Ontwerp van mijn kippenhok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Haza
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2021 12:55
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zeewolde

Re: Ontwerp van mijn kippenhok

Berichtdoor Haza » 13 mar 2021 15:30

Haza schreef:Ik denk dat als ik het hok ga bouwen dat ik als het bijna klaar is even wacht met de toegangsopening maken en de voorkant nog even niet definitief maak. Dan kan ik verschillende dingen proberen hoe of dat het werkt qua plaatsen van de inventaris en hoe makkelijk of dat ik her en der bij dingen kan.

Of het legnest helemaal achterin moet komen weet nog zo niet, is toch pak m beet een meter diep. Dan is er bijna niet bij te komen zonder er zo ongeveer helemaal in te kruipen. :mrnono:

Voor de Rhode Island Red krielen, hoe breed zou ik de zitstok moeten maken, is afhankelijk van de grootte van de poten toch?

Dan nog een vraag over de verdere inrichting: voer en water wel of niet in het nachthok? Water lijkt me niet, maar voer twijfel ik nog over. Ik neig om het onder het hok te plaatsen. Daarom ook bijna 80cm hoogte onder het hok, zodat je er nog enigszins bij kan.

Links van het hok komt de ren. Ik denk aan ongeveer 1700mm hoog wel of niet dicht aan de bovenzijde weet ik nog niet.


Dit dus. Komt goed. Voordat ik de positie ga bepalen van de opening naar het trapje.

Maar wel voeren in het nachthok dus?

Gebruikersavatar
Haza
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2021 12:55
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zeewolde

Re: Ontwerp van mijn kippenhok

Berichtdoor Haza » 16 mar 2021 16:38

Plan wordt iets gewijzigd, de ren krijgt er 1,5 m2 bij en het hok komt haaks ernaast te staan. Die wordt ook iets groter waardoor wat meer ruimte in het nachthok. De indeling binnenin ga ik pas bepalen als het geraamte af is.

Maar wel of niet voeren in het nachthok? Of juist eronder, maar dat trekt weer meer muizen en dergelijke lijkt me. Beide lijkt me niet nodig. Wat is jullie mening?

En hoe schuin mag het trapje zijn naar boven?

Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Ontwerp van mijn kippenhok

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 mar 2021 16:55

Wat een mooie oplossing, je hok ernaast zetten !
Dan is er meteen ook een stukje verhard onder het hok? Das wel proper.
Bij goed weer kan je prima het voer eronder zetten. Het water ook. Zo staat het droog en uit de zon.
Als het stormt of sneeuwt kan je het ook tijdelijk binnen plaatsen. Dat kan je een beetje bekijken naar het moment.

Zet je de legnesten nu rechts? Daar heb je toch ook een deurtje waarlangs je de eitjes kan rapen he?
En zoals gezegd, zorg in je ontwerp dat je aan elk hoekje aan kan, als het nodig is, en het hele strooisel eenvoudig te verwijderen is.. Als je een mestplank hebt is dat wel niet zo vaak nodig....

Gebruikersavatar
Haza
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2021 12:55
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zeewolde

Re: Ontwerp van mijn kippenhok

Berichtdoor Haza » 16 mar 2021 21:24

De situatie zoals het nu de bedoeling is. Geel omlijnd wordt de ren. En rood omlijnd is de nieuwe plek voor het hok.

Afbeelding

Pearlsofpassion schreef:Zet je de legnesten nu rechts? Daar heb je toch ook een deurtje waarlangs je de eitjes kan rapen he?

Dat zou maar zo kunnen dat het rechts komt. Straks gewoon een kwestie van passen en meten. Maar achter dat rechter deurtje komt het vol te liggen met voer, bodembedekker en dergelijke voor de kippen en voor de konijnen. Dus via die kant rapen denk ik nu nog niet aan. Ben ook geen fan (denk ik) van rapen via de achterkant. Ben gewend om te rapen via de voorkant. (De “ouderwets” niet automatische van Gent legnesten.) zie foto hieronder

Afbeelding

Gebruikersavatar
Haza
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2021 12:55
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zeewolde

Re: Ontwerp van mijn kippenhok

Berichtdoor Haza » 13 apr 2021 10:03

Ok, het ontwerp heb ik toch weer aangepast, volgens mij een stuk beter. Hebben jullie nog op en/of aanmerkingen?
Rechts nu legnesten (2) aan de buitenzijde
Ingang kippen zit nu aan de onderzijde inwendig
Luikje voor die ingang komt links achterin het nachthokdeel, ik zit te denken om die open te maken met een gaasvulling zodat er dan ook 's nachts ventilatie is. Uitlaat voor ventilatie dan links bovenin aan de voorzijde omdat dit het hoogste deel is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Haza
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2021 12:55
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zeewolde

Re: Ontwerp van mijn kippenhok

Berichtdoor Haza » 23 mei 2021 12:01

Zo, de afgelopen tijd tussendoor druk aan het bouwen. En omdat het steeds regent nu maar even een update.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De loopplank, het gaas onderin, de ren en de ventilatie moet ik nog verder maken. En nog wat dingetjes afwerken.

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Ontwerp van mijn kippenhok

Berichtdoor dragon » 23 mei 2021 16:32

Dat ziet er chique uit!

Gebruikersavatar
Haza
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2021 12:55
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zeewolde

Re: Ontwerp van mijn kippenhok

Berichtdoor Haza » 01 jun 2021 22:32

Zo, bijna klaar! Maar ik heb nog een paar vragen. Straks komen hier een paar Rhode Island Red kriel dametjes te wonen. Wat zou de beste maat zijn voor de zitstok? Ik heb nu een breedte van 36 mm en een hoogte van 32 mm. Is dit goed? Of kan ik het toch beter maken van een andere maat?

Qua ventilatie heb ik als aanvoer de toegangsopening die, als het luikje dicht is, is voorzien van allemaal gaten van 19 mm. En als uitvoer heb ik bovenin 7 gaten van 35 mm. Is dit voldoende?

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Haza
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2021 12:55
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zeewolde

Re: Ontwerp van mijn kippenhok

Berichtdoor Haza » 02 jun 2021 21:32

Niemand?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Ontwerp van mijn kippenhok

Berichtdoor tuff cookie » 02 jun 2021 22:50

Zitstok ziet er goed uit voor de krielen, ook de maat.

De ventilatie is denk wel voldoende want het hokje is niet zo groot. Ziet er allemaal keurig uit hoor :duimop:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten