Hoogte gaas tegen heg

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
plien78
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mar 2021 13:49
Land: Nederland
M/V: V

Hoogte gaas tegen heg

Berichtdoor plien78 » 20 mar 2021 22:53

Hallo allemaal,
Gisteren is er hier een kip komen aanlopen, tot nu toe heb ik de eigenaar nog niet kunnen achterhalen. Na wat zoeken op internet, denk ik dat het een Wyandotte is.
Nu zit ze al anderhalve dag in onze oude konijnenren (wel een hele ruime) en dat vind ik wat zielig. Ik zou haar liever door de tuin laten scharrelen.
Onze tuin is omgeven door een heg, waar ze natuurlijk makkelijk doorheen wandelt. Als ik hier kippengaas tegenaan zet, moet het dan ook 1m hoog zijn? Of is de heg in de hoogte wel afdoende (aangezien ze er lijkt me vliegend niet doorheen kan).
We vinden de kip zo leuk, dat we zelf op termijn ook kippen willen houden (wyandotte of cochin kriel), dus ik wil de tuin meteen maar goed afschermen.
Bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Hoogte gaas tegen heg

Berichtdoor tuff cookie » 21 mar 2021 07:15

Wyandottes vliegen niet zo gauw dus 1 meter hoog gaas lijkt mij wel voldoende. Zeker als de heg iets hoger wel dicht is.

plien78
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mar 2021 13:49
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoogte gaas tegen heg

Berichtdoor plien78 » 21 mar 2021 08:10

Bedankt voor je antwoord. Ik was van plan om de heg terug te snoeien en dan kippengaas tegen de stammetjes te bevestigen, zodat de heg daar dan weer doorheen kan groeien en je het gaas uiteindelijk niet meer ziet. 50cm gaas zou dan natuurlijk makkelijker zijn, maar misschien voor de kippen te verleidelijk om op en overheen te springen?

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoogte gaas tegen heg

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 mar 2021 08:56

Ik denk dat 50cm tegen een heg aan ook voldoende is.. Maar dan moet het erboven wel nog dichte haag zijn.. Dus niet teveel terugsnoeien.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Hoogte gaas tegen heg

Berichtdoor jantien » 21 mar 2021 09:18

Hoe ziet haag er nu uit, kun je een foto plaatsen?
Mijn Wyandotjes kunnen echt wel hoog komen.
Ik zou ook zo’n mogelijk een kipgenootje erbij plaatsen, zou je haar veel plezier mee doen.
Super dat je kipje hebt opgevangen :duimop:

plien78
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mar 2021 13:49
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoogte gaas tegen heg

Berichtdoor plien78 » 21 mar 2021 12:17

Ik heb echt geen idee hoe ik een foto moet plaatsen :roll: .... Zo moeilijk kan het niet zijn, maar het is me tot nu toe niet gelukt.
Ik dacht, dat ik misschien over een maand ofzo, als ze dan ook broeds is, wat cochin-eieren onder kan schuiven om zo de toom uit te breiden. Of is dat niet handig? Zo alleen vind ik ook wel zielig, hoor!

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hoogte gaas tegen heg

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 mar 2021 13:06

Op zich kan dat wel. Maar als je weet waar je aan begint. Heb je enige ervaring met kippen?
Onder de FAQ staat een heel stuk over broeden. Neem dat eerst eens door zou ik zo zeggen. ;)

Bedenk ook wel dat de helft van de kuikens haantjes zijn hé. Wat ga je daar dan mee doen?
Het is geen betoog tegen kuikens nemen hé. Maar wel iets om op voorhand over na te denken.

Denk je eigenlijk dat je een wyandotte kriel of groothoender hebt? Die grote zijn ook behoorlijk heb ik begrepen, dus heb jij een kriel, denk ik ? Of nog iets helemaal anders...
Cochin krielen zijn nog iets rustiger dan wyandotte krielen. Maar die vind je qua uiterlijk heel leuk, begrijp ik?

plien78
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mar 2021 13:49
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoogte gaas tegen heg

Berichtdoor plien78 » 21 mar 2021 14:00

Afbeelding

Volgens mij is het gelukt!
Dit is kippie.

plien78
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mar 2021 13:49
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoogte gaas tegen heg

Berichtdoor plien78 » 21 mar 2021 14:02

Afbeelding

...en dit is het meest kale stuk van de heg.
Dus ook op hoogte best wel kaal nu in de winter.
Wat denken jullie? 50cm of 1m?

plien78
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mar 2021 13:49
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoogte gaas tegen heg

Berichtdoor plien78 » 21 mar 2021 14:08

Ik heb nul ervaring met kippen en ben me flink aan het inlezen.
Cochin vind ik inderdaad qua uiterlijk het leukst en het karakter is ook wat ik zoek, maar dat laatste geldt voor de Wyandotte ook.
De hanen zijn een probleem, waar ik natuurlijk ook bij stilgestaan heb.
Ik weet het nog niet zo goed, ik hoop eigenlijk dat ik via marktplaats een plekje voor ze kan vinden.
Slachten kan natuurlijk ook, maar dat zou ik gewoon niet kunnen. Niet dat ik er tegen ben, maar ik kan dat zelf gewoon niet :oops:
Alternatief is oudere kuikens kopen, maar ik ben die nog niet tegengekomen (van een betrouwbaar adres) en liever laat ik de kuikens hier geboren worden.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten