kippenren bodem vraag

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
flowy
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2015 17:56
Land: Utrecht
M/V: V

kippenren bodem vraag

Berichtdoor flowy » 19 mar 2015 18:39

hallo,
ik ben nieuw hier en eigenlijk omdat ik een vraag heb.


ik heb dus kippen (duh), tot vandaag had ik er 6... helaas nu nog maar 5...
2 keer cochin. (zwarte en een blonde)
2 keer hollanskuifhoen kriel (zwart en duifgrijs)
1x (was dus 2 keer) noord hollands kriel (blond en bruin) blondje is er nu niet meer...

en ik heb natuurlijk een kippen hok. en nu komt het:
het is een standaard hok gekocht bij een tuincentrum. (achteraf een beetje spijt, zelf erg handig met hout maar op dat moment weinig geld en als nood 2 kippen moeten opvagen...)
en ik heb het stukje waar het op staat betegeld...
alleen nu met deze tegels blijf alle poep dus liggen. ik kan dus 1 keer in de 2 weken alles er uit schrapen met een krabber... terwijl ik er slecht bij kan.

en nu kan ik me herineren dat mijn ouders hun kippen juist niet op tegels hadden. maar gewoon op de aarde en een keer in de zoveel tijd alles om harkte en nieuw zand neer gooide.

want nu heb ik dus bloedluis....
en alles helemaal schoongemaakt, gebrand, gekalkt, tabak stengels gestrooit. en natuurlijk de kippen behandeld.
of blondie (ja ik geef alles een naam) daaraan is dood gegaan geen idee.
de dieren arts zei: lastig want ze was gewoon mager en ze kwakkelde al erg met haar gezondheid (snavel problemen, prolaps, legnood). ook weten we juist van deze kippen de leefdtijd niet dus... misschien was de luis net het laatste zetje... (dit zijn dus de opvang kippen, waar de kippen verslaving mee begon)
de rest doet het in ieder geval nog prima en behalve dat ik luisjes erg vies vind, ondervinden we dus geen last. (uiteraard wel behandeld want ik heb er zoiezo de kriebels van)


maar nu over de ren/hok...
ik wil hem nu dus op het gras zetten, natuurlijk blijft dat gras dan niet gras... maar ik ben dat geschraap een beetje zat... het is echt vies, het stinkt en blijft dus vochtig. (is ook slecht)

maja kan dat op gras/aarde? is zie bij foto's op internet verschillende dingen...
en hou ik dan dit hok?
want me hele tuin gaat zoiezo op de schop..
ik ga in mei een schutting plaatsen. tussen de buren aan de andere kant, daar staat nu een hekje)en dan komen er overal met uitzondering van het stuk gras tegels te liggen.
ben niet zo;n tuinierder blijk nu.. (gelukkig een tuin van 32 meter diep :P)
dus ik dacht misschien helemaal overnieuw beginnen?
en dan een hoger hok zelf maken zodat ik er in kan staan?
of misschien alleen een hekje om het hok? en dan de gehele strook gras laten gebruiken? dan kan iedereen gewoon staan. en dan zet ik de rennen gewoon open?
maar hoe zit dat dan met roof dieren? ik ben al een kip kwijt aan die "piep" kat van de buurvrouw...
(en ja deze is gewraakt!)
en dat op het gras? evenueel dan in 2e delen? 1 deel voor de ene periode en dan kan het gras aansterken en dan omwisselen? of isdat ijdele hoop?

dus nu weet ik het even niet meer...
ik ga proberen een foto van mijn hok te plaatsen...

flowy
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2015 17:56
Land: Utrecht
M/V: V

Re: kippenren bodem vraag

Berichtdoor flowy » 19 mar 2015 18:48

oke, apart ik lees net hier dat mijn kippen geen bloedluis kunnen hebben....
terwijl ik net bij de dierenarts vandaan kom....
met ongeveer voor 80,- an bloedluismiddelen...
handig...

maar wat hebben mijn kippen dan wel?
er zitten dus beestjes OP mijn kippen...
geen beestjes gevonden in het hok zelf...
maar echt op me kippen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11884
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: kippenren bodem vraag

Berichtdoor jantien » 19 mar 2015 20:11

Welke kleur hebben de beestjes op je kippen?
Bloedluis zit inderdaad niet op kippen tenzij....je een ENORME plaag hebt, maar dan zul je dat vanzelf gelijk merken omdat je dan zelf ook gelijk onder zit :mrgreen:

Kolnerke
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 aug 2014 19:19
Land: Nederland
M/V: M

Re: kippenren bodem vraag

Berichtdoor Kolnerke » 19 mar 2015 20:14

Google, ''beestjes op mijn kippen''

http://www.levendehave.nl/kennisbank/pl ... bij-kippen

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: kippenren bodem vraag

Berichtdoor brenda17 » 19 mar 2015 20:16

Je hebt ook veerluis, dat zijn langwerpige beetje beige beestjes die op de kip zelf zitten. Ze leven van een stofje van de veren.

Over de ondergrond. Je zou voor zand kunnen kiezen, gewoon een zand ondergrond. Gras is natuurlijk ook fijn voor de dieren. Sommige mensen hebben ook houtsnippers als ondergrond.
Met wat struikjes erin, een zandbak, etc. heb je al blije kippen.

Gebruikersavatar
HippeKip
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 apr 2014 19:32
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Gelderland

Re: kippenren bodem vraag

Berichtdoor HippeKip » 21 mar 2015 11:50

Ik heb sinds kort ook 2 kipjes en omdat ik ze wat eerder kreeg dan gepland heb ik ook maar zo'n prefab huisje gekocht. Ik heb deze ( op aanraden van degene van wie ik de kipjes heb overgenomen) op een betegeld gedeeltje gezet en er toen zand in gegooid. Ik heb wel eerst een verhoging/fundering gemaakt waar het hok opkwam. Hiervoor heb ik gewoon betonnen opsluitbanden gebruikt (bij iedere bouwmarkt voor zo'n 2 euro te koop) en die vlak op de vloer gelegd. Daardoor zou het onderste hout ook minder nat blijven bij regen en gaat het langer mee.

Inmiddels heb ik een losse grotere ren gebouwd en ben bezig met de verbinding tussen het hokje en de ren. Maar hier kunnen ze overdag lekker scharrelen veilig van onze buurkat en nu wordt het hok ook niet meer zo ondergepoept. Nu komt het lekker bij de plantjes terecht in de ren.

Wat betreft die beestjes, ik heb, ik dacht op de kippenpagina, de tip gelezen van iemand die op advies van haar dierenarts gewoon een drupje frontline (voor honden en katten) onder de vleugels van de kippen deed. Dat was wel een onofficieel advies, want het is niet getest op pluimvee. En ik zou het echt op een plekje doen waar ze zelf niet bij kunnen met de snavel, want dat spul moeten ze niet binnenkrijgen.

En even puur uit nieuwsgierigheid, hoe heb je die kat gewraakt dan? Krijg er een beetje een ongemakkelijk gevoel bij... :roll: :(

RdR
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 apr 2015 18:23
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Yerseke

Re: kippenren bodem vraag

Berichtdoor RdR » 05 apr 2015 17:21

flowy schreef:hallo,
ik ben nieuw hier en eigenlijk omdat ik een vraag heb.


ik heb dus kippen (duh), tot vandaag had ik er 6... helaas nu nog maar 5...
2 keer cochin. (zwarte en een blonde)
2 keer hollanskuifhoen kriel (zwart en duifgrijs)
1x (was dus 2 keer) noord hollands kriel (blond en bruin) blondje is er nu niet meer...


maar hoe zit dat dan met roof dieren? ik ben al een kip kwijt aan die "piep" kat van de buurvrouw...
(en ja deze is gewraakt!)
.


pardon? hoe bedoel je?

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: kippenren bodem vraag

Berichtdoor Jan Sch » 05 apr 2015 17:32

Bij mij lopen ook genoeg katten; maar heb er alleen problemen mee als ik nachts slaap; en ze zijn buiten aan het ruziën. Op de volière heb ik schrikdraad gemaakt, maar aan de kippen komen ze niet aan. Denk dat het veerluizen zijn; een bus 404 bij de Welkoop; en tegen bloedluizen wat slaolie op de zitstokken. Is goedkoper als naar de dierenarts. Voor de ontlasting zorg je dat de kippen op een zitstok zitten nachts en eronder een bak met een rooster erop. Zo dat ze niet meer aan eigen ontlasting aankunnen. Zo ben je een hoop ziektes voor een groot deel kwijt. Coccidiose en wormen verspreiden zich via de ontlasting.

Jannekeg
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mar 2015 22:33
Land: Nederland
M/V: V

Re: kippenren bodem vraag

Berichtdoor Jannekeg » 05 apr 2015 19:54

Hoe kom je aan een bak met rooster voor onder de zitstokken
En voor de kuikens?

RdR
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 apr 2015 18:23
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Yerseke

Re: kippenren bodem vraag

Berichtdoor RdR » 05 apr 2015 20:03

Jan Sch schreef:Bij mij lopen ook genoeg katten; maar heb er alleen problemen mee als ik nachts slaap; en ze zijn buiten aan het ruziën. Op de volière heb ik schrikdraad gemaakt, maar aan de kippen komen ze niet aan. Denk dat het veerluizen zijn; een bus 404 bij de Welkoop; en tegen bloedluizen wat slaolie op de zitstokken. Is goedkoper als naar de dierenarts. Voor de ontlasting zorg je dat de kippen op een zitstok zitten nachts en eronder een bak met een rooster erop. Zo dat ze niet meer aan eigen ontlasting aankunnen. Zo ben je een hoop ziektes voor een groot deel kwijt. Coccidiose en wormen verspreiden zich via de ontlasting.


zo simpel, handig om te onthouden :)
bak bij voorkeur van kunststof denk ik.. makkelijk uit te spoelen


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten