kippenhok tegen bloedluis

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Bushi
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2020 11:33
Land: Belgie
M/V: M

kippenhok tegen bloedluis

Berichtdoor Bushi » 28 jul 2020 01:41

Hoi,

wij willen een nieuw kippenhok aanschaffen omdat we teveel last hebben van bloedluizen. We hebben onlangs twee kippen verloren door die beesten en we zouden nu een hok willen zonder al te veel kieren en spleten.

Toen we vandaag in een winkel waren om een nieuw hok te kopen werd ons afgeraden om weer een traditioneel hok te kopen met latjes. We wilden deze in eerste instatie dicht kitten met silicone en verven met gebluste kalk. Maar volgens de verkoper zouden de problemen blijven terugkomen, uit eigen ondervinding van de verkoper. Hij heeft on eens hok aangeraden dat op zich niet echt mooi is, maar wel heel praktisch om in elkaar te steken en om bloeluizen te weren. Dit hok bestaat uit HPL platen met niet al te veel kieren en spleten.

Namelijk dit hok:
https://www.bol.com/nl/p/woodland-urban ... 110552201/

Iemand ervaring met dit hok?
Ik twijfel nog om zelf een hok te maken uit betonplex, omdat ik dan zelf de afmetingen kan kiezen. Dat hok van knappa bestaat namelijk maar uit 1 afmeting.
Maar met betonplex zit je dan wat vast aan die bruine kleur.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: kippenhok tegen bloedluis

Berichtdoor Torinik » 28 jul 2020 10:49

Ik heb zelf zo'n oud kippenhok van betonplaten. Dat staat al 50 jaar op dezelfde plek en nog nooit bloedluis gehad. Ik ga er 2x per jaar preventief met een brandertje door, wat bij die houten hokken een probleem zou kunnen zijn.
Er ligt trouwens ook geen vloer in, dat is hier een tijdje terug eens aan bod gekomen, dus alle 'nattigheid' trekt gewoon de grond in. Wanneer er eens uitzonderlijk teveel poep ineens ligt, hark ik dat gewoon naar buiten de composthoop op.
Gewoon een goed verlucht, simpel hok dus, zonder veel poespas. Als je de ruimte hebt, een aanrader.

Bushi
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2020 11:33
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippenhok tegen bloedluis

Berichtdoor Bushi » 03 aug 2020 06:57

Ben nu zelf.begonnen met een hok te maken uit betonplex en multiplex. Wat je zelf.doet, doe je beter. Hopelijk toch. :D

Elroy
Berichten: 218
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: kippenhok tegen bloedluis

Berichtdoor Elroy » 04 aug 2020 09:22

Best grappig zo'n in-elkaar-klik hokje, maar in verhouding duur. Als je heel snel een noodhokje moet hebben is het handig maar dan moet je niet malen om dik 300 euro.

Lekker zelf maken ja. En betonplex (natuurlijk ook duur) is super. Bloedluis kan zich er niet goed in verstoppen en goed weersbestendig. Met die gladde constructies moet je de ventilatie beter in de gaten houden. Heb zelf ook een dichte kist (multiplex/OSB want staat onder afdak) en heb daar een haan in (in woonwijk) en daar heb ik even goed na moeten denken over de ventilatie (lucht onder erin, boven eruit, zonder dat het tocht). Succes ermee!

Bushi
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2020 11:33
Land: Belgie
M/V: M

Re: kippenhok tegen bloedluis

Berichtdoor Bushi » 04 aug 2020 11:39

Wel voor die ventilatie moet ik eigenlijk nog eens goed kijken hoe ik dat moet doen. Ik heb die multiplex al wit geschilderd zo dat het niet te warm.word in de zomer

Elroy
Berichten: 218
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: kippenhok tegen bloedluis

Berichtdoor Elroy » 04 aug 2020 11:45

Wit schilderen is wel verstandig ja. Zie je ongedierte ook beter op.

Ventilatie in ieder geval geen roosters of openingen tegenover elkaar. En het mooist is rondom een hele strook open bovenin je hok zodat alle warmte en dampen snel weg kunnen. En dan de kippen uiteraard een stukje lager zodat ze niet in de tocht zitten.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten