hoeveel kippen ?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
kelly87
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2016 22:20
Land: belgie
M/V: V

hoeveel kippen ?

Berichtdoor kelly87 » 20 apr 2016 22:47

hallo allemaal

binnenkort ga ik kipjes halen ik had in gedachten voor krielkippen . het nachthok is 2 meter op 2 meter en 175 hoog .
de ren is 250 breed op 400 lang en 180 hoog .
nu ik heb 3 vragen .
1: hoeveel kriel kipjes kan ik hier in houden ?
2: welke soorten kriel kipjes mogen samen ( vreedzaam ) leven ?
3: om toch iets van groen te hebben in de ren welke struiken of plantjes mag ik er in zetten dat zeker geen kwaad kan voor de diertjes ?

alvast bedankt

Tuinkipjes
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 apr 2014 18:38
Land: Nederland
M/V: M

Re: hoeveel kippen ?

Berichtdoor Tuinkipjes » 25 apr 2016 18:45

Je nachthok is erg groot t.o.v. de ren. De ren is dus de beperkende factor. Om de kippen zoveel mogelijk leef/scharrelruimte te geven zou ik voor twee, maximaal drie krielkippen gaan.

Je kunt wel bij elkaar zetten zolang ze voldoende ruimte hebben, rustige rassen bij elkaar zetten geeft de grootste kans op succes.

Zolang er voldoende te scharrelen is blijven ze vanzelf van de niet-eetbare planten af. Paar eetbare planten ertussen en dan kan de rest weinig kwaad.

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 859
Lid geworden op: 20 feb 2012 19:57
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Hoevelaken

Re: hoeveel kippen ?

Berichtdoor Mark » 25 apr 2016 19:21

Als ik jou was, zou ik ook gaan voor de kleinste rassen. Een ras zoals de serama of chabo.

Succes in iedere geval ;)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: hoeveel kippen ?

Berichtdoor Trea » 25 apr 2016 21:48

In een kleine ren heeft het geen nut om planten in te zetten. Alles wat eetbaar is eten ze op en alles wat niet goed eetbaar is gaan ze misschien van eten of pikken als ze honger krijgen.

Als je er graag struiken in wil zetten kun je de onderste 50 cm beschermen met gaas.

Tuinkipjs heeft gelijk dat de ren klein is tov het hok. Je kan als je een stuk gaas of raam maakt in het hok die ruimte deels meetellen bij de ren. Dan kom je op ca 12 meter loopruimte. Daar kun je dacht ik toch wel 3 grotere krielen of 4-6 kleine krieltjes in houden. Als je gaat voor het maximum aantal dan is het wel beter de kipjes ook dagelijk even vrij te laten in de tuin zodat ze ook nog wat in het groen kunnen scharrelen.

Gebruikersavatar
Pumi
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 sep 2008 13:35
Land:
M/V: V
Contacteer:

Re: hoeveel kippen ?

Berichtdoor Pumi » 29 apr 2016 09:12

wij hebben 2 ramen in ons kippenhok gemaakt en die gebruiken ze nu overdag ook zeker als ruimte (ondanks dat ze >500m2 hebben) zeker als het hier regent zitten ze gezellig grotendeels binnen, sommige ook stok, sommige scharrelen lekker rond.

Dus advies is idd raam in je binnenhok maken, indien mogelijk niet op de zon kant, want dan wordt het te snel warm in het hok.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: hoeveel kippen ?

Berichtdoor Trea » 29 apr 2016 11:04

Aanvulling op Pumi:
Raam aan de zonkant kan wel. Meest ideaal is een raam van gaas met een voorzet- of schuifraam.

Als je een vensterraam maakt moet je wel in de zomer goed ventileren, en zonwering maken. Bv. even met witkalk insmeren. Dat houdt de hitte weg in de zomer en was je daarna zo weer weg. In de winter is een raam op het zuiden juist heerlijk en gezond voor de kippen.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten