Beginner zoekt advies over hok! (Omlet?)

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
TheQuirkyChicken
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2020 17:41
Land: Nederland
M/V: V

Beginner zoekt advies over hok! (Omlet?)

Berichtdoor TheQuirkyChicken » 05 jun 2020 10:59

Hallo!
Ik ben nieuw op dit forum, en heb al veel gelezen hier. Heel erg fijn dat er zoveel informatie op staat, en dat er zoveel goed advies gegeven wordt!

We bereiden ons voor op onze eerste kippen. We denken aan 5 kriel kippen (zijdehoenders en misschien nog een ander soort) en zijn nu aan het kijken naar een hok. Overal online lees je paniekverhalen over bloedluis, dat bijna onontkomelijk lijkt te zijn. We zijn in principe op zoek naar een nacht hok, eventueel met kleine ren. De kippen zullen er alleen s'nachts in zitten, overdag is het hok open en mogen ze vrij door de tuin (50m2 heen scharrelen)

Nu is mijn grote vraag: Wat voor hok kunnen we het beste kopen? Ik zag dat de Omlet makkelijk schoon te maken is en goed schijnt te werken tegen bloedluis. Maar we vinden het hok best lelijk (en duur!), en wilden eigenlijk liever een houten hok. Advies?

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Beginner zoekt advies over hok! (Omlet?)

Berichtdoor Deborah123 » 05 jun 2020 11:45

Ik heb zo’n omlet hok. Schoonmaken gaat idd gemakkelijk, bloedluis nog nooit gezien. We hebben er een 3 m ren bij, maar ze lopen hier ook los door de tuin.
Nadelen: het nachtverblijf is niet super groot. Het leggedeelte is 1 geheel. De trap is voor de kippen niet echt gemakkelijk. Ons 2e hok is een goedkoop houten hok met aangebouwde ren. Voirdeel daarvan is dat het deurtje tevens het loopplankje is en de kuikens gemakkelijk naar binnen kunnen. De vloer is een lade met een metalen plaat als vloer en niet heel praktisch met schoonmaken.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Beginner zoekt advies over hok! (Omlet?)

Berichtdoor moriarty » 07 jun 2020 08:55

Plastic heeft gewoon als voordeel dat er minder naden zijn, maar het is een stuk duurder. Als zal ook een goed houten hok een stevige investering zijn. Ik heb een hok van gerecycled plastic (van green frog design uit Engeland) wat heel goed schoon te maken is. Ik heb meerdere leveranciers bekeken toentertijd. Zie ook mijn blog (link hieronder). Maar deze hokken zijn stevig aan de prijs, maar (afhankelijk van de leverancier) gaan zeker 20 jaar mee.

Bloedluis vrij durf ik niet te zeggen, heb ook bloedluis aangetroffen in mijn hok, maar het voordeel is dat je uit elkaar kan klikken, schoonmaken en er zijn nauwelijks naden dus je kan overal bij.

Ik ben er nog steeds blij mee, na 3 jaar.

In mijn blog meer info (in de categorie huisvesting)

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Beginner zoekt advies over hok! (Omlet?)

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 jun 2020 13:30

Klinkt wel interessant. Is het ook warm?

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Beginner zoekt advies over hok! (Omlet?)

Berichtdoor moriarty » 07 jun 2020 18:29

Het beschermt zoals ook een houten hok doet, maar ik weet niet of je dat bedoeld? Ik verwarm het niet of zo.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Beginner zoekt advies over hok! (Omlet?)

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 jun 2020 19:00

Ja dat bedoel ik. Of het evengoed de warmte vasthoudt. Ik vind plastiek zo koud aanvoelen, vandaar.
En heb je dan ook plastieken zitstokken, of zijn die wel hout?

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Beginner zoekt advies over hok! (Omlet?)

Berichtdoor moriarty » 08 jun 2020 18:10

Hij houdt inderdaad goed warmte vast in de winter en word niet extreem heet in de zomer. En er zitten houten zitstokken in. Zie ook hun website voor meer informatie en mijn webblog voor achtergrond informatie.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten