Kippenren met (weide)gras

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
straete
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 sep 2019 13:34
Land: Belgie
M/V: M

Kippenren met (weide)gras

Berichtdoor straete » 03 sep 2019 10:46

Hallo allemaal,

Binnenkort schaffen wij nieuwe kippen aan, we hebben hier een kippenren van ca 20x18m (dus ca 360m2).
We zouden graag hebben dat onze kippen in het gras blijven scharrelen zonder dat het gras verdwijnt. Hoeveel m2 heeft een kip nodig zonder dat het gras verdwijnt?

Welke soort gras zou ik beter zaaien in kippenren? Weidegras? Welke soort (weide)gras raden jullie aan?

Alvast bedankt!

Groeten, Sam

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Kippenren met (weide)gras

Berichtdoor Roan12 » 06 sep 2019 11:24

Hoeveel kippen wil je gaan houden? Als je bijvoorbeeld 5 kippen houdt op 360 m2 dan hoef je niet bang te zijn dat je gras verdwijnt. Dat redden ze niet met een klein aantal.

Hier kies ik vaak het goedkoopste graszaad uit als ik bij zaai. Kan dus ook prima speelgraszaad zijn.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippenren met (weide)gras

Berichtdoor danielb » 06 sep 2019 18:51

ik neem ook altijd het goedkoopste gras en dat is meestal weidegras voor koeien of paarden.
is normaal gezien ook voedzamer.
het gewicht van de kippen speelt ook een rol ivm het behouden van het gras en zeker tijdens de periodes als het gras stopt met groeien.
een paar brahmas van 3 a 4 kg tenopzichte van krielen van tussen de 500 a 1000 gram zullen bepaalde plekken ook sneller plat lopen...

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippenren met (weide)gras

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 sep 2019 09:18

Type kip ook. Actieve kippen met kale poten zullen meer stuk scharrelen dan rustige met pootbevedering. Je hebt ook fanatisme in scharrelen, maar dat durft ook binnen een ras erg verschillen.
Toch zal mijn Australorp evenveel kapot scharrelen als al mijn brahma en cochin krielen samen (4 hennen plus haan). De eerste is wel groot en heeft kale poten, de andere hebben bevederde poten.
De hybride legkippen die ik vroeger had, lieten ook geen spriet staan en ze hadden steeds minstens 10m2 per kip, doorgaans meer.
Er zit wel duidelijk verschil tussen de Brahma's onderling ook maar de Australorp is duidelijk veel fanatieker. Die graaft echt putten en kan er uren mee bezig zijn. De krielen scharrelen enkel een beetje oppervlakkig en creëren enkel een ondiepe put voor een stofbad.

Om je een idee te geven, hier hebben ze 56m2 en voorheen moesten we het een paar keer per jaar maaien, maar sinds de Australorp er is (in de lente waren ze met 2, sinds augustus nog eentje over) is al duidelijk dat we blij zullen mogen zijn als er volgende lente nog gras staat... :?

Maar goed, op een terrein van 360m2 denk ik dat je vlot tot 10 kippen kan gaan zonder dat ze het gras weg krijgen. Waarschijnlijk, afhankelijk van welke kippen je neemt, een stuk meer ook.
Hier en daar zullen er altijd kale plekken vallen (rond het hok, op favoriete ligplekjes), maar er zal nog voldoende gras over blijven.
Wel het gras de tijd geven om goed te wortelen, dus eerst een paar keer afmaaien, zou ik doen. Anders is het van de kleinste scharrel meteen stuk en verdraagt het ook slecht evt droogte waardoor het sneller stuk gemaakt wordt. Zowiezo heeft gras een paar jaar nodig om echt sterk te staan, dus je zou ook vrij klein kunnen beginnen en er binnen een paar jaar nog wat koppen extra op zetten als je ziet dat het gras het goed houdt.

Helga63
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2013 08:00
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Kippenren met (weide)gras

Berichtdoor Helga63 » 04 okt 2019 07:57

Onze drie kippen hebben het weitje volledig kaal gekregen deze zomer, natuurlijk ook 'dankzij' de enorme droogte. Ze hebben een weitje van ongeveer 60 m2 dus dat zou voor drie boerenkippen wel voldoende moeten zijn.

Ik wilde in het najaar ook eigenlijk gras bij laten groeien, maar hoe doe je dat bij kippen? Ik kan me voorstellen dat die dames, zodra ik graszaad strooi, onmiddellijk achter mijn rug al het zaad oppikken? En de grond is keihard en droog dus makkelijk inharken gaat ook niet lukken.

Hebben jullie tips hiervoor misschien?

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippenren met (weide)gras

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 okt 2019 11:28

Een stuk afzetten en toch de grond losmaken, al dan niet machinaal.
En ik zou dat afgezet laten tot in het voorjaar en dan een volgend stuk inzaaien.. Anders is het vast meteen weer weg.
Ik kan me goed voorstellen dat 3 scharrelkippen 60m2 kaal krijgen, als ik zie hoe die ene legkip van mij al verschil maakt.
Dus of het zin heeft om het terug in te zaaien... Volgend jaar heb je hetzelfde voor... Zo droog is het dit jaar niet geweest hoor, hier staat er meer gras in de konijnenren dan vorig jaar en er zitten zelfs meer konijnen op...


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten