Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor Isabel » 01 nov 2018 18:55

Owh, geweldig: die lompe, rennende dames! En dan die geluidjes... :ilove:

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor moriarty » 01 nov 2018 23:15

Wat een mooie dieren zeg... En inderdaad die geluidjes :ilove:

Gebruikersavatar
M altispinosus
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor M altispinosus » 06 nov 2018 16:25

Bedankt Isabel en moriaty, die geluidjes maken ze regelmatig en ik vind het persoonlijk erg leuk klinken. Ze kletsen wat af onderling :gossip:

Afbeelding
Steuntjes voor de 18mm dikke onderplaat waterpas gezet.

Afbeelding
De zijkanten week iets uit elkaar. Spanband aan de onderzijde, horizontale balk tegen de plaat, klem tussen de vertikale balken en langs buiten vast geschroefd. Aan de achterkant van de blak zijn ook steuntjes gemonteerd waar de plaat op rust.

Nu loop ik een beetje vast hoe nu verder en was ik benieuwd naar jullie gedachten. Dit was mijn idee

Afbeelding

- Het doel is een rat/ roofdier vrije ruimte/nachthok. Gaas aan de bovenzijde van het hok tegen de golfplaaten aanspannen. Aan de binnenzijde dan rondom vast zetten met latjes.

- Ratten geen ruimte bieden tot onderdak en voer. Op het moestuincomplex hebben we ratten en ik wil zo veel mogelijke preventieve maatregelen nemen.
Niks op de grond muv zand. onderkant hok aan alle zijdes los van het zand. Voer in het nachthok aanbieden, wordt snachts dan afgesloten mbv automatisch hok afsluiter.

- Dieren niet op de tocht, niet te vochtig maar wel warm.
Kan ik open deurtjes gebruiken, balken 44*44 en die overspannen met gaas. 2 deurtjes van 100h en 75b?
ik wil het zo "open/licht" mogelijk houden. evt in de winter een plexiglasplaatje er tegen?

Is het dichtpurren van de open golfjes voldoende om te uit de tocht te houden? Alleen die golven die zich boven het nachthok bevinden of allemaal en dan ventilatie gaten boren?

Afbeelding
Er is ruimte voor een luik van 30*30cm dit is toch wel voldoende voor de brahma?
Loopplank 30 cm breed onder een hoek van 30 graden.

De witte kit tussen de planken was een ideetje van ons ma. Die vroeg wanneer ik de buitenkant ging kitten. Nou niet dus, waarop ze zei; "maar dat is toch mooi". Tja moeders hebben altijd gelijk, blijkt ook hier wel weer. :gulzig:

Afbeelding
kippen op stok voor het raam? ik wil gaan werken met een los en verplaatsbare zitstok en legnest. welke plaats is het meest geschikt voor legnest en zitstok?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

mvg Ronald

Gebruikersavatar
Martin&Leonard
Berichten: 1138
Lid geworden op: 27 mar 2005 20:13
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor Martin&Leonard » 06 nov 2018 17:36

Nou , ik heb clientèle die over een slechtere woonruimte beschikken. Echt heel fraai.

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor RodrigoCosta » 06 nov 2018 20:18

Ik zou er je werk van maken, ziet er heel goed uit. Wat betreft roofdiervrij maken zijn je plannen zo op het oog uitstekend. Ik zou dat uitvoeren, dan zit je goed. Kippen kunnen niet onder de mestplank komen op dat zand? Zo wel, is het wellicht nog een idee om een centimeter of 10 a 15 af te graven, gaas op de bodem te leggen en daar het zand weer overheen. Op die manier kan er ook niets een weg naar binnen graven.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor Roan12 » 06 nov 2018 20:26

Het paleisje wordt met de tijd steeds mooier! Prachtig :duimop:

Gebruikersavatar
M altispinosus
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2018 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor M altispinosus » 06 nov 2018 21:56

Martin&Leonard schreef:Nou , ik heb clientèle die over een slechtere woonruimte beschikken. Echt heel fraai.
Bedankt, maar uh, die klanten van jou lezen toch niet mee he? :gutgut:

Bedankt voor je reacties RodrigoCosta, Dan kan ik morgen verder met knutselen.

RodrigoCosta schreef:Kippen kunnen niet onder de mestplank komen op dat zand? Zo wel, is het wellicht nog een idee om een centimeter of 10 a 15 af te graven, gaas op de bodem te leggen en daar het zand weer overheen. Op die manier kan er ook niets een weg naar binnen graven.


Nee, ip kunnen de kippen dadelijk niet op de grond in het hok komen, of ik moet de deur van het huisje open laten. De mestplank is de bodemplaat van 1.05-1.76, hierop komen houtkrullen te liggen. Gedurende zonsondergang in het hok op net geen twee vierkante meter.
Overdag hebben ze dan 110m² zand/tuin tot hun beschikking. Daarnaast had ik een zandbad gepland onder het verhoogde IBC vat (onder de overkapping aan de rechterzijde). Hier wil ik een plek creëren waar ze "veilig" buiten kunnen zitten, maar uit de wind en regen. Een van de volgende projectjes, eerst het nachthok op orde brengen.

Ik wil mijn kippen zoveel mogelijk de ruimte geven. Ik kies daarom voor overdag zo vrij mogelijk en gedurende de nacht in het hok opgesloten. Dit betekend dat ze ip 110m² tot hun beschikking hebben, dit zal komend jaar halveren. Dit zal dan beplant worden en afgeschermd worden van de kippen. De andere helft zal beplant worden met struiken en (fruit)boompjes voor eigen gebruik maar ook voor de dames om mee te eten.

De gehele moestuin wil ik overspannen met een net om de kraaien uit mijn tuin te houden.
Met in het achterhoofd, dat er de afgelopen 3 jaar geen kip op het moestuincomplex is gedood door een roofdier, dat er in mijn ogen vele makkelijkere prooikippen rond lopen op het complex dan die grote brahma's van mij en mijn hok dadelijk als enige gedurende de nacht op slot zit. Neem ik het risico op een roofdier overdag voor lief.

Roan12 schreef:Het paleisje wordt met de tijd steeds mooier! Prachtig :duimop:
Dank u. Wel veranderd het zogeheten "paleisje" langzaam in een Bosgroene Brahma Blokhut :crazyeyes:

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor RodrigoCosta » 06 nov 2018 23:29

Klinkt allemaal heel logisch. Prachtige plek krijgen ze, nachthok ruim groot genoeg hoor als ze daar alleen slapen en buiten ook nog een overkapping krijgen zoals je schrijft om te kunnen schuilen voor de regen. Een roofdier overdag. Het kan, maar de kans is echt heel klein. En wat een ruimte om te scharrelen voor die dames, zelfs wanneer het straks gehalveerd is. Prachtig project. Leuk om te volgen.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor Isabel » 07 nov 2018 05:11

Ik sluit mij hierbij aan: het wordt steeds mooier en mooier! :duimop:

Gebruikersavatar
ChickenChick
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 okt 2017 17:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Tuinhuisje-Kippenhok knutselproject

Berichtdoor ChickenChick » 07 nov 2018 20:29

Geen half werk dit zeg, complimenten! :duimop:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten