Klein kippenhok, grote uitloopren, 2 of 3 hennen?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Loos
Land: Nederland
M/V: M

Klein kippenhok, grote uitloopren, 2 of 3 hennen?

Berichtdoor Loos » 15 okt 2020 11:21

Ik heb een dilemma over nachtjes weg en roofdieren en hoeveel kippen dan en, nouja, lees maar:

Dit is de situatie:
Ik heb een klein kippenhok met een hele grote uitloopren. Ik denk dat ze 20 m2 hebben om op te scharrelen. Deze uitloopren is toegankelijk voor roofdieren. Aan het kippenhok zelf zit ook een kleine ren, die niet toegankelijk is voor roofdieren. Dit is het kippenhok: https://www.ho-michielsen.nl/dieren-en- ... t-rood-wit

Ik ben af en toe een nachtje of twee weg.

Ik kan kiezen of ik twee of drie hollandse kriel hennen wil.

Het nachthok is net groot genoeg voor drie krielkippen. (Al weet ik niet of ze alledrie op de stok passen). Maar als ik een nachtje weg ga, was tot nu toe mijn overweging om het hok af te sluiten zodat roofdieren er niet bij kunnen. Voor twee kippen is de ren dan net groot genoeg, als ze andere dagen wel kunnen scharrelen. Voor drie kippen is de ren dan te klein en moet ik het hok open laten.

De buurvrouw (boer) die ook kippen heeft zei dat het meevalt met de roofdieren. Zij heeft 1 keer gehad dat een vos twee kippen pakte, verder nooit last. Terwijl er een bunzing op haar erf zit.

Mijn vraag:
Hoe maak ik mijn kippen nou het gelukkigst?
Optie 1: ik neem drie kippen zodat ze een iets grotere toom hebben waar ze blijer van worden. Ze zijn dan als ik een nachtje weg ga niet beschermd tegen roofdieren. Of ze zijn dat wel maar dan zitten ze te veel op elkaars lip.
Optie 2: ik neem twee kippen zodat ze niet op elkaars lip zitten als ik nachtjes weg ben, en ze zijn wel beschermd.

Advies?

Isabel
M/V: V

Re: Klein kippenhok, grote uitloopren, 2 of 3 hennen?

Berichtdoor Isabel » 15 okt 2020 12:50

Los van welke optie je kiest... ik weet niet of je bekend bent met de Chickenguard? Dat is een luikje die je kan openstellen qua tijd. Je kan dus instellen hoe laat je wil dat het luikje open gaat en sluit. Moet je wel zeker weten hoe laat je kippen naar binnen gaan, anders worden ze voor de nacht buiten gesloten.

En ik weet niet wat de ervaring van andere forumleden zijn, maar Hollandse Krieltjes zijn behoorlijk bewegelijk. Dan kan je beter voor een ander klein ras kiezen.

Pearlsofpassion
Land: Belgie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 okt 2020 13:00

Ik denk ook dat zo'n klein hok met ren eraan zowiezo te klein is. Zelfs voor 1 kip, bij manier van spreken.. Daar zou ik een kip nooit geregeld een dag in opsluiten, veel te klein..
20m2 is wel te doen, maar om dat nu heel groot te noemen... Maar goed, das een andere discussie.

Wat ik zou doen is de hele ren overgazen. En ze er dus altijd in laten. Of wat Isabel zegt, een automatisch luikje.

Ik ben het er ook mee eens dat je beter een rustig ras kan kiezen.. Kriel is uiteraard wel een goed idee.
2 of 3, dat maakt voor de kippen weinig uit. Het is dat als je er 2 hebt en eentje sterft, je er heel snel eentje bij moet halen omdat je overige kipje anders alleen zit. Das eigelijk alles.
En je moet natuurlijk wel eerst zeker zijn dat ze in het hok en op stok passen.

Loos

Berichtdoor Loos » 15 okt 2020 13:21

Bedankt voor de reacties so far! Ik heb mijn broer al beloofd dat ik zijn hollandse kriel overneem dus het is wel dat ras. Zo'n chickenguard vind ik te duur (als ik een koophuis had zou ik misschien een massive super professioneel kippenhok bouwen, maar ik huur en weet nooit wanneer ik weer verhuis, dus houd het even simpel). En ren overgazen gaat niet want er staan wilgen in de ren.

Maar jullie zeggen dus, sowieso ook twee kippen niet een dagje opsluiten in het hok, begrijp ik?

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 okt 2020 13:26

Dat zeg ik wel ja.

Je weet dat een Hollandse kriel ook behoorlijk vliegt en evt ook een boom in kan vliegen?

Bartjebart

Berichtdoor Bartjebart » 15 okt 2020 14:01

Zo'n luikje kan je altijd mee verhuizen natuurlijk :duimop:

Loos

Berichtdoor Loos » 15 okt 2020 16:39

Pearlsofpassion schreef:Dat zeg ik wel ja.

Je weet dat een Hollandse kriel ook behoorlijk vliegt en evt ook een boom in kan vliegen?

Ja! Ze zijn gekortwiekt en moet ik bij een nieuwe verenpak weer even doen. En de eerste dagen ze goed aanleren dat ze in het nachthok moeten slapen. Als ze dat eenmaal consequent doen zou ik het best vinden als ze overdag in de boom gaan zitten, als ze snachts maar weer 'thuis' komen.

Pearlsofpassion

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 okt 2020 17:08

Hmmm, ik hoop het voor je. :-D

Mijn cochin X brahma kriel hen vliegt, zelfs gekortwiekt (aan 1 zijde, zoals het hoort) nog 1m20 hoog. :roll:
En dat zijn dan nog rassen die erom bekend staan nauwelijks te vliegen. 't is wel nog een jong dier, dat moet ik toegeven. En ze had een moederkloek die het haar van kleins af goed geleerd heeft.. :mrgreen:

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 15 okt 2020 19:39

Als ze overdag in een boom gaan zitten dan doen ze dat 's nachts zeker.

VogelChrista

Berichtdoor VogelChrista » 15 okt 2020 21:43

Wij hebben hier nu bijna een jaar ervaring met 3 Hollandse krielhennen. Ze zijn eenzijdig gekortwiekt en vliegen daardoor niet hoog. Er staan bomen in de tuin, maar daar heb ik ze nooit in gezien :frons:
Wat betreft aantal is er nog een reden om te beginnen met 3 en niet 2. Een van onze hennetjes werd broeds en kreeg een nestje (pleegeieren ;-)). Dan is het fijn als er 2 over zijn die gezelschap aan elkaar hebben.
Wij hebben een vergelijkbaar hok als jij hebt/krijgt en dat is precies groot genoeg voor de nacht en echt natte dagen, dan komen ze er niet uit. We hebben er een uitloopren van ca. 6 m2 aan gemaakt, met beplanting en scharrelgrond. Die is overdekt met vogelnet. Houdt bij ons katten en kraaien tegen. In de zomer hebben ze onze hele tuin ter beschikking, maar nu de dagen korter zijn en ze ruien, blijven ze uit eigen beweging in de uitloopren. Als wij een dagje weg zijn blijven ze ook zonder problemen in hun uitloopren. Ze gaan uit eigen beweging op stok, er hoeft alleen maar iemand het deurtje toe te doen en dan slapen ze veilig.
Veel plezier met je nieuwe kipjes!

Terug naar “Huisvesting”