Kippenhok op de koer

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
mondesi
Land: Belgie
M/V: M

Kippenhok op de koer

Berichtdoor mondesi » 27 apr 2018 23:43

Hallo

Wij wonen in het centrum van Brussel en zouden toch kippen willen nemen. We hebben boven een groot terras - geen optie - maar beneden hebben we een koer die we toch niet gebruiken.
Er zijn twee putten vol lavasteen (van vorige eigenaar die er vissen in wide) maar voor de rest is heel de koer dus beton.
Denken jullie dat het dan mogelijk is om daar een kippenren te zetten? Ik zou die putten kunnen vullen met aarde en wat gras zaaien, maar megagroot is dat niet. Kunnen kippen leven op beton? Pikken ze hun snavel dan niet kapot? Moeten we dan stro ofzo leggen? Of hun eten in een speciale bak? Sowieso zullen we een houten kippenren kopen waar ze in kunnen slapen.

Bedankt voor jullie advies. Als jullie het echt afraden omdat het niet leefbaar is voor de kippen zullen we het uiteraard niet doen.

Kippenren zou op onderstaande foto in hoek rechtsachter komen en die eerste put met lavasteen zouden we bvb kunnen vullen met aarde en gras zaaien.

Afbeelding

Trea
Account gedeactiveerd
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok op de koer

Berichtdoor Trea » 28 apr 2018 01:47

Je kan er best iets leuks van maken voor 2 gewone of een stel krielkipjes denk ik. Hoe groot is die binnenplaats? Komt er ook zon?

Je zou bv. een bak kunnen vullen met zand (krabbelen of zandbad) en een bak met tuinaarde voor een struik of zo (beschutting). Je kan er eventueel nog een extra bak opmaken die je vult met bio- tuinaarde waar je gras en kruiden inzaait en dan afdekt met dubbeltjesgaas om van te eten (anders krabben de kippen alles kapot). Verder zou ik er nog een paar flinke takken inleggen.

Op het beton kun je eventueel nog een laagje zand strooien.

Frankkip
Land: nederland
M/V: M

Berichtdoor Frankkip » 28 apr 2018 06:52

Komt er zon ? of is het een schaduwplek ? Je zou het ook erg goed moeten zuiver maken i.v.m.stank.

Isabel
Land: Nederland
M/V: V

Berichtdoor Isabel » 28 apr 2018 08:41

Het is al geschreven, de plek van het hok is erg belangrijk in verband met de zon.
Bedenk wel met gras dat dat binnen korte tijd waarschijnlijk op is gegeten door de kippen. :mrgreen:
Ik zou de bakken met tuinaarde vullen en struiken en of boompjes plaatsen: hebben de kippen gelijk een goede bescherming van bovenaf. Verdwaalde roofvogel in Brussel..? :-D
Je zou ook zelf nog bakken met planten kunnen plaatsen: bij mij zitten ze ook vaak in die bakken te neuzen. Zijn namelijk vreselijk nieuwsgierige dieren.
En vergeet niet een bankje voor jezelf te plaatsen: met een kopje koffie erbij, is het heerlijk genieten van de kippen. :-)

Hier kan je nog meer vinden over de huisvesting:
viewtopic.php?f=28&t=23554

Terug naar “Huisvesting”