Na zes jaar zonder kippen nu kuikens

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Helga63
Land: Frankrijk
M/V: V

Na zes jaar zonder kippen nu kuikens

Berichtdoor Helga63 » 30 apr 2019 08:26

Hallo,

Zes jaar geleden hebben wij onze kippen weggedaan, geschonken aan iemand met een heerlijke ruimte voor ze, omdat we door omstandigheden niet meer de aandacht konden geven die ze verdienden.

We gingen het echter toch missen, dat gezellige gescharrel en geklets van kippetjes en sinds gisteren hebben we weer kipjes. Nou ja, eigenijk grote kuikens, 7 weken oud. Twee Sussex en twee zwarte boerenkippen.

Met kuikens hebben we geen ervaring dus ik wil even checken of ik het goed doe en wat ik al wel en niet met ze kan doen.

We hebben een hok voor ze met nachthok en ren. Op dit moment zitten ze alle vier opgesloten in het nachthok. De verkoopster waarschuwde me dat ze echt nog warm gehouden moeten worden dus laten we ze binnen blijven.

Zoals te zien is op de foto hebben we in twee legnesten stro gelegd zodat ze daar warm kunnen in wegkruipen. In de andere twee legnesten staat aan de ene kant een bak met water (eerst een kleinere, later een grotere) en aan de andere kant bakjes kuikenvoer.

De toegang hebben we even dicht gemaakt met perspex, (met een stukje open aan de zijkanten voor de lucht) zo kunnen ze nog niet naar buiten maar hebben ze wel daglicht.

Ze zaten gisteren tegen de avond alle vier volop midden in de etensbak rond te pikken naar de korrels en het water was al op vandaar dat we een grotere bak hebben neergezet. Eten en drinken hebben ze dus gevonden.

We willen ze eigenlijk wel deze week voor het eerst naar buiten laten gaan, in de ren. We dachten zelf donderdag, dan zitten ze 3 dagen binnen. Alleen wordt het maar een graad of 16 donderdag. De grote tuin in kan nog wel even duren, ze zijn nog zo klein dat ze makkelijk in de ren kunnen voorlopig. De ren is 2.30m x 1.30m.

Omdat wij totaal geen ervaring hebben met kuikens, alleen met volwassen kippen heb ik de volgende vragen:

- Ze slapen bij elkaar in het stro, moet ik ze op deze jonge leeftijd al op de stokken zetten of is het nu het nog zo koud is ’s nachts beter om ze maar bij elkaar in het stro warm te laten slapen en als ze wat groter zijn ze te wennen aan de stokken, als het ook warmer wordt ‘s nachts?

- Mogen ze al naar buiten met deze temperaturen of kunnen ze beter nog binnen blijven?

- Ik zie allerlei info over het kuikenvoer, de verkoopster (boerin) zegt dat ze over een week of 3 langzaamaan ander voer bijgemengd mogen krijgen maar op internet zie ik ook vaak dat ze dat kuikenvoer goed kunnen hebben tot een week of 20, zodat botten en spieren zich goed ontwikkelen. Ik wil daarna gemengd voer gaan geven.

Ik geloof dat dit op dit moment mijn vragen zijn, komen er nog meer dan kom ik wel erop terug.

Bedankt voor jullie adviezen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Roan12
Land: Nederland
M/V: M

Re: Na zes jaar zonder kippen nu kuikens

Berichtdoor Roan12 » 30 apr 2019 09:02

Ik zou ze lekker nu al de toegang tot buiten geven. Dan kunnen ze zelf beslissen wat ze willen. Ze zijn 7 weken geef je aan, dan zitten ze al goed in de veren, zo lijkt ook vanaf de foto. Daarom hebben ze geen warmte meer nodig van een bron zoals een warmtelamp of -plaat. Zelf kunnen ze zich nu veel beter warm houden doordat ze een gesloten verenkleed hebben. Een graad of 16 buiten kunnen ze dus prima hebben en als ze lekker in de zon kunnen liggen, zullen ze daar dankbaar voor zijn. Let wel op met regen, dat ze niet in nattigheid lopen of zelf nat worden. Dan zouden ze nog wel ziek kunnen worden.

Hun slaapplek is voor nu prima. Het zijn nog jonge dieren. Mogelijk kiezen ze zelf een keer de stok uit om op te slapen en anders kun je dat op een later moment nog aan ze leren. Ze moeten nu nog wat wennen aan hun nieuwe onderkomen.

Ik zou ze kuikenvoer blijven geven totdat ze legrijp zijn. Dat is meestal met een week of 20/25. Ik verwacht dat deze dames rond september wel hun eerste ei kunnen gaan leggen. Dus kijk tegen die tijd of het nodig is om over te stappen op legmeel/-korrel. Dat kun je dat langzaam aanwennen in een dag of 3/4.

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 30 apr 2019 09:04

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten.
Ik denk dat je ze wel gewoon de ren in kunt laten gaan hoor.
Misschien even “uitleg” geven bij het trappetje maar waarschijnlijk hebben ze dat gauw genoeg door.
Bij mij slapen alle kippen in het stro en niet op stokken dus op stok is niet verplicht en als je dat wel wilt zou ik ze nu eerst laten doen wat ze zelf willen, zoals je zegt ivm warmte van elkaar krijgen.
:gossip: Ik heb zo’n zelfde hok ook sinds kort staan.

Helga63

Berichtdoor Helga63 » 02 mei 2019 11:39

Dank voor jullie adviezen. Ik heb ze gisteren met 'zachte hand' op het trappetje geduwd en ze zijn naar buiten geweest. Eerst heel even en gauw weer naar binnen maar een uurtje later kwamen er eerst twee kippetjes naar buiten voor een minuutje of 5 en nog een uurtje later alle 4, en toen zijn ze lekker buiten gebleven. Gisteren eind van de middag gingen er drie weer naar binnen, eentje bleef onder het hok buiten zitten dus die heb ik even het trapje op begeleid.
https://youtu.be/9H-Z-4nsIQA

Vanochtend regent het dus heb ik een zeil over de ren gespannen, dan kunnen ze toch buiten zonder dat ik bang hoef te zijn dat het inregent of zo. Ze zaten al voor het perspex te wachten vanmorgen om naar buiten te gaan. Maar na een half uurtje zijn ze weer naar binnen gegaan, het is nogal koud buiten dus ik denk lekker het warme hok in.

Ik zet overdag het eten en drinken in de ren, maar ik zet nog wel als ze het nachthok ingaan daar ook eten en drinken. Ik denk dat ik daarmee kan stoppen als ze groot genoeg zijn om de ren uit te gaan, waarschijnlijk over een maandje?

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 02 mei 2019 13:29

Op het filmpje heb je de bodem uit het nachthok gehaald?
Knap dat je kip toch naar binnen springt.
Eten en drinken kun je eigenlijk het beste gewoon in de ren laten ivm omgooien en als het donker is doen kippen toch niets meer.
Ik heb zelf mijn hok tegen een andere aan gezet en verbonden omdat ik de ren toch wel klein vond, is jammer genoeg bijna altijd het geval; een mooi ruim nachthok dat wel.
Ik verwacht niet echt dat het daarom gaat inregenen bij mij maar ik kan me voorstellen dat het kan gebeuren als ie zo los staat.
En “ik” heb een stuk dakleer over het dak gedrapeerd.

Helga63

Berichtdoor Helga63 » 02 mei 2019 15:32

Kip La La schreef:Op het filmpje heb je de bodem uit het nachthok gehaald?
Knap dat je kip toch naar binnen springt.
Eigenlijk per ongeluk, ik was even de bodem aan het afspoelen en laten drogen, verwachtte niet dat ze zo snel weer naar binnen zouden gaan :gna:

Kip La La schreef:Ik heb zelf mijn hok tegen een andere aan gezet en verbonden omdat ik de ren toch wel klein vond, is jammer genoeg bijna altijd het geval; een mooi ruim nachthok dat wel.
Ik verwacht niet echt dat het daarom gaat inregenen bij mij maar ik kan me voorstellen dat het kan gebeuren als ie zo los staat.
En “ik” heb een stuk dakleer over het dak gedrapeerd.
Ik vind inderdaad het hok toch tegenvallen, ze verkopen het als voor 12 kippen maar mijn vier pubers zitten nu al krap in de ren vind ik. We zijn aan het kijken om een ren eraan vast te maken of misschien zelfs zo'n grote 'renhuis' over het hok heen, dan kunnen ze ook als wij met vakantie zijn rustig naar buiten en in het hok wanneer ze willen. Zou ik jouw hok eens mogen zien, een foto'tje in pb of zo, om te zien hoe jij dat gedaan hebt?

Ik vind trouwens dat het hok ook niet makkelijk schoonhouden is, de kranten die je op de bodem legt glibberen overal heen met die dames en de kieren tussen de planken in de legnesten zijn nu ook niet echt hygienisch en makkelijk van poep en zo schoon te maken... Heb jij die ervaring ook?

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 02 mei 2019 18:55

Komt het verhaal.
Ik had het hok online gekocht en het leek me ongeveer net zo groot als het oude.
Die wilde ik dan wegdoen.
Toen het nieuwe hok eenmaal stond vond ik het net als jij te klein, de ren dan.
Dus tegen het oude hok aangezet en verbonden.
Het was aanvankelijk bedoeld voor drie cochinnekes en een seramahaan maar ik heb twee Brahma’s teruggenomen, een grote en een kriel.
Die slapen nu met de haan in het nieuwe nachthok.
Er liggen kranten en wat stro op de bodem maar ze maken het niet echt smerig.
Het zijn ook al oudere dieren en ze slapen er, overdag zitten ze er niet in.
O ja, ik had nog een klein hokje over van de kwartels en dat er ook tegenaan gezet
Daar heeft Vriend dan nog een dakje overheen gebouwd.
Want ik zeg wel fijn “ik dit en ik dat” maar hij bouwt alles en heeft nogal originele ideeën.

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 02 mei 2019 18:58

Afbeelding

Kip La La
Moderator