Wyandotte, afmetingen nachthok en ren?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Eise
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2019 15:26
Land: Nederland
M/V: M

Wyandotte, afmetingen nachthok en ren?

Berichtdoor Eise » 15 jun 2019 09:30

Hallo, wij willen eigenlijk al een tijdje kippen en zijn nu van plan dat deze zomer te realiseren. Ons oog is gevallen op het wyandotte ras (groot), nu heb ik al in de FAQs wat nodige informatie gevonden over de huisvesting. Echter verschilt het natuurlijk per soort, vandaar mijn vraag.

Wij willen 4 grote wyandotte hennen gaan houden, ik dacht zelf aan een nachthok van 150x150 exclusief de legnesten waarvan ik er dan twee aan zou maken. Is dat voldoende voor dit ras?

Om het nachthok zouden we dan een open ren willen maken d.m.v. paaltjes en gaas, ik lees dat een oppervlakte van 30m² voldoende zou moeten zijn, maar hoe hoog moet de afrastering voor een grote wyandotte zijn?

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Wyandotte, afmetingen nachthok en ren?

Berichtdoor lnge » 18 jun 2019 12:07

Welkom op het forum!

Je hok is groot genoeg hoor, lekker ruim!
30 m2 is in principe ruim genoeg voor 4 grote kippen, maar hoe meer hoe beter. Belangrijk is ook dat er voldoende afleiding in je ren is dmv struiken en als het lukt gras. Kippen vinden het heerlijk om onder struiken te zandbadderen. En in struiken zitten altijd lekkere beestjes. Ze schuilen er ook graag onder als het regent.

Voor een zware kip als een wyandotte zou een meter gaas al voldoende moeten zijn. Bij mij blijven krielen al achter 60 cm. Maar daarom moet het ook leuk genoeg voor ze in de ren zijn. Dan hebben ze ook geen behoefte om er uit te gaan.

Eise
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2019 15:26
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wyandotte, afmetingen nachthok en ren?

Berichtdoor Eise » 18 jun 2019 12:15

Bedankt voor de reactie! We zullen de kippen waarschijnlijk ook regelmatig los laten, we wonen landelijk dus dan hebben ze alle ruimte die ze willen. Ik wil dat de kippen ook onder het nachthok kunnen scharrelen, wat zal ik daar voor hoogte aanhouden? Hebben ze aan 40cm genoeg?

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Wyandotte, afmetingen nachthok en ren?

Berichtdoor lnge » 18 jun 2019 12:27

Als je kippen eenmaal de vrijheid geeft zullen ze blijven zeuren dat ze eruit willen en ook sneller pogingen doen om eruit te komen. In principe is er niets op tegen om ze gewoon altijd vrij te laten lopen. Je hoeft hier echt niet bij te blijven.
Als je dat niet wilt kan je ze beter gewoon altijd in de ren houden, en die dan wat groter maken als je toch de ruimte hebt.

40 cm is te laag, dan stoten ze hun hoofd. En voor je zelf is het ook te laag voor als je het daaronder schoon moet maken. Ik zou het zeker op 60cm of hoger houden. Dat is ook makkelijk als je het nachthok schoon moet maken.

Eise
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2019 15:26
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wyandotte, afmetingen nachthok en ren?

Berichtdoor Eise » 18 jun 2019 13:23

Kun je ze overdag dan gewoon los laten lopen terwijl je van huis bent? Op zich is dat natuurlijk het mooiste, als ze alle vrijheid hebben.

Ik twijfel ook nog een beetje tussen een kant en klaar hok, of zelfbouw. Eigenlijk had ik al voor zelfbouw gekozen maar mijn vriendin komt nu met dit hok aan: https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfdieren/kip-pluimvee/kippenhokken/kippenhok-holland-bruin-250x102x155-cm_1170115

In de beschrijving staat geschikt voor 4-8 kippen, afhankelijk van het formaat.. maar dat willen ze nog wel eens aandikken. Zou dat te doen zijn, voor 4 Wyandotte kippen? Of anders eventueel 3?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Wyandotte, afmetingen nachthok en ren?

Berichtdoor jantien » 18 jun 2019 15:53

Ik zou als je een beetje handig bent, mooi zelf een hok in elkaar knutselen.
Tuinhuisje waar je rechtop in kunt staan is erg fijn en dan er een ren omheen maken.
Als je die ren ook van boven afsluit met gaas hoeven de dieren 's nachts niet in hok worden opgesloten maar kunnen altijd buiten in de ren. (gaas zo'n 30 cm ingraven en tegels rondom de ren tegen de vossen)
Overdag dan lekker laten lopen, de wijde wereld in.

Eise
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2019 15:26
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wyandotte, afmetingen nachthok en ren?

Berichtdoor Eise » 18 jun 2019 16:33

Een tuinhuisje wordt denk ik toch wat te hoog, daar kom ik niet meer mee weg zonder omgevingsvergunning. Ik wil het hok eigenlijk niet veel hoger dan 150cm (dat is eigenlijk al te hoog, maar daar kraait denk ik geen haan naar). Zelfbouw is natuurlijk mooi, maar als ik er echt tijd in ga steken wil ik ook dat het lang mee gaat, en dan wordt het snel duur. Dan is een kant en klaar hok lekker makkelijk, en als het slecht wordt kan ik het dan altijd nog vervangen door zelfbouw.

Maarja, de vraag blijft dus wel of het hok in mijn vorige bericht wel groot genoeg is voor 3 á 4 grote wyandotten. Als ik dat hok op oplsuitbanden zet zou je het nachthok ook open kunnen laten en 's nachts alleen de ren afsluiten. Dan kunnen ze altijd bij hun voer en water.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Wyandotte, afmetingen nachthok en ren?

Berichtdoor lnge » 18 jun 2019 18:07

Maarja, de vraag blijft dus wel of het hok in mijn vorige bericht wel groot genoeg is voor 3 á 4 grote wyandotten.

Had ik in mijn eerste reactie al beantwoord, dat is lekker ruim, dus prima!

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Wyandotte, afmetingen nachthok en ren?

Berichtdoor lnge » 18 jun 2019 18:13

Kun je ze overdag dan gewoon los laten lopen terwijl je van huis bent?

Dat is geen enkel probleem. Ik heb krielen die ook altijd loslopen. Als ze maar de tuin niet uitkunnen of op een weg terecht komen.
Maar juist als ze de hele tuin hebben zullen ze het echt niet proberen om weg te komen.

Eise
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jun 2019 15:26
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wyandotte, afmetingen nachthok en ren?

Berichtdoor Eise » 18 jun 2019 18:13

lnge schreef:
Maarja, de vraag blijft dus wel of het hok in mijn vorige bericht wel groot genoeg is voor 3 á 4 grote wyandotten.

Had ik in mijn eerste reactie al beantwoord, dat is lekker ruim, dus prima!


Maar ik bedoel het bouwpakket wat ik in mijn voorlaatste bericht had geplaatst. https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfdieren/kip-pluimvee/kippenhokken/kippenhok-holland-bruin-250x102x155-cm_1170115

Dat zou mij een hoop gedoe schelen.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten