Planten in de ren

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Leo nie
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 feb 2020 19:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Texel

Planten in de ren

Berichtdoor Leo nie » 24 feb 2020 18:48

Wie heeft er planten in de ren en welke planten? Of is jullie ervaring dat toch niets overleeft tussen de kippen? Ik heb er nu twee kleine conifeertjes staan, maar zou het heel graag groener maken.

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Planten in de ren

Berichtdoor Deborah123 » 24 feb 2020 19:56

Bij mij lopen ze los. Zwarte bessen of aalbessen kun je gerust proberen. Frambozen vinden die van mij heerlijk. Geen gezicht hoe ze naar de rijpe frambozen springen. Ze zijn ook groot fan van de vlinderstruik als schuilplek.

Gebruikersavatar
Leo nie
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 feb 2020 19:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Texel

Re: Planten in de ren

Berichtdoor Leo nie » 24 feb 2020 20:01

Mijn ren staat vrijwel geheel in de schaduw, dus ik ben bang dat deze planten niet kunnen. Ik ben wel van plan ergens anders in de tuin wat frambozen en bessen te planten!

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Planten in de ren

Berichtdoor moriarty » 24 feb 2020 23:32

Ik heb in de ren kruiden gezet. Lavendel (eten ze niet), tijm, rozemarijn, citroenmelisse en rabarber. Ze nemen van de meeste dingen wel hapjes, maar niet heel veel voor zover we zien.

Oh, en onkruid, maar dat laten ze grotendeels ook voor de baas staan :mrnono:

frankip
Berichten: 2951
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Planten in de ren

Berichtdoor frankip » 25 feb 2020 06:29

Zou je geen plaats hebben voor een ren in de zon ? Kippen houden erg van zandbadderen in de zon. Verder droogd een ren ook veel beter op in de zon, en is het voor kippen prettiger om in het zonnetje te kunnen zitten.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Planten in de ren

Berichtdoor jantien » 25 feb 2020 08:50

Een kip moet de in de zon kunnen, zeker als het alleen maar (of grootste deel van de dag) in de ren kan zitten. Ze hebben dat nodig dus ik zou ook nog even wat bedenken, zoals Frankip al aangeeft.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Planten in de ren

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 feb 2020 10:46

Een ftuitboompje is ook leuk. En struiken idd. Ik denk dat het niet veel uitmaakt wat, maar ik vind bessenstruiken ook het leukst. Framboos kan, maar houdt er rekening mee dat die onder de grond verder groeit en je dus als je dat niet door de hele tuin wil, jaarlijks (steeds meer) scheuten uit moet steken.

Let ook op dat ze vanuit de struiken niet over de draad kunnen fladderen. Als je ren maar 2m breed wordt, heb je niet veel plaats.

Gebruikersavatar
Leo nie
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 feb 2020 19:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Texel

Re: Planten in de ren

Berichtdoor Leo nie » 25 feb 2020 19:12

In de tuin heb ik wel kruiden en een fruitboompje voor ze. Ik zoek echt nog iets voor in de ren.

Ik kan geen ren in de zon plaatsen helaas. Heb mij ook laten vertellen dat veel schaduw beter zou zijn. Maar goed, ik zal ze zeker de kans geven regelmatig van de zon te genieten. Droog zal het in de ren wel zijn, er komt maar een heel klein stukje dat niet (transparant) overdekt is, daar staan de planten ook.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Planten in de ren

Berichtdoor jantien » 26 feb 2020 13:04

Schaduw is belangrijk in de zomer, als het buiten heet is.
Maar in najaar, winter en voorjaar is zon toch echt wel belangrijk in ren.
Je hebt je al veel laten vertellen wat goed en niet goed zou zijn en ik neem aan veel door familie die kippen hebben,maar dat is niet altijd het goede antwoord he ;)
Maar als ze elke dag naar buiten zouden mogen, kunnen ze zelf de zon opzoeken dus zou het geen probleem zijn als je ren in schaduw hebt.
Maar dat wordt niet geheel duidelijk nog...

Gebruikersavatar
Leo nie
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 feb 2020 19:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Texel

Re: Planten in de ren

Berichtdoor Leo nie » 26 feb 2020 14:45

Het grootste deel van de dagen in de winter is er überhaupt geen zon, dus ik kan me niet voorstellen dat het noodzakelijk is dat ze elke dag zon krijgen. Maar in principe kunnen ze straks dagelijks naar ‘buiten’ hoor, no worries ;) Ik werk 3 dagen thuis en ben in de weekends ook grotendeels thuis, dus ik heb veel tijd voor ze. Als de zon doorbreekt kan ik bijv even naar buiten lopen om ze los te laten. Of ze de hele dag buiten kunnen hangt echter wel af van hoe het met de honden zal gaan.

Ik neem zeker niet alles aan wat ik hoor, daarom heb ik ook kippenboeken, tijdschriften en websites gelezen. Maar uiteindelijk moet je zelf denk ik een soort ‘samenvatting’ maken van wat je geleerd hebt en het op de manier doen die jou verstandig lijkt.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten