Tak als zitstok geschikt of ... ?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Kurt H
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 sep 2014 17:39
Land: Belgie
M/V: M

Tak als zitstok geschikt of ... ?

Berichtdoor Kurt H » 16 jul 2019 19:09

Ik heb sinds kort 2 hennen bijgekocht en heb daarom uit noodzaak ook een nieuw en vooral ook groter kippenhok ( en tegelijkertijd ook veel beter tegen bloedluis e.d. ). Nu heb ik dus 4 Australorp hennen en 1 klein haantje Hollands Kriel.
Bijna overal las ik dat een ronde stok of tak geen zitstok mag zijn en, dat vooral om deze reden : een vierkante stok met afgeronde hoeken geeft een betere houvast voor de poten van de kippen. De dikte van de zitstok dient uiteraard aangepast te zijn aan het ras van de kippen.
In het oude hok had ik een vierkante zitstok van doorsnede 45 mm x 45 mm met afgeronde hoeken. Die stok voldeed prima.

Maar, verder las ik ook ergens dat een ronde stok beter zou zijn tegen “bumblefoot”.
En dan maak ik me ook de ernstige bedenking dat kippen in het wild ( en ook soms niet in het wild ! ) heel vaak in bomen slapen en, dat de takken in de bomen toch ook rond zijn in doorsnede en, dus helemaal niet vierkant ! Verder heb ik buiten in de kippenren ook een ronde wilgentak waarop de kippen regelmatig en graag even zitten.

Als ik dus denk aan de situatie van slapen in de bomen, dan lijkt me een voldoende dikke tak dus net wel als zitstok geschikt te zijn.

Daarom heb ik in mijn nieuwe hok dus een wilgentak ( afkomstig van knotwilg ) geplaatst : diameter ongeveer 45 à 50 mm maar wel volledig ontdaan van boomschors ( schors eraf = geen spleten voor bloedluis e.d. ). Voor de hennen lijkt dit geen probleem te zijn en zelfs het haantje zit er vaak op. Het haantje sliep in het oude hok soms op de zitstok, soms ook niet. Misschien slaapt het haantje in het nieuwe hok altijd op de zitstok, ik heb dat nog niet lang genoeg kunnen bekijken. Want ik ben momenteel met vakantie en een buurman let op de kippen nu.

Wat denken jullie rekening houdend met al het bovenstaande ? : deze tak behouden of een vierkante stok met afgeronde hoeken plaatsen of ... ? ? ? ( eventueel kan ik nog een foto toevoegen later, ik zie hier echter niet meteen hoe 1 of meerdere foto ‘s toe te voegen, help ! )

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Tak als zitstok geschikt of ... ?

Berichtdoor tuff cookie » 16 jul 2019 20:26

Dat is best goed overdacht vind ik. De vierkante stok is misschien ook wel bedoeld om het borstbeen steun te geven. Onze kippen zijn ten opzichte van wilde dieren vaak een stuk zwaarder en gecultiveerder waardoor aanpassingen soms gewenst zijn.
Maar de kippen zullen op een dikke ronde tak ook goed kunnen slapen. Sommige kippen die een beetje verwilderd zijn slapen uit veiligheid in een boom. Misschien toch je eigen gevoel volgen.

Gebruikersavatar
keijmel
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2012 20:04
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zierikzee

Re: Tak als zitstok geschikt of ... ?

Berichtdoor keijmel » 19 jul 2019 07:50

Onze zijdehoenders gaan helemaal niet op stok (is redelijk gebruikelijk overigens).
Grappig is dat onze cochin's (die we er later bijgenomen hebben) het nu ook niet doen; zij hebben dit gedrag blijkbaar gekopieerd.
Maar als ze buiten het nachthok overnachten, wat 's zomers nog weleens wil gebeuren, zoeken ze wel wat hoogte op. Blijkbaar voelen ze zich dan toch minder veilig en zoeken instinctief wat bescherming op deze manier.

Kurt H
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 sep 2014 17:39
Land: Belgie
M/V: M

Re: Tak als zitstok geschikt of ... ?

Berichtdoor Kurt H » 05 sep 2019 19:43

Merci voor de reacties.

De ronde stok hier in het hok voldoet tot nu toe nog steeds prima.
Heeft er nog iemand goede ervaringen met ronde zitstokken in plaats van vierkante stokken met afgeronde hoeken ?

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Tak als zitstok geschikt of ... ?

Berichtdoor Skipper » 05 sep 2019 21:38

Ik zorg in de vakantie wel eens voor de kippen van de buren. Die lopen overdag los in de tuin en hebben hun slaaplek gekozen in een boom. De buurman heeft wel geprobeerd om ze in hun nachthok te laten slapen. Maar de kippen bleven eigenwijs de boom in gaan. Uiteindelijk heeft hij om hun favoriete tak een soort boomhut gemaakt :respekt:
De kippen hebben daar geen problemen door gekregen. Het zijn mooie en vitale scharrelaars.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten