Bouw kippenhok: fotoverslag

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor tuff cookie » 08 nov 2019 16:35

Alvast succes gewenst :-D

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor Isabel » 08 nov 2019 17:34

Ben benieuwd naar het eindresultaat. :duimop:

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor bur » 08 nov 2019 17:41

tuff cookie schreef:Alvast succes gewenst :-D


Dank!

Isabel schreef:Ben benieuwd naar het eindresultaat. :duimop:


Ik ook! Ik zal proberen foto's te maken tijdens het bouwen. Zeker na afloop, maar tijdens is denk ik ook leuk om te zien.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor Isabel » 08 nov 2019 18:33

Tussendoor foto's met koffie of espresso en na afloop foto's met bubbels. :mrgreen:

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor bur » 08 nov 2019 19:20

Ik heb echt nul zelfbeheersing vanavond...

Ik zat te bedenken dat het handig was om het frame van het hok binnen in elkaar te schroeven, want daar weet ik zeker dat de vloer waterpas is (en het hok dus ook recht wordt). En toen zag ik dat mijn verfwerk droog was... En toen was het buiten wel donker, maar binnen niet... En toen ben ik zomaar begonnen. Hoezo nog stapels nakijkwerk? :gutgut: Kippenhok!

Afijn, het frame zit dus in elkaar. ;)

Voorkant van het hok links op de foto (hoger) en achterkant rechts
Afbeelding

Dakbalken er even los opgelegd voor meer stabiliteit
Afbeelding

Tja en dat is niet goed gezaagd he... Oeps... Dat had dus een smallere inkeping moeten zijn en echt mooi recht is het ook niet. Maar ach, hok zal er niet door in elkaar vallen.
Afbeelding

En als je wat handjes tekort komt, dan maak je gewoon een extra handje met een lijmklem
Afbeelding

En dan zitten ook de steunbalken voor de vloer erin
Afbeelding

En als je dan toch bezig bent, leg je natuurlijk ook de vloer er even op :mrgreen: De bovenkant van de vloer heb ik expres niet geverfd. Kaal betonplex op de bodem leek mij makkelijker schoonmaken dan geverfd. De vloer wil ik vastlijmen aan het frame en niet schroeven. Minder gaatjes voor bloedluis = beter. De plaat is een beetje krom blijkt nu. Dus misschien ontkom ik niet aan een paar schroeven.

Afbeelding

En dan moet ik echt stoppen voor vandaag, anders is het gevaarte straks niet meer te tillen om buiten te zetten. Ik heb openslaande deuren naar de tuin, dus met de dakbalken eraf kan hij zo door de deuren naar buiten.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor Pearlsofpassion » 09 nov 2019 12:06

Dat dacht ik nog te vragen, krijg je hem nu nog naar buiten? :gutgut:
Gaat mooi worden hoor! Chapeau! :duimop:

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor bur » 09 nov 2019 18:47

Dank je!

Het hok is "af". Niet zoveel foto's gemaakt alleen.

Hier met de zijkanten en achterkant er tegenaan geschroefd. We waren bezig met de deurtjes aan de voorkant

Afbeelding

Toen ging het regenen, dus de dakbedekking er even los op gelegd zodat we onder een afdakje verder konden werken

Afbeelding

En dan gaat het hard. Ook de klep is gemonteerd (hangt op de foto open naar beneden en de constructie voor het overdekte deel van de ren staat:

Afbeelding

Toen moest het dak erop en bleek dat ik geen bitje had dat paste op de bovenkant van de bouten voor het dak. Ik dacht dat het gewoon schroeven waren, maar niet dus. Ritje bouwmarkt verder en inmiddels half 5 voordat we aan het dak begonnen. Met de tuinlamp aan kon ik nog net genoeg zien om de laatste bouten van het dak erin te draaien.

Afbeelding

Helaas dus een beetje donker de foto waar het "af" is. Zal als het weer licht is eens kijken of ik wat betere foto's kan maken.

Helemaal af is het nog niet. Er moeten nog een zitstok en luikje met loopplank in het hok. Ook moet ik nog iets bedenken om de klep mee vast te zetten. Wat ik van tevoren had bedacht werkte niet.

In de ren wil ik nog een ketting hangen om de voersilo op te hangen. De waterbak komt op een stapel stenen bij het tuinhuisje te staan, zodat ik daar in de winter zo'n anti bevries geval kan aansluiten. Verder wilde ik onder het afdak ook nog een kippenschommel maken.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor tuff cookie » 09 nov 2019 19:04

Tjonge dat heb je super snel en goed gedaan ! Afwerken kun je met regen ook doen nu het dak er op zit :gulzig:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor Isabel » 10 nov 2019 06:24

Wat ben je opgeschoten zeg, ziet er goed uit! :duimop:

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor bur » 10 nov 2019 16:22

Dank!

Nog wat foto's bij daglicht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met "stormluik". De kleur lijkt anders, maar dat komt doordat er condens zat aan de buitenzijde van het hok. Binnenin (waar het inzetstuk stond) was alles droog, vandaar het kleurverschil.

Afbeelding

Dagelijkse toegang:

Afbeelding

Grote schoonmaak toegang:

Afbeelding

Pluimveenet geplaatst:

Afbeelding

Met ingang:

Afbeelding

Gaas voor de ventilatieopeningen:

Afbeelding

En ook schrikdraad weer aangelegd:

Afbeelding

Kleine klusjes kosten stiekem altijd veel tijd. Ik ben nog de hele dag bezig geweest met opruimen, pluimveenet plaatsen, schrikdraad weer aanleggen, hok afkitten, paalhouders vastzetten aan tegels, e.d. Ben nog niet eens toegekomen aan het laddertje. Maar goed, de katten kunnen in ieder geval weer naar buiten.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten