warm weer, ventilator bij kippen of juist niet

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: warm weer, ventilator bij kippen of juist niet

Berichtdoor tuff cookie » 24 jul 2019 18:58

Gossie

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: warm weer, ventilator bij kippen of juist niet

Berichtdoor AstridW » 24 jul 2019 20:44

Hier hadden de kippen het echt zwaar vanmiddag, bijna 40 graden, blij dat ze nu een beetje bijkomen en weer lekker aan de ijsbergsla zitten. Ik heb net een kabel gelegd, morgen toch een kleine ventilator neerzetten. Ze hebben plek genoeg in de schaduw om te kiezen of ze wel of niet in de luchtstroom gaan zitten.

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: warm weer, ventilator bij kippen of juist niet

Berichtdoor AstridW » 25 jul 2019 21:25

Hier zat er vanmiddag eentje echt op omkiepen van de hitte, heb haar met poten en klein beetje onderlijf in een bak koud water gehouden, was een eerste ingeving en heeft geholpen, morgen nog een zo'n dag. Hopelijk kan ik mijn kippen overeind houden.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: warm weer, ventilator bij kippen of juist niet

Berichtdoor tuff cookie » 25 jul 2019 22:08

Goed dat je haar hebt afgekoeld. Het is echt erg voor de kippen. Ik heb vanavond de zitstokken weggehaald.
Dat scheelt in hoogte. Nu zitten ze op de poepplank. Het koelt nauwelijks af in de hokken.

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: warm weer, ventilator bij kippen of juist niet

Berichtdoor dragon » 25 jul 2019 23:17

Ze hebben hier de hele dag in de tuin gescharreld. Weinig echte last gehad.Ze hadden het warm, maar ze zochten zelf de plekjes wel op. En inderdaad gingen ze zelfs even in de zon liggen met de vleugeltje gespreid... Ik heb de halve dag in het zwembad gelegen omdat dat het beetje te doen was... vieze warmte was het...

De twee broedse mutsen heb ik mee laten scharrelen, nachthok was dicht. de twee dames die nog wel eitjes leggen, waren zo slim om dat in de ochtend te doen.

Maar het is nu 30 graden in het nachthok. Ik heb de 4 chabo's op stok laten gaan met de ventilator vol aan. Die zitten rustig.

De cochins heb ik buiten op stok gezet in de ren. Ik weet niet of het ze veel helpt want echt koeler is het nog niet buiten, maar ze hebben dan wel meer ruimte om hun warmte kwijt te kunnen. Het was even wennen voor ze, maar ze zitten nu ook rustig, wel een beetje hijgerig, maar ik kan nu even niets meer doen.

nog 1 dag en dan weer normaal....

Gebruikersavatar
keijmel
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2012 20:04
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zierikzee

Re: warm weer, ventilator bij kippen of juist niet

Berichtdoor keijmel » 26 jul 2019 10:29

Hier hadden de cochin's het ook wel zwaar gistermiddag.
Die snaveltjes stonden continu open ook al deden ze eigenlijk niets anders dan in de schaduw liggen.
Ik heb uiteindelijk de boel (het nachthok en alles in de naaste omgeving) flink nat gesproeid om voor enige afkoeling te zorgen, en met succes :duimop:

Vandaag wordt het iets minder warm en er staat sowieso meer wind (hier in Zeeland tenminste)...

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: warm weer, ventilator bij kippen of juist niet

Berichtdoor AstridW » 26 jul 2019 18:55

Vandaag in de hitte ook maar eens de schaduwplekken natgesproeid, goeie tip, scheelde echt wel flink.

Hier is het afgekoeld naar 28 graden nu en we hebben de eerste bui gehad. Kippen weer blij en baasje dus ook :duimop:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: warm weer, ventilator bij kippen of juist niet

Berichtdoor Isabel » 26 jul 2019 19:00

Dan woon jij vast in het Zuiden. Ben jaloers op je... :mrgreen:
Hier is het nog 35 graden en binnen 28.

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: warm weer, ventilator bij kippen of juist niet

Berichtdoor AstridW » 26 jul 2019 19:21

Ja klopt. Net boven de buien maar toch een klein beetje regen gehad. Bij jullie zal het nu ook wel snel afkoelen.

Lizzie_
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 mar 2019 00:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: warm weer, ventilator bij kippen of juist niet

Berichtdoor Lizzie_ » 26 jul 2019 19:34

Bij mij hebben ze ook een ventilator aan het einde van de dag, ze kunnen zelf kiezen of ze in de luchtstroom gaan liggen. Ventilator staat op de zachtste stand. Kipjes kiezen ervoor allemaal samen in de stroom te gaan liggen, wat ik ook wel snap want ze zaten echt met hun vleugels wijd en bekjes open te hijgen. Nu lijkt het beter met ze te gaan. Als ze er snot van krijgen heb ik dat altijd nog liever dat ze er bij neervallen. Ze hebben na de middag alleen maar schaduw door de grote appelboom, maar het blijft afzien...


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten