Welke bodembedekking in ren?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor Joog » 05 sep 2020 22:36

NinaGT schreef: bij ons ligt grind.


De kippen zijn zo bij het zand onder de kiezels lol. Los ervan dat er heel veel beesjes in grind leven, zeker dat de kippen dit ook waarderen..

NinaGT
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jul 2020 17:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor NinaGT » 05 sep 2020 22:52

Angie schreef:steenschot bedoel je?


Nee betonplex plaat.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor lnge » 05 sep 2020 23:51

NinaGT schreef:
ik ben ook wel nieuwsgierig naar foto's van anderen hun -droge- ren?


Onze ren heeft een plaat als ondergrond die op palen ligt verankerd in de grond, dus geen grond en we hebben nu houtsnippers. Wij hebben Cochin krielen met totaal bevederde poten dus hebben dit allemaal met voorbedachte rade gedaan en werkt prima. Lekkere droge en schone poten.

Met alle respect, maar ondanks dat ze zo lekkere droge en schone poten houden, is dit verder voor kippen geen lekker kippenleven, ook niet voor een cochin! Ik heb ze zelf ook gehad en ook als ze de keuze hadden om droog te zitten, gingen ze gewoon in de regen de tuin in.

Je zegt zelf dat je niet zoals anderen een grote tuin met gras en perkjes hebt. Naar mijn idee (en echt niet alleen van mij) is de kip dan geen geschikt huisdier voor je.

Het gaat erom dat aan de behoefte van dieren om natuurlijk gedrag te kunnen vertonen moet kunnen worden voldaan.
Kippen moeten kunnen scharrelen in echte grond waar ze beestjes in op kunnen krabbelen. En als ze dat niet kunnen, dan belemmer je ze in hun behoeften. Een laagje beukensnippers op een betonplexplaat en een zandbakje op een paar vierkante meter en zo nu dan ook even er uit, voldoet echt niet voor hun welzijn.

Mogen er hier dan een paar zijn die het tegendeel beweren, de meesten hier delen toch echt mijn mening en gaan er ook voor dat een kip niet in een hok van een paar vierkante meter hoort te zitten.
Lees ook eens de FAQ huisvesting.
Hierin alles over minimale maten enz.
https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewt ... 28&t=23554

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor Joog » 06 sep 2020 00:12

Wat een onzin, kippen hoeven niet perse in de tuin te kunnen huppelen. Kwa verveling kun je nog vele andere dingen doen. En je kippen mogen dan wel graag in de blubber willen lopen, wil niet zeggen dat dit goed voor ze is.

NinaGT
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jul 2020 17:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor NinaGT » 06 sep 2020 00:14

lnge schreef:
NinaGT schreef:
ik ben ook wel nieuwsgierig naar foto's van anderen hun -droge- ren?


Onze ren heeft een plaat als ondergrond die op palen ligt verankerd in de grond, dus geen grond en we hebben nu houtsnippers. Wij hebben Cochin krielen met totaal bevederde poten dus hebben dit allemaal met voorbedachte rade gedaan en werkt prima. Lekkere droge en schone poten.

Met alle respect, maar ondanks dat ze zo lekkere droge en schone poten houden, is dit verder voor kippen geen lekker kippenleven, ook niet voor een cochin! Ik heb ze zelf ook gehad en ook als ze de keuze hadden om droog te zitten, gingen ze gewoon in de regen de tuin in.

Je zegt zelf dat je niet zoals anderen een grote tuin met gras en perkjes hebt. Naar mijn idee (en echt niet alleen van mij) is de kip dan geen geschikt huisdier voor je.

Het gaat erom dat aan de behoefte van dieren om natuurlijk gedrag te kunnen vertonen moet kunnen worden voldaan.
Kippen moeten kunnen scharrelen in echte grond waar ze beestjes in op kunnen krabbelen. En als ze dat niet kunnen, dan belemmer je ze in hun behoeften. Een laagje beukensnippers op een betonplexplaat en een zandbakje op een paar vierkante meter en zo nu dan ook even er uit, voldoet echt niet voor hun welzijn.

Mogen er hier dan een paar zijn die het tegendeel beweren, de meesten hier delen toch echt mijn mening en gaan er ook voor dat een kip niet in een hok van een paar vierkante meter hoort te zitten.
Lees ook eens de FAQ huisvesting.
Hierin alles over minimale maten enz.
https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewt ... 28&t=23554


Onze 4 kipjes hebben een prima kippen leven! Dat durf ik echt te zeggen. U weet helemaal niet hoe wij met onze kippen omgaan. Ze worden super verwend en vinden het inmiddels heerlijk om in onze tuin rond te hobbelen. En daar hoef je geen mega grote tuin voor te hebben. Buiten dat weet u helemaal niet in wat voor hok en ren ze leven. Ze hebben meer dan genoeg ruimte met zijn vieren. Dus met alle respect, ik voel me niet aangesproken.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor lnge » 06 sep 2020 00:36

Joog schreef:Wat een onzin, kippen hoeven niet perse in de tuin te kunnen huppelen. Kwa verveling kun je nog vele andere dingen doen. En je kippen mogen dan wel graag in de blubber willen lopen, wil niet zeggen dat dit goed voor ze is.

Ik wist dat jij met zo'n opmerking zou komen :roll:
Per definitie ben je het al nooit met mij eens.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor Isabel » 06 sep 2020 06:11

Joog schreef:De kippen zijn zo bij het zand onder de kiezels lol. Los ervan dat er heel veel beesjes in grind leven, zeker dat de kippen dit ook waarderen..


Joog schreef:Wat een onzin, kippen hoeven niet perse in de tuin te kunnen huppelen. Kwa verveling kun je nog vele andere dingen doen. En je kippen mogen dan wel graag in de blubber willen lopen, wil niet zeggen dat dit goed voor ze is.


Ik ga mij er toch een klein beetje mee bemoeien...
Je spreekt jezelf nu tegen Joog met jouw reactie op Inge.
Wie zegt dat het goed voor ze is om constant in grind en kiezels te scharrelen, ook al doen ze dit..? Versus jouw opmerking of het in de blubber lopen wel of niet goed voor ze is, ook al doen ze het nog zo graag.

Overigens heb je veel foto's van jouw hok en ren gemaakt NinaT, dus ik denk dat Inge wel een beeld heeft van jouw situatie. Tenzij er het een en ander aangepast is. Dan zou ik nieuwe foto's plaatsen, weten we hoe jouw ren en tuin en nu uitzien. :-)

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 sep 2020 07:43

Ik vind noch blubber noch steentjes of houthaksel geschikt voor kippen.. Geen van allen bevat beestjes of begroeiing. Want als er geen begroeiing is, zijn de beestjes ook snel op.

En toch zijn er nuances. Hier wordt de ren bijna elk jaar een maand in het voorjaar ook kaal of grotendeels dan. En als het dan veel regent, wordt het blubber. Maar dat duurt niet lang en is zelden de hele ren het geval.
Vorige winter was een ramp en ik dacht dat ik misschien al m'n gras kwijt was. Zo'n modder was het. Maar eens april kwam het gewoon terug.. De meeste winters is het zo erg niet. En dan hebben ze de overige 11 maanden van het jaar gewoon een mooi grasveldje (ale, met onkruid he).

Als je ren niet groot genoeg is om gras te behouden (en daar ben je heus niet alleen in zeker niet met overijverige legkippen), zou ik elk voorjaar een deeltje afzetten en inzaaien.. Pas als de begroeiing hoog en sterk genoeg is, ze er weer oplaten. Zaai iets dat ze kunnen eten en liefst altijd een beetje gras, want dat is sterk en nuttig voor de bodem.en de kippen..
Ik zou struiken en indien mogelijk bomen zetten want die wortels trekken vocht uit de grond waardoor die droger blijft. En als dat nog niet voldoende is, een deel overkappen en het regenwater opvangen.. Dan kan het ook geen modder worden.


Mijn eigen mening is wel dat als cochin krielen de ren al kaal vreten of scharrelen, ze wel te klein is voor hun welzijn. Zelfs al mogen ze elke dag een paar uur los. Cochins zijn echt geen fervente scharrelaars en met een beetje ruimte kan je daar prima gras bij behouden..

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor Deborah123 » 06 sep 2020 07:52

Ik heb mijn kippen normaal gesproken niet in een ren, enkel als er kleine kuikens zijn heb ik voor hen en de kloek een dichte ren. Ik doe ook regelmatig pogingen om te moestuinieren en gebruik dan van die rechthoekige kweekbakken om binnenshuis voor te zaaien. Ik ben erachter gekomen dat je deze bakken ook kunt gebruiken om gras en ander spul zoals erwten in te zaaien dat je vervolgens als matje in de ren kunt leggen. Dat viel bij de kuikens en de kloek erg in de smaak.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Welke bodembedekking in ren?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 sep 2020 09:52

Leuk idee!
Luzerne kan je ook zo geven.. Heel gezond ook.

Boerenkool en snijbiet vinden kippen ook erg lekker en leuk.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten