Gedrag in kleine ruimte vs grote ruimte

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
happybird
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 apr 2014 08:41
Land: Nederland
M/V: M

Gedrag in kleine ruimte vs grote ruimte

Berichtdoor happybird » 23 dec 2017 14:38

Hallo allemaal,

Ik constateer nogal apart gedrag bij mijn kippen. Ik heb 5 zijdehoenders (waarvan 2 denk ik hanen zijn), 1 Hollandse Kriel (ouwe dame) en nog twee grote barnevelders (hennen). Ze zitten in een ren van ongeveer 10 m2. Ze zitten nu ongeveer een half jaar bij elkaar en er is als ze in de ren zitten niks aan de hand. Twee keer per week mogen ze los in de tuin, zo’n 100m2 hebben ze dan tot hun beschikking. Als ze los mogen, beginnen ze onderling ineens agressief te worden. De kleine zijdehoenders vallen dan regelmatig de barnevelders aan. Met de hele groep op 1 zeg maar. Hoe kan dit? Komt dit misschien door de haantjes die dominanter beginnen te worden? De barnevelder heeft tot nu toch nog nooit verwondingen gehad, maar ik wil dit ook graag voorkomen. Ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Gedrag in kleine ruimte vs grote ruimte

Berichtdoor Fryske » 23 dec 2017 14:57

Een territorium kwestie denk ik! Als ze zo weinig los mogen wordt het nooit eigen denk ik?!

Moet zeggen dat 10m2 wel heel erg klein is voor zo'n groep kippen!

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Gedrag in kleine ruimte vs grote ruimte

Berichtdoor Eljeehaa » 23 dec 2017 18:55

Het gebeurt nogal es bij verscillende diersoorten, dat in het hok / verblijf een andere rangorde bestaat dan op een "nieuw" terrrein, en inderdaad, bij haantjes geldt, dat ze zich dan extra willen bewijzen. En dat is maar goed ook. Het horen "de baasjes te zijn". (Ik zou nou een opmerking kunnen maken over die goeie ouwe tijd :twisted: , maar dat durf ik nie .... :gutgut: ).
Dat ze er dan "allemaal" op af vliegen is typisch kip: bang om hun plaatsje in de rangorde te verliezen.

Er is dus niks mis met het gedrag van je kippen. Wij mensen vinden het vreemd misschien. Maar ook al gedragen we ons soms zo ;) .... we zijn het niet .... :?: :mrnono:

Gewoon toelaten .... wordt vanzelf wel beter.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Gedrag in kleine ruimte vs grote ruimte

Berichtdoor jantien » 24 dec 2017 08:56

Waarom 8 dieren op 10m2?
En maar twee keer per week de benen mogen strekken?
Die zijn gewoon gefrustreerd en dat komt er dus uit als ze eens naar buiten mogen :(

happybird
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 apr 2014 08:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Gedrag in kleine ruimte vs grote ruimte

Berichtdoor happybird » 24 dec 2017 09:28

Bedankt Fryske en Eljeehaa voor de reacties. Nu snap ik het gedrag inderdaad. De reacties over de ruimte had ik al verwacht. Ik heb afgelopen zomer een aantal kuikens uitgebroed, waaronder een groep zijdehoenders. Ik wilde graag 2 hennen houden, maar het verschil is niet te zien. Daarom heb ik er 5 gehouden en als ik het geslacht zeker weet gaan er 3 weg. Dus uiteindelijk blijven er 5 kippen over op de 10m2 met 2x per week de mogelijkheid om los te lopen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Gedrag in kleine ruimte vs grote ruimte

Berichtdoor Fryske » 24 dec 2017 10:07

Zelfs een vrij uitloopkip heeft wettelijk recht op 4 m2 per kip. Elke dag! Een ren (tijdelijk) groter maken is dan mijn advies in dit soort situaties!

happybird
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 apr 2014 08:41
Land: Nederland
M/V: M

Re: Gedrag in kleine ruimte vs grote ruimte

Berichtdoor happybird » 24 dec 2017 10:27

Dat klopt inderdaad. Maar als je rekent hoeveel ruimte mijn kippen gemiddeld ter beschikking hebben met het huidig aantal kippen, is dat: ((10/8)*5 + (100/8)*2 )/7 = 4,46 m2 per kip. Oftewel, vrije uitloop kippen :gutgut:

Maar even zonder gekheid, er komt meer ruimte bij hoor. Ik ga binnenkort verhuizen en dan komt er een grotere ren voor de kippen. Dan mogen de 5 overgebleven kippen een ruimte van 20 m2 delen. Of ze daar ook los kunnen lopen is nog even de vraag.

Kritisch zijn op de ruimte/huisvesting vind ik heel goed! Hiermee dagen we elkaar uit om de verzorging van onze huisdieren zo goed mogelijk op orde te hebben :duimop:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gedrag in kleine ruimte vs grote ruimte

Berichtdoor Trea » 24 dec 2017 12:48

Een gewone vrije uitloop krijgt maar 1 m2 buitenruimte. Een biologische kip 4 m2.
Dus je kippen zijn 7 x per week vrije uitloop.

Voor de eierindustrie is het niet van belang of de kippen een gelukkig en stressvrij leven krijgen. Daar gaat het vooral om de belegde boterham van de boer. De vet belegde boterham van de handelaar, de grootgrutter en de voedingsindustrie. En de zuinige nederlanders die liever niets te veel betalen voor een eitje.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Gedrag in kleine ruimte vs grote ruimte

Berichtdoor Fryske » 24 dec 2017 13:08

Een vrij uitloop moet verplicht! 7 dagen per week, naast hun binnenruimte, 4 m2 per kip buitenruimte hebben waar ze vrij kunnen scharrelen. Vandaar dat het ook heet ' Vrije UITloop' kip!

Zelfs voor even is de ruimte gewoon te klein en zeker niet gelijk aan vrije uitloopkippen! Juiste info geven Trea.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Gedrag in kleine ruimte vs grote ruimte

Berichtdoor Fryske » 24 dec 2017 13:12



Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten