Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Yov
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2018 18:57
Land: BElgie
M/V: M

Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Berichtdoor Yov » 09 apr 2018 07:15

Hallo,

Ik ben al even aan het uitkijken om wat kippen in de tuin te houden om mij te helpen met het wieden (van de vroege onkruidscheuten) en het bestrijden van rupsen/slakken. Het is dus mijn bedoeling om de kippen het meeste van de tijd los te laten lopen in de tuin. Mijn oog is gevallen op de Chabo soort. Een klein formaat kip dat toch weer helemaal anders is als de "standaard" rassen dat je vandaag in de vlaamse tuinen ziet rondwandelen! Dit spreekt mij wel aan! Hiervan is het plan om 3 hennen te houden en eventueel 1 haan. (deze zouden relatief stil zijn?)

In verband met het nachthok heb ik heel wat rondgekeken en gelezen en eigenlijk is er mij niets bevallen van de hokken die je in de winkel kan halen. 1 zelf bouwen in betonplex was een optie die mij aansprak maar dit oogt dan ook weer niet zo mooi in de tuin !

Uiteindelijk heb ik gekozen om toch maar een tuinhuis te zetten (was ook hoog nodig!) en het kippenhok hierin te bouwen!

Afbeelding

Ik probeer voornamelijk de aanwezigheid van ongedierte te tackelen. Bloedluis of andere luizen wil ik absoluut niet in het tuinhuis! Hiernaast is geur ginder ook zo veel mogelijk te vermijden! Hiervoor heb ik gekozen voor een volledig open opstelling. Dwz, Alle wanden zullen in gaas dicht gemaakt worden. dus geen donker afgesloten kot maar een kot dat volledig met het tuinhuis geventileerd is en veel licht doorlaat (bloedluis heeft hier een hekel aan toch?) verder kan in het huidige plan elke plank, legnest,... uit het kot verwijderd worden zodat enkel de bodemplaat overschiet. Hierdoor kan ik deze grondig reinigen. de onderste latten in het donkerder hout getekend zullen vooruit kunnen scharnieren en het grijze gedeelte zullen 2 deurtjes zijn die open kunnen. Rond de deuren zit een opening van 1cm waardoor hier ook genoeg lucht en licht doorkan om bloedluizen geen kans te geven. Totaal afmeting nu is 150l x 80b x 60h. Het hok word op hoogte 70cm gehangen voor onderhoud te vereenvoudigen. (Rugpatient) Op deze manier kan hier nog een kruiwagen onder gereden worden.

Ik zit nog met het probleem van de zitstok en de legplank. Ik wil de zitstok pendelend ophangen aan 2 m8 Tige Filetée en zo enkele cm van alle wanden blijven. Hieronder wil ik een mestplank terug om het onderhoud eenvoudig te houden. Maar wat zijn zowat de minimum afstanden tot het dak / muur en mestplank die ik moet aanhouden voor deze kleine kip?

mvg,

Yov

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Berichtdoor Trea » 09 apr 2018 21:44

Veel van het ontwerp is goed bedacht, maar ik heb nog wel een paar opmerkingen.

Ervaring met kleine krielen heb ik wel maar ik heb geen Chabo krielen. Dus hoop ik dat er ook nog iemand met chabo's gaat reageren.

1.
Bloedluis moet je altijd blijven controleren. Je kan denk ik geen hok maken waar het niet in kan komen. Veel maatregelen zullen wel helpen en eraan bijdragen dat je niet snel een ernstige bloedluisbesmetting gaar krijgen. Als je toch bloedluizen krijgt helpt diatomeeenaarde prima.

Zorg dat dat de kippen en met name de haan voldoende ruimte heeft rondom. Vrij van de wanden. Maak je de zitstok over de 1.50 lengte? Dat is ruim genoeg voor 4 kipjes. Ook voor 6 trouwens.

2
Het is fijn als de zitstokken hoger komen dan de legnesten (algemeen) en dat de ruimte van de stok naar het plafond heel royaal is ivm het op de stok springen. Ik zou min. 50 cm aanhouden tussen de zitstok en het plafond. De hoogte in je plan zul je dus flink moeten vergroten.

3
De legnestjes zou ik met een schuin 'dakje' maken als je niet wil dat ze daarop gaan zitten poepen.

4
Als je het hok maakt met stevig dubbeltjesgaas/ martergaas en een automatisch kippenluikje maakt kunnen de kippen straks veilig slapen. Je kan natuurlijk ook zelf het hokje open doen en sluiten. Maar je zult merken dat je daardoor niet altijd vrij bent om van huis te gaan.

En tot slot nog een vraag:
Waar zet je straks het eten en drinken?

Yov
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2018 18:57
Land: BElgie
M/V: M

Re: Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Berichtdoor Yov » 10 apr 2018 07:46

Dag Trea,

Bedankt voor je antwoord!

Trea schreef:1.
Bloedluis moet je altijd blijven controleren. Je kan denk ik geen hok maken waar het niet in kan komen. Veel maatregelen zullen wel helpen en eraan bijdragen dat je niet snel een ernstige bloedluisbesmetting gaar krijgen. Als je toch bloedluizen krijgt helpt diatomeeenaarde prima.

Zorg dat dat de kippen en met name de haan voldoende ruimte heeft rondom. Vrij van de wanden. Maak je de zitstok over de 1.50 lengte? Dat is ruim genoeg voor 4 kipjes. Ook voor 6 trouwens.

Het volledig kunnen verwijderen van alle stukken waardoor ik enkel met een lege plank als bodem overblijf hoort bij het controle plan ;)! Alsook zal ik de kanten waar het tuinhuis uit planken bestaat zo ver mogelijk afkitten!

De bedoeling is om idd 1-1,5meter te gaan gebruiken voor de stokken.

Trea schreef:2
Het is fijn als de zitstokken hoger komen dan de legnesten (algemeen) en dat de ruimte van de stok naar het plafond heel royaal is ivm het op de stok springen. Ik zou min. 50 cm aanhouden tussen de zitstok en het plafond. De hoogte in je plan zul je dus flink moeten vergroten.


Zoals je kan zien zit ik met een raam net op die vervelende plaats... linkse muur zal ook een raam zitten maar deze wand kan ik eventueel verplaatsen! Mocht dit gebeuren word het volledige kot fors de hoogte in getrokken ! Zo niet dan is eventueel een "nood" oplossing om enkel de linkse kant omhoog te brengen en daar 2 zitstokken van 70 cm te voorzien. Maar ik heb begrepen dat kippen het fijn vinden om met zen allen op 1 stok te gaan zitten.

Trea schreef:3
De legnestjes zou ik met een schuin 'dakje' maken als je niet wil dat ze daarop gaan zitten poepen.


De nestjes zijn schuin. Maar dit is niet goed zichtbaar. Ik heb dit wel beperkt tot 2cmhoogte - 20cm lengte. Misschien niet genoeg?

Trea schreef:4
Als je het hok maakt met stevig dubbeltjesgaas/ martergaas en een automatisch kippenluikje maakt kunnen de kippen straks veilig slapen. Je kan natuurlijk ook zelf het hokje open doen en sluiten. Maar je zult merken dat je daardoor niet altijd vrij bent om van huis te gaan.


Bedoeling is idd om stevig gaas te gaan gebruiken. Het automatisch sluiten heb ik enkele onderdelen voor besteld en er komt een DIY oplossing! ;)

Trea schreef:En tot slot nog een vraag:
Waar zet je straks het eten en drinken?


Eten drinken eerste plan was binnen. Maar dit geeft weer een bende die ik kan missen in het tuinhuis dus dit komt allemaal buiten te staan !

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Berichtdoor Trea » 10 apr 2018 20:53

eventueel een "nood" oplossing om enkel de linkse kant omhoog te brengen en daar 2 zitstokken van 70 cm te voorzien. Maar ik heb begrepen dat kippen het fijn vinden om met zen allen op 1 stok te gaan zitten.
Dit lijkt mij een prima oplossing. Op 2 stokken kan prima.
Het dakje op de legnesten kun je denk ik beter een iets grotere hellingshoek geven.

Yov
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2018 18:57
Land: BElgie
M/V: M

Re: Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Berichtdoor Yov » 29 apr 2018 10:47

Bedankt Trea voor je reply!

na beraad en overleg toch besloten om het hok buiten te maken... In het tuinhuis ziet de vriendin niet zitten wegens gevaar voor geurhinder binnen... Terug naar de ontwerptafel! Ik heb reeds 2 dames en 1 heer die in een tijdelijk onderkomen zitten! Foto volgt!

Yov
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2018 18:57
Land: BElgie
M/V: M

Re: Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Berichtdoor Yov » 30 apr 2018 08:48

Aanschouw het nieuwe hok;

Afbeelding

Als ik dit vergelijk met het huidige hok waar de diertjes nu inzitten is dit "overkill" maar dit komt alleen maar de luchtkwaliteit in het hok ten goede denk ik. Ook de hoogte boven de stok is wat veel maar hier zou ik in de winter een warmteplaat in hangen zodat de kam van de haan niet kan bevriezen. Verder komt dit hok ook weer 70-80cm boven de grond gemonteerd voor onderhoud. De donkere plank onderaan van 100mm kan vooruit weg geklapt worden voor eenvoudig onderhoud. De deuren zijn oor de tekening nu even achterwege gelaten.

Het hok word uit de volle zon opgesteld en zal om deze reden ook enkele ramen krijgen. Of in de deur of in het dak.

De zitstok word terug pendelend opgehangen en ik meet ongeveer 80cm zitruimte. Ook dit is weer overkill! de dames en heer zitten momenteel in een hok van 60cm breed en nemen met zen drie slechts het midden van de stok zo een 35-40cm in beslag!

Legnest staat niet op de tekening Ik experimenteer eerst met open nesten en gesloten nesten om te kijken wat ze het liefst hebben! Eten en drinken kan in deze opstelling ook nog binnen geplaatst worden!

Dit zijn ze dan; Chabo wit zwart gepareld. Ik vermoed wel dat ik de langpoot variant gekregen heb. Iemand met ervaring die dit kan bevestigen ?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Berichtdoor Jan Bollen » 30 apr 2018 11:12

Ik vind dat ze mooi dicht bij de grond staan. Langpoot is zo.

Afbeelding

Yov
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2018 18:57
Land: BElgie
M/V: M

Re: Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Berichtdoor Yov » 30 apr 2018 12:24

Jan Bollen schreef:Ik vind dat ze mooi dicht bij de grond staan. Langpoot is zo.

Afbeelding


Dag Jan,

bedankt voor de reply! Ik kan je foto helaas niet zien? Vermoedelijk werken de facebook links hier niet?

Ik heb wel een betere foto nu ze op het terras staan.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Berichtdoor Fryske » 30 apr 2018 14:37

Kortbenig lijkt mij.

Yov
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2018 18:57
Land: BElgie
M/V: M

Re: Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Berichtdoor Yov » 06 mei 2018 18:59

Het hok krijgt vorm! Helaas door drukte ligt alles wat stil nu... foto’s volgen!

Ik merk dat het uitstekende vliegers zijn als ze dit willen! Ik speel met het idee op de inhang van hun hok (1 meter van de grond!) niet te voorzien van een trapje! Als een soort ultiem afweer voor de vos en andere rovers! Ik heb ze hier inmiddels al gekkere toeren zien uithalen waarbij ze met 1 sprong/ vleugelslag veel hoger geraken!


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten