groeide.
In de wintermaanden hebben ze gewoon een kleinere ren.

jantien
Land: nederland
M/V: V

Berichtdoor jantien » 14 jan 2015 18:01

[quote="]Kunnen kippen teken krijgen? Ik houd het gras extra kort zodat er zo min mogelijk teken in zitten.
Natuurlijk, de groeten van Inkelemekinkie.[/quote]

Ik heb nog nooit een kip met een teek gehad :mrnono:

BarnieAussieChickie
Land: Nederland

Berichtdoor BarnieAussieChickie » 14 jan 2015 23:17

Bedankt voor alle reacties! Ik ben dus inderdaad niet de enige.....De grond kan hier ook het vele hemelwater niet meer verwerken, het staat niet blank, maar op sommige plekken een soort pulp met onherkenbaar droog gras. Ik zal dus eerst er beluchtingsgaten in moeten prikken. En als ik graszoden wil leggen (zag trouwens vandaag dat de graszoden in het park waar ik vaak loop goed zijn aangeslagen, en die zijn vlak voor de vorst neergelegd!!) dan moet ik eerst een stukje omploegen.
Ben een beetje bang dat graszaad in januari te langzaam opkomt en kipbestendig is....

buldog
Land: Friesland
Contacteer:

Berichtdoor buldog » 15 jan 2015 08:52

Alles wat je nu doet is zonde van je centen en al het werk.
Vanaf half april tot eind mei kun je beginnen met zaaien als je een nieuw gazon wilt aanleggen. Doe dit alleen als de temperatuur boven de tien graden uitkomt. De koude nachten kunnen ervoor zorgen dat het gras niet goed kiemt, daarom kun je er ook voor kiezen om in de nazomer (half augustus tot eind oktober) te zaaien.
Ook gras zoden leggen heeft nu geen zin omdat het gras pas zal gaan groeien en dus ook gaan aanslaan bij temperaturen boven de 15 graden.

Trea
Gebanned
Land: Nederland

Berichtdoor Trea » 15 jan 2015 11:59

@BAC, Je zou ook kunnen overwegen om op een deel van je vroegere gazon houtsnippers te maken. Dan hoef je zelf niet door het zand. Ik meen dat voor kippen houtsnipers een heel geschikt zijn. Als je helemaal geen gazon meer doet omdat je tuin daar eigenlijk te klein voor is met 4 kippen, dan kun je ook nog een grintpad met rivierkiezels of een schelpenpad aanleggen.

Martine M
Land: Belgie
Contacteer:

Berichtdoor Martine M » 25 jan 2015 14:23

Ik zie dat ik niet de enige ben met dat probleem, hier hebben ze ook meer dan genoeg uitloop ruimte en het gras is ook helemaal kaal gevreten, ik heb enkele weken geleden dan ook besloten de helft af te zetten, ze hebben nu dus minder uitloop maar nog ruim genoeg ik denk dat ik anders helemaal niets meer over hou van het gras. Als je van ver er op kijkt dan heb ik toch nog een groene schijn dus ik hoop dat die dan weer goed komt als het gras gaat groeien. De grond is daar ook erg nat inderdaad.
Ik had vorig jaar in het achterste stuk weidegras gezaaid maar dat was heel veel klavers die dan overheerste dus ik denk dat ik in april ook grasmatten ga bij leggen op de stukken waar er ehct niets meer staat, daar ik ergens las dat je kippen op vers gezaaid gazon maar pas na 8 maanden er op zou mogen laten. :crazyeyes:

kippen lover

Berichtdoor kippen lover » 25 jan 2015 17:10

Ik heb het opgegeven om telkens terug gras te zaaien want dit eten ze toch altijd op. Nu heb ik sinds oktober meer planten geplant in de rennen en heb er een laagje haksel over de grond gelegd en dit vind ik een groot succes! Ze vinden het ook zalig om er in te graven :gulzig:
Het haksel zorgt ook voor een gezonde grond :duimop:

RamonVasbinder

Berichtdoor RamonVasbinder » 27 jan 2015 23:03

Voor de moment gaat het ook niet zo goed met gras en kippen... Mijn kippen hebben niets van gras maar ze mogen wel rondlopen op een paar hectaren wat ik dan weer goed maak met hun maar dit voorjaar verhuizen ze naar de kippenweide waar ze zeker genoeg plaats gaan hebben, trouwens die weide is in twee gedeeld voor als het gras op is ivm met mijn ganzen

Terug naar “Huisvesting”