Zwevende legnesten

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
vantijn
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 jul 2016 15:46
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zuid Holland

Zwevende legnesten

Berichtdoor vantijn » 29 apr 2018 08:38

Voor het (her)bouw van een verblijfplaats voor de toekomstige dames hier wil ik wat vragen. Denken jullie dat het mogelijk is om zwevende legnesten te gebruiken. Ik had zelf bedacht om wat grote emmers te gebruiken die ik hier heb liggen. Het zijn emmers met een diameter en hoogte van 30 cm. Maar nu komt het, die wil ik zwevend ophangen aan vier touwtjes per emmer. Ze komen naast elkaar dus bieden wel wat stabiliteit. Op die manier hoop ik te voorkomen dat er snel luizen in de nesten komen. En de plastic emmers zijn eens in de zoveel tijd makkelijk schoon te maken.

Denken jullie dat ze de emmers zullen gebruiken als ik die een cm of 30 boven de grond hang aan vier touwen? Ze zullen niet vallen maar wiebelen misschien wel een beetje.

Bedankt,

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Zwevende legnesten

Berichtdoor jantien » 29 apr 2018 09:07

Ik denk niet dat de kippen daar hun eitje gaan leggen :mrnono:
Daarbij, de luizen kunnen ook via de touwtjes in de emmer komen dus daarvoor hoef je het al helemaal niet te doen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Zwevende legnesten

Berichtdoor Fryske » 29 apr 2018 09:39

Een hen wil juist een stabiele, veilige plek. Zoek anders eens op bloedluisbakjes. Zelf gebruik ik diatomeeenaarde. Dat werkt ook heel goed om bloedmijt, luis, etc. tegen te gaan.

vantijn
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 jul 2016 15:46
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zuid Holland

Re: Zwevende legnesten

Berichtdoor vantijn » 29 apr 2018 10:18

Ai, het leek me juist zo praktisch met schoonmaken en voor mijn gevoel weinig verstopplaatsen voor de luizen. Ik heb de plank waar de emmers aan hangen al op oliebakjes staan. De luizen kunnen niet via de grond, muren of plafond erbij komen. Alleen via de kippen zelf..
Maar als ze erin gaan zitten zullen de emmers wat gaan wiegen. Ze hangen vrij stabiel maar helemaal stil zal ik ze niet krijgen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zwevende legnesten

Berichtdoor Trea » 29 apr 2018 10:39

Als je toch emmers gaat ophangen. Dan zou ik ook een alternatief bieden. Kippen kiezen dan zelf wat ze het fijnste vinden.

Zelf strooi ik altijd een dun laagje zand gemengd met diatomeeenaarde onder het strooisel. Samen met tabakstelen en af en toe wat lavendel (preventief) werkt dat bij mij tot nu toe prima.

Met controlerolletjes of met een zaklamp (snachts op de kippen/zitstok) kun je in de gaten houden of je bloedluizen in het hok hebt.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Zwevende legnesten

Berichtdoor jantien » 29 apr 2018 11:12

Kippen zullen echt niet in wiebelende emmers gaan vliegen.....

vantijn
Berichten: 72
Lid geworden op: 27 jul 2016 15:46
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zuid Holland

Re: Zwevende legnesten

Berichtdoor vantijn » 29 apr 2018 11:44

Ja dat had ik me ook al bedacht. Een toom van 7 hennen en een haan (hopelijk) en dan drie legnesten in de vorm van een emmer en 1 houten. Mochten ze de emmers niks vinden ruil ik ze om voor een stabielere constructie. Eerst ga ik de emmers zo stabiel mogelijk ophangen. Ze komen zo schuin te hangen zodat de bedding er niet te makkelijk uitloopt.

Ik ben benieuwd en laat het resultaat weten. Als het lukt post ik hier de foto's als ik klaar ben.

Binnen drie tot zes weken komen de dames deze kant uit. Het zijn Barnevelders van een fokker uit de buurt.

Bedankt,


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten