Bouw kippenhok: fotoverslag

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor Isabel » 10 nov 2019 17:47

Djees, wat wordt het mooi zeg! Complimenten! :duimop:

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor bur » 11 nov 2019 08:04

Getver. :frown:

Aan de onderkant van het dak ontstaat als het dak koud is condens dat bij de pannenlatten naar beneden druppelt. Als ik online zoek, dan is dit een normaal probleem bij metalen daken. Ik wist het alleen niet. Ik had in de bouwmarkt gezegd dat ik het wilde gebruiken voor een kippenhok. Fijn dat ze dan even melden dat dit probleem kan ontstaan bij bepaald weer. In de zomer verwacht ik geen problemen, het is juist bij kouder weer.

Voor het grootste deel is het niet zo'n punt. Jammer dan als onder het afdak in de ochtend af en toe een druppel naar beneden valt. Maar in het nachthok moet het wel droog blijven. Laat er nu precies 1 pannenlat precies middenin zitten. Daar druppelt het nu dus. :?

Ik ga niet het hele dak vervangen, dus tijd voor een slimme oplossing. Ik denk dat de pannenlat boven het nachthok een luiertje nodig heeft :mrgreen:

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor Pearlsofpassion » 12 nov 2019 15:45

Er was hier onlangs nog iemand die zelf een kippenhok bouwde met fotoverslag en die had daar een speciale doek voor. Of dampscherm of zo. Ik weet het niet meer...
Wij hebben hier idd hetzelfde probleem bij ons metalen dak bovenop de bergruimte (gelukkig niet bij het kippenhok) als de lucht veel vocht bevat.

Het is super mooi geworden!
Ik denk ik wel dat als je ladder recht voor het hok naar beneden gaat, er daar wel kipjes over het pluimveenet zouden kunnen springen. Hoeven ze niet eens voor te kunnen vliegen.... Het net staat wel erg dicht bij de ingang van je hok en is ook niet hoger. Dus als ze willen zullen ze er zo wel overheen kunnen springen, vermoed ik.

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor bur » 12 nov 2019 17:34

Ja, zoiets had ik inmiddels online ook gevonden. Je kan plastic onder het dak doen, dan vangt dat de druppels op. Alleen zou ik dan de dakplaten eraf moeten halen, de dakconstructie moeten aanpassen, plastic erop en platen er weer op. Voor nu vind ik dat even teveel gedoe, dus ik heb een provisorische oplossing bedacht, waarvan ik eerst even ga testen of het werkt.

De druppels vallen alleen naar beneden waar er een pannenlat tegen de platen zit. Dat is in een rechte lijn op de vloer:

Afbeelding

Ik heb nu van drie lagen molton een soort "luier" gemaakt die ik onder de pannenlat heb gehangen. Eens testen of dat het voldoende oplost. Ik moet het nog wat strakker spannen, maar met deze foto is het idee wel helder denk ik.

Afbeelding

Ja een ladder aan de voorkant zou denk ik ook een slecht idee zijn. Vooraan is alleen mijn toegang. De ingang voor de kippen komt aan de zijkant. Links van het hangmandje op deze foto:

Afbeelding

Het gat moet ik nog zagen, omdat ik nog niet wist hoe groot ik de opening ging maken. De ladder staat dan naast de schutting onder het afdak.

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor bur » 12 nov 2019 19:14

Ik ben aan het inventariseren wat ik nog moet kopen voor de kippen.

Ik heb al een hok en ren. Voor het hok/de ren heb ik op mijn lijstje staan:
- automatische deur (nog installeren)
- trappetje (wordt nu geverfd)
- drinkbak + drinkbakverwarmer
- voerbak
- klein bakje voor kiezel/grit
- zitstok (nog maken) + bloedluisbakjes
- schommel (nog maken)
- legnest

Voor de andere spullen twijfel ik enorm. Je leest zoveel verschillende dingen en iedereen zegt wat anders.

Voor de bodembedekking twijfel ik tussen houtkrullen en hennepvezel. Dacht eraan om van beide een kleine verpakking te kopen om te testen wat ik het fijnste vind. Ik had gelezen dat je geen hennep in het legnest moet doen omdat de eieren dan uitdrogen. Klopt dat? Kan ik er dan gewoon houtvezel in doen of beter stro?

Qua voer dacht ik aan Garvo volledige legkorrel dat dan onbeperkt in de voerbak komt. En dan dacht ik om dagelijks een handje Garvo alfamix kippen door de ren te gooien zodat ze wat te doen hebben overdag. Verder ook onbeperkt Teurlings kippengrit met maagkiezel. Dan zoek ik nog iets wat ze extreem lekker vinden en waarmee ik ze kan trainen om te komen als ik met het bakje rammel. Zijn gedroogde meelwormen daarvoor een goed idee? Of is er iets anders dat ze lekkerder vinden?

Wat ik lastig vind is of ik nu ook iets moet kopen in de EHBO sfeer. Ik heb gelezen dat als er eenmaal eentje een wondje heeft dat andere kippen ernaar pikken. Ik las iets over blauwspray? Is dat iets dat je bij voorbaat in huis moet hebben? En hoe zit het met ontwormen? Moet dat perse? Mijn katten ontworm (en ontvlooi) ik ook niet preventief. Het is nog nooit nodig geweest. Voor eventuele bloedluis in het hok zat ik te denken aan Dasty. Ik vond hier een video waarin de verschillende bestrijdingsmiddelen worden getest en Dasty kwam daar vrij goed uit: https://www.youtube.com/watch?v=CJb50sT6p7g

Vergeet ik dan nog iets?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor Isabel » 13 nov 2019 20:12

Ikzelf heb altijd Inflacam in huis: is pijnstillend en ontstekingsremmend. Of Carprofen Drops: zelfde werking en kan je online kopen. Moet je wel goed kijken naar het gewicht i.v.m. de dosering.
Voor wondjes heb ik Acederm in huis.
Ontwormen doe ik alleen als ik een worm zie. Ik check dat als ze in de ochtend nog op stok zitten. Overal het algemeen blijven ze in de nacht op één plek zitten en kan je recht onder elke kip, kijken of je een worm in de poep ziet zitten.

Naast alles wat je nog moet aanschaffen... vergeet je de kippen niet op jouw lijstje te zetten? ;)

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor Esther279 » 13 nov 2019 21:38

Mooi hok!

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor Pearlsofpassion » 13 nov 2019 21:39

Oh, dat komt helemaal goed dan, met de ladder aan de zijkant.

Je hoeft niet preventief te ontwormen, dat wordt zelfs afgeraden.
Voor bloedluis werkt diatomeeenaarde volgens mij toch gewoon het beste. En dan wel preventief want beter voorkomen dan genezen. Dan kan je ook stro in je legnesten gebruiken, terwijl dat anders wel een haard voor bloedluis is..
Een zandbad is ook aan te raden. Daar kan je ook een handje diatomeeenaarde in doen.

Die kippen gaan zo te horen wel met hun poepje in de boter komen vallen.
Laatst gewijzigd door Pearlsofpassion op 13 nov 2019 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor bur » 13 nov 2019 21:41

:mrgreen:

Scherp Isabel! Die stonden er niet bij, maar redelijk essentieel onderdeel, lol.

Dank voor de tips (en complimenten) allen!

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw kippenhok: fotoverslag

Berichtdoor bur » 13 nov 2019 22:32

Nog een vraag:

De zitstok maak ik van voor naar achteren in het nachthok. Ik kan hem aan de linkerkant maken (dus achter het gaasdeurtje naar achteren) of aan de rechterkant (dus achter het dichte deurtje naar achteren). Wat is handiger?

Als ik hem achter het gaasdeurtje maak, kan het legnest achter het dichte deurtje staan, wat een wat donkerder plekje is. In de zomer lijkt me bij het gaasdeurtje een fijne plek voor de zitstok. In de winter zou ik hem denk ik liever achter het dichte deurtje hebben. Dan zitten ze als het koud is niet recht achter het gaas en hoeft minder snel het inzetstuk erin.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten