Sterk net om roofvogels tegen te houden?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Sterk net om roofvogels tegen te houden?

Berichtdoor lnge » 11 mar 2020 07:58

Voor de eerste keer in ruim 16 jaar kippen houden is hier toch een slachtoffer gevallen door een roofvogel. Welke roofvogel dit is geweest is nog een twijfelgeval. We hebben hier heel veel buizerds, die eigenlijk niet voor kippen gaan, maar heel soms doet een buizerd wel zoiets. Heel veel sperwers en vermoedelijk ook de havik.
Ik zou er niet van op kijken als het een sperwer is geweest. Er komt hier steeds een heel groot vrouwtje die ook houtduiven pakt. De houtduif is niet kleiner dan mijn wyandottekrieltje die gisteren vermoord is.
Het gekke is dat ze half geplukt was maar niet echt verwond. Een grote roofvogel trekt er makkelijk hele stukken uit.
Maar wat het is geweest doet er niet zoveel meer toe, feit is dat mijn kippen ondanks voldoende schuilgelegenheid niet meer veilig zijn. De kippen hebben hier een groot stuk van de tuin tot hun beschikking wat ongeveer 350 m2 zal zijn. Het is onmogelijk om dit roofvogelwerend te maken. Dus zullen ze in een dichte ren moeten. Ik wil beginnen met een stuk van zo'n 35 m2 en een stuk van ong. 20m2.
Welk net houdt een havik tegen? Een gewoon kattennet is te zwak omdat een havik er als een raket doorheen duikt.
En waar voordelig te koop?

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Sterk net om roofvogels tegen te houden?

Berichtdoor Joog » 11 mar 2020 08:51

Trekken de kippen gewoon door het gaas/net heen, net zal ze iets tegen houden, maar zeker niet helemaal...

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Sterk net om roofvogels tegen te houden?

Berichtdoor lnge » 11 mar 2020 10:30

Hoe moet een roofvogel een kip door het gaas trekken? Daar kan ik mij niets bij voorstellen.

frankip
Berichten: 2947
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Sterk net om roofvogels tegen te houden?

Berichtdoor frankip » 11 mar 2020 19:14

Er zijn speciaal pluimvee netten. Die kun je op maat bestellen. En in diverse maas grote.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Sterk net om roofvogels tegen te houden?

Berichtdoor lnge » 11 mar 2020 20:13

Ik was al aan het zoeken gegaan, maar ik heb 50 m2 kippengaas besteld.

frankip
Berichten: 2947
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Sterk net om roofvogels tegen te houden?

Berichtdoor frankip » 11 mar 2020 20:16

Eigenlijk jammer, want de pluimveenetten zijn heel stevig, en goed te spannen, en in heel grote maten verkrijgbaar.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Sterk net om roofvogels tegen te houden?

Berichtdoor lnge » 11 mar 2020 22:09

Ja ze zijn handiger, maar een stuk duurder.
Ik heb nu 50 m2 voor 53,-

frankip
Berichten: 2947
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Sterk net om roofvogels tegen te houden?

Berichtdoor frankip » 11 mar 2020 22:22

Hoofdzaak, de kippen zitten veilig :duimop: :duimop: :duimop:

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Sterk net om roofvogels tegen te houden?

Berichtdoor lnge » 11 mar 2020 22:48

Dat is wel de bedoeling. Maar voor het zover is moet ik eerst een vijver uitgraven, flink snoeien en een hekwerk plaatsen. Gelukkig gaat het wel beter weer worden.
Vandaag heb ik op de tijdelijke houtjetouwtje manier een stuk van mijn hokkenstraatje met gaas overspannen. Terwijl ik bezig was konden daar de kippen lekker rondlopen. Morgen hoop ik dat stuk helemaal dicht gezet te hebben. Dan hoef ik ze niet meer in hun kleine rennetje op te sluiten. Ze moeten het dan voorlopig even met iets minder dan 20 m2 doen. In het weekend ga ik dan met de grote klus beginnen. En als dat af is ga ik mijn hokkenstraatje aanpakken.
Het is jammer dat ik ze voortaan moet opsluiten, maar als ik het niet doe ben ik bang dat ik binnenkort kiploos ben.
Mijn eerste gedachte was om de kippen weg te doen, de hele lol was er vanaf. Ik vind het ook zo jammer dat ik ze nu niet meer vanuit mijn keuken kan zien. Maar daar wen ik wel aan. Als het af is komen er misschien toch wel weer 2 nieuwe bij.

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Sterk net om roofvogels tegen te houden?

Berichtdoor Joog » 11 mar 2020 23:05

Kip ligt lekker tegen het gaas te slapen, roofvogel "slaat" gewoon volgas in het gaas in de hoop de kip te pakken te krijgen. En helaas lukt dit ooit ook nog echt. Is geen grapje, of verzonnen iets, echt zien gebeuren.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten