Kippenhok op schuine ondergrond

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
outdoorkippenman
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 mei 2020 11:08
Land: Belgium
M/V: M

Kippenhok op schuine ondergrond

Berichtdoor outdoorkippenman » 19 mei 2020 20:11

Hallo beste kippenliefhebbers,

Ik heb vroeger vaker op dit forum gelezen en het nodige geleerd. Inmiddels een aantal jaar verder, maar nog steeds kippen. Omdat mijn meeste kippen rond het huis lopen en het liefst in bomen slapen wou ik al langer een groter kippenhok in m'n weiland bouwen. Dat geheel goed afrasteren en de kippen voortaan iets verder van het huis.
Via youtube kwam ik op het idee om rioolafvoerbuizen, gevuld met beton, te gebruiken als fundering voor het houten vloergeraamte. Het formaat van de vloer wordt 4,20 meter op 2,40 meter, nokhoogte 2,80, aflopend naar 2.40. De buurman vond het prima dat ik tegen zijn werkplaats aan bouw, en is inmiddels zelf ook gestart met zijn kippenhok :gulzig: Dit scheelt mij een totale muur om te bouwen en geeft isolatie en warmte in de winter. Uit autisme :-) heb ik de onderkant voorzien van kuikengaas, om brutale ratten buiten te houden, iig aan de onderkant. Aan het hok vast wil ik nog een overdekte ren maken, maar dat is deel 2. Zouden jullie deze dan ook aan de onderkant van kuikengaas voorzien?
Ik schrok van de prijs van een rioolafvoerbuis, diameter 110 bij de bouwmarkt, gemiddeld 23 euro voor 4 meter :shock: Uiteindelijk bleek in mijn tuin nog genoeg reststukken te liggen waardoor die kostenpost wegviel. Omdat ik van een eerder project nog balkdragers had liggen (68x110), besloten ook voor deze houtmaat te gaan.
Hout:
2 x 4,20m (68x110mm) constructiehoutbalk
8 x 2,40m (68x110mm) constructiehoutbalk
8 x OSB 3 (595x2440mm) plaat
IJzerwaren:
16 x balkdrager (68x110mm)
8 x pergoladrager (70x90mm)
120 RVS schroeven 5x4.0
80 spaanplaatschroeven 5 x 3.0
Overig materiaal:
-200ml D4 constructielijm
-4 zakjes Tiemix Beton
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb nu de volgende vragen aan jullie:
Ik zou graag over de vloer HDPE platen willen leggen (wel grove, niet glad) of een soort ruwe composiet platen. Alleen is die kostenpost flink. Ook denk ik erover een goede lijm te gebruiken en dan laminaat of vinyl erop plakken (Ik wil er niet met de hoge druk in kunnen werken, maar een ouderwets emmertje warm sop en schrobborstel moet de vloer wel makkelijk kunnen doorstaan (ik denk nog na over een aflooppunt) Eventueel een ontkoppelingsmat en dan een simpele tegel erop kan ook, of tja...ik weet niet goed wat de ervaren zijn? Iemand ideeën?
De wanden wil ik van simpele houtskeletbouw maken (SLX hout38x88). Goed idee, of te klein? Zouden jullie dan de binnenkant afwerken, en zoja hoe, houtplaat, of stucplaat?
Ook wil ik graag automatisch voeren en drinkwater voorzien. Zijn hier goede ideeën over? Druppelsystemen vind ik niet zo....lijkt me ook niet heel makkelijk drinken.
Graag ook jullie algemene opmerkingen en tips! Groet

outdoorkippenman
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 mei 2020 11:08
Land: Belgium
M/V: M

Re: Kippenhok op schuine ondergrond

Berichtdoor outdoorkippenman » 29 mei 2020 13:13

Geen tips? :roll: :gulzig:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok op schuine ondergrond

Berichtdoor Isabel » 29 mei 2020 14:08

Ik zou wel tips willen geven, maar heb hier totaal geen verstand van. :mrnono:

Wel slim om die buizen te gebruiken! :duimop:

Gebruikersavatar
Csengele
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 mar 2017 09:28
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kippenhok op schuine ondergrond

Berichtdoor Csengele » 29 mei 2020 19:00

De meeste kippenhokken zijn helemaal niet zo luxe. Ik denk dus dat je gewoon moet doen wat je zelf fijn vindt werken. Ik zou persoonlijk alleen geen laminaat gebruiken op de vloer. Dat trekt heel snel krom. Ik zou kiezen voor vinyl omdat laminaat en tegels waarschijnlijk toch water gaan doorlaten en dan gaat je vloer rotten.

Het ziet er tot nu toe wel goed uit. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Hopelijk post je nog eens wat foto's.

Succes!

frankip
Berichten: 2904
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Kippenhok op schuine ondergrond

Berichtdoor frankip » 29 mei 2020 19:29

Ik zou de vloer met vinyl bekleden, en dan ook nog 10 cm tegen de wanden. Wel met een afvoergat erin. Je kunt t dan fijn zuiverschrobben.

outdoorkippenman
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 mei 2020 11:08
Land: Belgium
M/V: M

Re: Kippenhok op schuine ondergrond

Berichtdoor outdoorkippenman » 29 mei 2020 19:55

Isabel schreef:Ik zou wel tips willen geven, maar heb hier totaal geen verstand van. :mrnono:

Wel slim om die buizen te gebruiken! :duimop:

Ja, ik zag op YT Amerikanen hele huizen en terrassen op deze manier maken :-)
Csengele schreef:De meeste kippenhokken zijn helemaal niet zo luxe. Ik denk dus dat je gewoon moet doen wat je zelf fijn vindt werken. !
Thanks, vinyl is dus wellicht een goede en goedkope optie. Weet je of ik die direct op OSB kan lijmen?
frankip schreef:Ik zou de vloer met vinyl bekleden, en dan ook nog 10 cm tegen de wanden. Wel met een afvoergat erin. Je kunt t dan fijn zuiverschrobben.
Das n goeie, ook de wanden nog een stuk meebekleden en een doucheput maken, thanks!

Gebruikersavatar
Csengele
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 mar 2017 09:28
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kippenhok op schuine ondergrond

Berichtdoor Csengele » 29 mei 2020 20:18

Een osb plaat is zeer geschikt als ondervloer voor vinyl. Met een goede lijm kun je die probleemloos vastlijmen. Persoonlijk zou ik het vooral aan de randen doen zodat je hem ooit weer makkelijk los krijgt zonder je vloer teveel te beschadigen. Eventueel ook bij de afvoer. De opstaande randen zou ik wel lijmen en dan beneden afkitten. Zo blijft het mooi waterdicht en is het gelijk netjes afgewerkt. Kies wel een mooie dikke vinyl. Te dun daar prik je gauw doorheen. Hou restpartijen in de gaten dan heb je misschien voor een kleine prijs een mooie kwaliteit.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippenhok op schuine ondergrond

Berichtdoor tuff cookie » 29 mei 2020 20:26

Even complimenteren. Echt doordacht opgezet. Ziet er professioneel uit en je hebt een aardige buurman. Goed idee met die pijpen. Het hok wordt lekker groot.

outdoorkippenman
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 mei 2020 11:08
Land: Belgium
M/V: M

Re: Kippenhok op schuine ondergrond

Berichtdoor outdoorkippenman » 29 mei 2020 21:00

Csengele schreef:Een osb plaat is zeer geschikt als ondervloer voor vinyl. Met een goede lijm kun je die probleemloos vastlijmen. Perso.... Hou restpartijen in de gaten dan heb je misschien voor een kleine prijs een mooie kwaliteit.
Goeie tips, dankje! Dus de vloer op maat snijden en dan repen van zeg 10a20cm voor de wanden. Zie bij hornbach al vinyl van 3.8mm dik voor 47euro per meter, kamerbreed..
tuff cookie schreef:Even complimenteren. Echt doordacht opgezet. Ziet er professioneel uit en je hebt een aardige buurman. Goed idee met die pijpen. Het hok wordt lekker groot.
Danku! Een echt duidelijk plan heb ik nooit, wel een idee, waar veel nadenk werk aan vooraf is gegaan :-)

Gebruikersavatar
Csengele
Berichten: 161
Lid geworden op: 28 mar 2017 09:28
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kippenhok op schuine ondergrond

Berichtdoor Csengele » 30 mei 2020 08:14

outdoorkippenman schreef:
Csengele schreef:Een osb plaat is zeer geschikt als ondervloer voor vinyl. Met een goede lijm kun je die probleemloos vastlijmen. Perso.... Hou restpartijen in de gaten dan heb je misschien voor een kleine prijs een mooie kwaliteit.
Goeie tips, dankje! Dus de vloer op maat snijden en dan repen van zeg 10a20cm voor de wanden. Zie bij hornbach al vinyl van 3.8mm dik voor 47euro per meter, kamerbreed..


Zo zou ik het inderdaad ook aanpakken.

Verder zou je misschien ook water en stroom aanleggen. Je hebt er tenslotte ruimte voor en nu er nog niets in ligt kun je nog makkelijk plannen waar je dat eventueel wilt hebben. Ik heb dit ook bij mijn kippenhokken gedaan en dat is toch wel prettig. Mijn kuikens zitten onder warmtelampen en een warmteplaat dus het is fijn dat er stroom ligt.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten